Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-25, 10:32
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Å bo i Chora, Amorgos

Nå er jeg hjemme igjen etter flere uker på Amorgos og vil benytte anledningen til å oppmuntre flere til å velge Chora som base. Før jeg reiste etterlyste jeg tips på pensjonat, og fikk noen anbefalinger fra dere her på Kalimera. Takk ! Bodde selv på Panorama (rett ved busstasjonen) og var godt fornøyd med det. Det er enkelt, men helt OK.

Viktigere enn rommet var stemningen i Chora på de ulike tidene av døgnet. I stedet for balkong kan man jo nyte omgivelsene fra en stemningsfull stamcafé som Katadon, for eksempel. I enden av hovedgaten, der det smale smuget åpner seg opp mot et blomsterhav, er torget nærmest som en naturlig scene med flere plan, rammet inn av hus og kirker. Ellers kan man sitte på benker og i trapper. Det er god plass, i hvert fall når man ikke reiser i august.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-25, 11:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Å bo i Chora, Amorgos

Vad härligt det låter Ingvild! Chora är så vackert, det är säkert underbart att bo där. Om man inte blåser bort, vill säga. Fast du kanske hade tur och slapp den värsta blåsten?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-25, 13:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Å bo i Chora, Amorgos

Låter härligt har funderat på att bo i Chora själv men det känns lite svårt att inte ha närheten till hamnen med alla segelbåtarna och den fina bukten i Katapola. Livet där är alltid så intressant.

Under de 10 dagar som jag tillbringade på Amorgos för några år sedan hann jag ta flera promenader och någon busstur upp till Chora. Klart en av mina favoritplatser i Grekland. Vid nästa ö-luff om tidigast 2 år blir det kanske Amorgos igen men Syros står också mycket högt på listan och den ön har jag inte besökt än.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-25, 16:14
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Å bo i Chora, Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast du kanske hade tur och slapp den värsta blåsten?
Nei, det blåste kraftig noen dager denne gangen også, men ikke flere dager i strekk, og det plaget meg ikke. Bare deilig med litt forandring. En ung jente fra Chora karakteriserte Chora, Katapola og Egiali som tre ulike temperatursoner... Blir det for ille, kan man flytte litt på seg.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT