Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-11, 12:24
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Barnvänligt boende i Egiali?

Hej!
Vi har bestämt oss för att sluta fega och sticka till Amorgos första veckan i juli med våra tvillingar som blir 2 år senare i år.

Vi har aldrig varit på Amorgos och aldrig varit utomlands med barn. Spännande men läskigt. Eftersom vi upplever vardagen här hemma ganska påfrestande (två barn som ständigt springer åt olika håll), så är vi lite oroliga för hur det ska funka när vi inte är hemma. Ett barnvänligt boende känns som a och o för oss i år.

Så var ska vi bo? Vi skulle uppskatta lugn och ro, lite trafik, nära till stranden, gärna en trädgård där barnen kan få leka. Några tips?

Hur gör man med sovplats? Finns det resesängar/madrasser att låna eller bör vi ta med oss en luftmadrass som barnen kan sova på?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-11, 18:04
Micke Pite Micke Pite är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Piteå
Inlägg: 26
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Skulle tänka mig att Lakki Village skulle kunna passa er

Micke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-11, 21:55
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Jag skulle inte rekommendera Lakki Village, även om där finns en bra trädgård. De gånger jag har varit där för att titta på rum har det varit dyrt och ej gått att pruta. Rummen är inredda i flera etage med sängar i olika höjd och nivåer. Det är knappast barnvänligt. Det kommer inte vara några problem för er att på plats i lugn och ro gå runt och leta efter det boendet som passar er familj bäst.

Första gången vi luffade med våra tre barn tog vi med oss lakan, luftmadrass och liggunderlag, helt i onödan skulle det visa sig. Efter halva resan insåg vi att det var onödigt och lakan, luftmadrass och liggunderlag lämnades kvar på rummet när vi bytte ö, vilket minskade våran packning till hälften . Under flera luffar med tre barn har det aldrig varit några problem att få en eller till och med två extra sängar, även om det ibland varit väldigt trångt på rummet. Ofta har det funnits en bäddsoffa. Aldrig har någon av ägarna nekat att vi klämt in oss för många i ett rum, snarare tvärt om. Om det har varit ok för oss har det varit ok för dem.

Jag kan rekommendera boende på Poseidon studios and rooms. Mycket fräscht boende med bra priser och trevlig ägare. Många av rummen ligger in mot en gård som har en grind ut mot gatan, vilket gör att barnen kan springa runt och leka. Havsutsikten är dock obefintlig på de större rummen.

Ett annat boende som jag kan rekommendera är Agnadi hotell. Trevlig ägare och man har en fantastisk utsikt från balkongerna. Har också en grind ut mot gatan. Det bästa boendet vi haft i Grekland!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-12, 12:47
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Micke: Bra med tips! På vilket sätt är det barnvänligt? Har du varit där med barn själv?

Hasa: Tack för ditt långa svar och hotelltipsen! Eftersom vi bara är iväg en vecka så skulle det kännas skönt att ha hotellet fixat redan innan vi reser. Dessutom verkar båten Santorini-Amorgos bara gå på kvällen så den här gången blir det att "sejfa" med ett förbokat hotell. Skönt att slippa släpa på luftmadrasser, jag kan tänka mig att det blir rätt mycket kånkande på 2 sura och trötta barn...

Vad menar du med att sängarna på Lakki är inredda i flera etage?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-12, 13:39
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Agios Pavlos studios verkar rena himmelriket! Se närmare info. på Amorgos-sidan om boende.
Har aldrig själv varit vid den stranden,men åkt förbi och alltid velat dit.I september kanske...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-12, 14:07
Micke Pite Micke Pite är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Piteå
Inlägg: 26
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

[quote=Halloj;93454]Micke: Bra med tips! På vilket sätt är det barnvänligt? Har du varit där med barn själv?

Har inte bott på Lakki själv, men tänkte att läget vid stranden med restaurang, pool, trädgård och lite trafik kunde vara lämpligt för er.
Var 2004 i Egiali med en 4-årig flicka (ganska lugn) och det gick utan större problem, vi bodde då på Pelagos en bit upp från hamnen.
Finns en hel del gångstråk med trappor i byn som är utan trafik, men nere i hamnen är det en hel del genomfartstrafik.

Ett alternativ kan ju vara Askas Pension som ligger i anslutning till Aegiali Camping, där det finns ytor och sysselsättning för barnen

Senast redigerad av Micke Pite den 2007-06-12 klockan 14:40.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-12, 20:33
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Tack för era svar!
Vår lilla tjej är rätt så lugn, stannar oftast om man ropar stopp och vill gärna hålla handen. Vår lilla kille är det full fart på, stopp betyder "jag springer ännu fortare så kanske jag blir jagad". Allt är jätte roligt och superspännande och Sixtem själv tror att kan vet och kan allt mycket bättre än mamma å pappa. Urcharmigt men ganska påfrestande...

Lakki låter ju onekligen rätt bra. Lite trafik, nära till stranden och en restaurang är ju tillochmed helrätt. Hur har ni andra småbarns föräldrar gjort på kvällarna? Med restaurangbesök och liknande, menar jag?

Fick ett förslag från en bekants bekant, ett hotell som heter Karkasia. Är det någon som vet nåt om det?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-12, 20:42
Jan-Jan Jan-Jan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 65
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Vi har varit två gånger i Egiali med små barn (först två stycken, sedan tre). Båda gångerna har vi tittat på Lakki men valt att bo på Pension Aegean. Aegean ligger halvägs upp till bageriet i byn, typ 20 grekiska trappsteg upp. Sist hade vi två rum brevid varandra med stor terass utanför, perfekt att sitta där mitt på dagen i värsta värmen i skugga och läsa, spela kort etc. Om en vecka är vi där igen, samma rum!
Lakki känns lite för charter, om du förstår vad jag menar. De rum jag tittat på har varit ok men inte mer, ganska trångt och en del av dem är med smala trappor. Och dyrt! Poolen är ny sen i fjol och kan nog vara djup och utan skydd. Dessutom är det lite myggigare bakom stranden än vad det är uppe i byn.
På kvällarna brukar vi först gå hem och ta det lite lugnt och göra i ordning oss och sedan gå iväg till en av restaurangerna, så sent vi bara vågar satsa på. Vi brukar ända vara bland de första middagsgästerna. På det lilla bilfria torget kan barnen springa omkring lite när de tröttnar på att sitta still.
Sedan hem den korta vägen i den ljumma grekiska natten och till sängs. Helt underbart.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-12, 21:39
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Kanske var lite otydlig, men det går en trappa upp till ett halvplan inne i rummet där det finns en säng. Troligen är inte all rum utformade så, men de jag har sett har varit så. Går att hitta bilder på nätet. Detta och priset har varit anledningen till att vi inte valt att bo där. Dessutom ligger det lite avsides vid stranden.

Jag skulle välja ett boende inne i byn där ni troligen bara har en (nästan) bilfri gata ner till torget och stranden.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-13, 10:47
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Barnvänligt boende i Egiali?

Nu har jag gogglat runt lite och hittat flera av hotellen ni rekommenderar.
Lakki ser ju onekligen väldigt trevligt och barnvänligt ut. Vi tänkte visserligen vara helt prisokänsliga i år och bara gå på var vi vill bo. Men Lakki känns lite omotiverat dyrt.

Tack än en gång för alla era bra tips! Jag längtar så tills vi är på plats!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT