Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-26, 16:11
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Åker på lörd, Parikia el Naoussa?

Hej igen!
Hade först tänkt Parika och skickat en förfrågan till Pelagos studios, men har ej fått svar. Nu har man läst på mer och blir mer och mer tveksam, Naoussa verka väldigt mysigt. Är det någon större skillnad prismässigt (någon skrev att det var dyrt i Naoussa) när det gäller mat, boende, hyrbil osv? Vilken kust brukar vinden ligga på mest? Stämmer det att de finaste stränderna ligger på östkusten? I så fall kanske Naoussa blir bäst, man har ju lite närmare då. Vad tycker ni är fördelar och nackdelar med att bo i Parikia eller Naoussa?
Tacksam för alla svar...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-26, 16:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åker på lörd, Parikia el Naoussa?

Jag gillar Kolymbitres och tavernan Vigla som ligger ovanför stranden. Dit åker ni enkelt med badbåt från Naoussa. Varför inte vänta och välja boende på plats som det finns gott om på den här ön. Vilken ort ni ska välja är svårt att svar på. Jag har bott i båda och föredrar Naousssa.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-26, 16:42
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Åker på lörd, Parikia el Naoussa?

Vi vill ju ha lite koll eftersom vi har sonen med som blir 3 i höst, är ju lite trött när man kommer fram efter en lång resa...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-26, 16:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åker på lörd, Parikia el Naoussa?

Ni kan ju boka första natten och sen se er omkring.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-26, 17:12
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Åker på lörd, Parikia el Naoussa?

Mitt förslag :första natten i Pairikia och sen Naoussa och om ni har tid åkt till Alyki och /eller AntiParos över dan.OM det blåser mycket fråga först tex på nån av de små resebyråerna var det är minst blåsigt.Jag hamnade i Naoussa ,när det var oväder o blåst i flera dar.Det var inte så kul !!Alyki hade varit bättre de dagarna.Nästa gång vet jag att jag ska fråga

Fördelen med att bo i Pairikia är att det går bussar därifrån till alla orter som är värda besök.Och stan är fin den också ,men inte så mysig som Naoussa.Om ni bor där finns det en långgrund strand som skulle passa treåringen,de dar ni stannar i Pairikia.
Hoppsan nu började jag visst längta dit
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-26, 17:15
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Åker på lörd, Parikia el Naoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Naoussa verka väldigt mysigt. Är det någon större skillnad prismässigt (någon skrev att det var dyrt i Naoussa) när det gäller mat, boende, hyrbil osv? Vad tycker ni är fördelar och nackdelar med att bo i Parikia eller Naoussa?
Både Naoussa och Parikia har trevligt kvällsliv med många tavernor och caféer.
Prismässigt vet jag inte om det är någon skillnad, man kan säkert hitta både bra och sämre, rimliga eller dyrare ställen på båda orterna.
Bussnätet är bra på Paros, tycker jag, och det kan kännas som en fördel att bo i Parikia om man vill utnyttja bussarna, där de flesta förbindelserna utgår ifrån.
Fina stränder når man med badbåt, eller buss, från både Naoussa och Parikia. Det går även att bada på båda orterna, även om man nog helst söker till de lite bättre stränderna med bil, buss eller båt.


Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Vilken kust brukar vinden ligga på mest? Stämmer det att de finaste stränderna ligger på östkusten?
Min erfarenhet säger att vinden ligger på mest i Naoussa och kan kännas väldigt jobbig där om man har otur. Men det är ju inte så alltid. OM det skulle blåsa jobbiga vindar från norr, kan ni överväga om ni vill bo i Alyki på södra kusten, dit vi flyttade ner när det var alldeles för blåsigt i Naoussa. I Alyki har man en lugnare semester (inte så stort, inte så många tavernor, men det räcker), kan gå rakt ner på en mycket barnvänlig strand i byn, men också välja att gå 5-10 min till ännu en härlig, långgrund sandstrand "runt om knuten". Sen kan man gå en halv timme till ytterligare en fin strand, eller åka med hyrbil upp längs östkusten där det finns många fina stränder.
Det finns buss som kör in till Parikia om man vill in till stan en dag eller kväll.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT