Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-07, 12:39
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Favoritrestaurang i Chania-området?

Ska till Agii Apostoli inom kort och sitter och funderar över vilka restauranger vi ska besöka denna gång. Maten är ju halva resan! Vi har bott runt omkring Chania de senaste 10 åren, mest i Chryssi Akti/Agii Apostoli. Vi åker allt som oftast in till Chania stad för att äta middag, och oftast väljer vi att gå till några favoriter för att vara säker på att det ska bli bra. Med bra menar vi grekisk mat, bra och avslappnad stämning. Men - Tänk om vi missat något?
Nu undrar jag - vilka är era favoritrestauranger i Chania med omnejd och varför?
/Outi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-07, 15:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 795
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Hej! Ta bussen in till Platania. Där finns massor av bra restauranger. Har varit på flera som ligger vid stranden som serverat jättegoda middagar. Annars brukar det ju vara turistfällor men icke. Om ni är på huvudgatan och tittar upp mot berget så finns ett ställe som heter Cosmos. Vidunderlig utsikt och härlig snubbe som bjuder friskt på Ouzo. Panorama ligger lite högre upp men är lite mer "fine-dine"och stelare. Lycka till! Hälsningar Kerstin direkt frå Skiathos
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-07, 16:15
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Det finnes gode restauranter i Agii Apostoli, som er et område vi trives godt i, så det er ikke så ofte vi reiser inn til Chania for å spise når vi bor der.

Restauranten på Talos Hotel er kanskje den aller beste i området, selv om man ikke kan se det fra utsiden. Genuin gresk mat, med vekt på lokale kretiske retter, og vennlig service.

Flamingo Hotel har også en meget bra restaurant, med vennlig betjening og et fint uteområde.

Pergola er likevel blitt vår favoritt, med enkel gresk mat, og meget god service. Noe av det samme kan man si om Andreas, på den andre siden av veien.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-07, 17:33
Amsterdammers avatar
Amsterdammer Amsterdammer är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Vill man ha en middag som fixas till på grillkol så prova MAPMAPITZAKHZ I saluhallen
Agora 65 är adressen. Det är den enda som gör så och köttet är väl värt pengarna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-07, 20:45
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

En ny favorit är To Koutourouki i Chania. Så mysig taverna i en liten, liten gränd. Annorlunda utsmyckningar, inredning och meny Ligger på Potie 8 snett bakom fontänen i gamla stan.


// Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-08, 20:56
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
En ny favorit är To Koutourouki i Chania. Så mysig taverna i en liten, liten gränd. Annorlunda utsmyckningar, inredning och meny Ligger på Potie 8 snett bakom fontänen i gamla stan.


// Malin
Kul att du nämner To Koutourouki! Hade för avsikt att prova just denna taverna i år! Har läst bra om den på tripsadvisor och blev nyfiken. Ser mysig ut!

/Outi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-14, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
En ny favorit är To Koutourouki i Chania. Så mysig taverna i en liten, liten gränd. Annorlunda utsmyckningar, inredning och meny
Jag gick förbi i veckan och det såg väldigt trevligt ut. Åt dock inte där, så det har jag kvar till en annan gång.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-14, 18:43
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Hej
Adespoto i hörnet på Sifaka och Melhisdek (knivgatan) har underbar musik som börjar 19.30.
Glöm inte att åka in och äta lunch i saluhallen hos Agapinis bättre mat finns inte är kanske lite jävig i målet
Vi var bjudna på dop av Manolis och hans mamma Zoi
lolis

Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-27, 13:45
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Vi har nu kommit tillbaka från Kreta och tänkte återkoppla till min tidigare fråga om bra restauranger i Chania-området. I år hade vi nämligen tänkt utvidga vår restaurangkarta i Chania genom att besöka många nya ställen, därav min tidigare fråga till er. Hur gick det? Nja, så där!
En kväll bestämde vi oss för att leta reda på To Koutourouki. Jag visste ungefär var det låg och när vi väl var framme kände både jag och andra i sällskapet att, nej detta är inte vårt ställe. Kanske var det på grund av de gäster som var där just då, kanske var det för att ingen uppmärksammade oss när vi kom, eller så var det bara något annat. Det stämde bara inte. Så vi gick igenom restaurangen och ut på andra sidan. Vi gick istället till Moutoupaki, som i mitt tycke är den trevligaste tavernan i Chania. Kanske för att vi genom åren fått bra kontakt med ägarna, men mycket är det tack vare läget högt uppe i gamla stan längs gamla stadsmuren (gatan heter Portou). Älskar detta ställe! Besökte även dotterns favoritrestaurang Semiramis ett par gånger, där får man alltid bra grekisk mat. Trevligt också med livemusiken. Tycker dock att restaurangen tappat lite av sin charm efter ombyggnationen, men fortfarande är det mysigt att sitta där. En annan restaurang jag vill lyfta är Enetikon i gamla stan i Chania. Mycket bra mat, snabb och trevlig service och med trevligt läge mitt i smeten. Där händer det alltid något!
I Agii Apostoli, där vi bodde, gick vi första kvällen till Talos, som fått väldigt fina recensioner på nätet och även här på Kalimera. Denna restaurang ligger i ett hotell, och restaurangen är runt hotellets poolområde. Hur mysigt kan det vara, tänkte jag. Det var hur mysigt som helst och maten var helt fantastisk! Vi gick dit mer än en gång under vår resa och det var utsökt varje gång. I Agii Apostoli åt vi även på Andreas, Pergola och på Hotell Telchinia. Alla var bra, Pergola kanske levererade bästa maten, men Telchinia överraskade med sin fantastiska kycklingsouvlaki. Vi åt även två luncher på Scirocco, och vi var mer än nöjda varje gång. En restaurang som många kanske inte känner till på grund av läget är To Steki tou Stavrou som ligger i Chryssi Akti. Vi har ätit där åtskilliga gånger tidigare,och även denna resa besökte vi restaurangen en gång. Personalen kan kännas lite opersonlig, men maten är väldigt vällagad och miljön är fräsch och trevlig. Restaurangen har en trädgård med bland annat ankor, och intill restaurangen finns en bra lekplats och några spelmaskiner där barnen kan underhålla sig.

Summa summarum kan jag konstatera att det inte blev så många nya restauranger som jag tänkt i år heller. Funderar lite på varför, för vi reser ju mycket och är öppna för att upptäcka nya saker…Grejen är nog den att vi genom många besök i Chania blir igenkända på många restauranger och fåfäng som man är vill man gå till dessa ställen där man inte är ”vilken turist som helst” och få lite extra service. Så är det nog. Men jag ska behålla listan med alla tips jag fått (tack för dessa!) och göra ett nytt försök nästa år igen! Alltid är det väl någon ny restaurang som borde få chansen, eller?

/Outi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-27, 14:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Till nästa resa, missa inte Portes i gamla stan....Tanam och Kalderimi gillar vi också , men framför allt Oneirodromio ( vid den gamla minareten)

Sen i Nea Chora finns flera jättebra ställen som To Magazaki, Akrogiali, Michalis(heter den väl?)

Lissi - som blir hungrig....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-27, 15:23
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Till nästa resa, missa inte Portes i gamla stan....Tanam och Kalderimi gillar vi också , men framför allt Oneirodromio ( vid den gamla minareten)


Lissi - som blir hungrig....
Portes har vi ätit på tidigare, men inte i år blev det inte så av någon anledning. Vi drogs till Moutoupaki istället som ligger granne :-) Tamam är svårt att få bord på om man är fler i sällskapet, i alla fall om man vill sitta ute. Vi har inte lyckats en enda gång. Ska genast lägga till Kalderimi och Oneirodromio på "nya restauranger att besöka"-listan :-)

Håller med, man blir lätt hungrig av att tänka på grekmat...

/Outi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-27, 16:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Favoritrestaurang i Chania-området?

Tack för återkoppling Outi!

Jag har aldrig ätit i Agii Apostoli, men nu vet jag var jag ska gå när jag åker tillbaka.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT