Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-01, 14:50
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Första gången till Parga

Jag ska i mitten av augusti till Parga för första gången. Jag har fått bra vibbar om Parga från de jag känner som varit där, samt när jag läst lite om resmålet. Fast jag vill veta mer.

Boende
Jag har bokat rum på hotell Paradise. Har någon bott där? Hur är det hotellet? Hur ligger det hotellet i förhållande till stranden, utflykterna, restaurangerna, etc?

Flyg
Jag har ännu inte bokat flyg. Tanken är att boka flyg och hotell separat än paketresa. Fått för mig att det är billigare. Någon som har tips på bra flygstolsbiljetter och resesajter där man får så billigt som möjligt när det gäller direktflygningar?

Transfer
Hur fungerar det med transfer från flygplatsen? Tips?


I övrigt har ni bara tips och bra-att-veta?

Senast redigerad av inha den 2014-06-01 klockan 15:19.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-02, 08:16
BirgittaW BirgittaW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 9
Standard Sv: Första gången till Parga

Är precis på väg till Parga på vårt första besök. Sitter och väntar på flyget nu. Och vi ska bo på Hotel Paradise. Återkommer med synpunkter när vi kommit hem igen.
Hälsningar Birgitta W
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-16, 12:37
BirgittaW BirgittaW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 9
Standard Sv: Första gången till Parga

Hej igen
Vi kom hem från Parga för en vecka sedan och nu när jag har smält intrycken ska jag försöka beskriva hotell Paradise. Det är ett litet hotell, rummet var litet, badrummet litet, balkongen liten. Men det var väldigt trevligt, rent och fräscht, och hade jättetrevlig personal. Ägarinnan bor själv på hotellet och hon var så angelägen om att vi skulle trivas. Man bor verkligen mitt i smeten. En livlig gata precis utanför så det är inte tyst där. Vi sov med öppen balkongdörr så det är klart att trafiken hördes. Men det var relativt tyst nattetid och vi sov gott. Frukosten var ganska enkel men helt ok. Mysigt att äta den under citronträden vid det lilla poolområdet.
Det tar ca 10 minuter att gå till närmsta stranden, Krioneri beach. På väg dit går du genom mysiga gamla kvarter och passerar ett otal restauranger och småbutiker. Nere i hamnområdet (dit går du på 5 minuter) ligger restaurangerna på rad - hur många som helst. Om du vill till den långa stranden, Valtos beach, så går du åt andra hållet, ca 30 minuter. Först en rätt brant backe upp på kullen, sedan ner på andra sidan. Men det går också att åka båt dit från hamnen.
Vi tog oss även till Lichnos-stranden en dag. Vi gick dit och det tog oss ca 1,5 timme. Det var lite knepigt att hitta stigen så först gick vi i rena snårskogen men hittade sedan den fina vägen genom olivlunden. Väldigt mysig promendad och stranden var jättefin där. När vi skulle tillbaka tog vi båten.
Från hotellet har du jättenära till en bra supermarket och till "The Green Bakery" där många äter frukost och lunch. Jättenära också till taxi och där finns en stor skylt med deras fasta priser till många närliggande orter.
Och du kommer att bo granne med stans största kyrka. Kyrkklockorna kan man inte undgå att höra då de ringer varje timme (men inte på nätterna).

Summa summarum, jag kan absolut tänka mig att bo på hotel Paradise nästa gång jag ska till Parga. För jag måste tillbaka och då vill jag stanna två veckor.

Lycko dig som har Pargaresan framför dig! Ha det så bra på resan!

Hälsningar BirgittaW
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-23, 12:45
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Citat:
Ursprungligen postat av BirgittaW Visa inlägg
Är precis på väg till Parga på vårt första besök. Sitter och väntar på flyget nu. Och vi ska bo på Hotel Paradise. Återkommer med synpunkter när vi kommit hem igen.
Hälsningar Birgitta W


Åh, vad härligt! Hoppas ni haft/har en bra resa.


Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-23, 12:48
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Citat:
Ursprungligen postat av BirgittaW Visa inlägg
Hej igen
Vi kom hem från Parga för en vecka sedan och nu när jag har smält intrycken ska jag försöka beskriva hotell Paradise. Det är ett litet hotell, rummet var litet, badrummet litet, balkongen liten. Men det var väldigt trevligt, rent och fräscht, och hade jättetrevlig personal. Ägarinnan bor själv på hotellet och hon var så angelägen om att vi skulle trivas. Man bor verkligen mitt i smeten. En livlig gata precis utanför så det är inte tyst där. Vi sov med öppen balkongdörr så det är klart att trafiken hördes. Men det var relativt tyst nattetid och vi sov gott. Frukosten var ganska enkel men helt ok. Mysigt att äta den under citronträden vid det lilla poolområdet.
Det tar ca 10 minuter att gå till närmsta stranden, Krioneri beach. På väg dit går du genom mysiga gamla kvarter och passerar ett otal restauranger och småbutiker. Nere i hamnområdet (dit går du på 5 minuter) ligger restaurangerna på rad - hur många som helst. Om du vill till den långa stranden, Valtos beach, så går du åt andra hållet, ca 30 minuter. Först en rätt brant backe upp på kullen, sedan ner på andra sidan. Men det går också att åka båt dit från hamnen.
Vi tog oss även till Lichnos-stranden en dag. Vi gick dit och det tog oss ca 1,5 timme. Det var lite knepigt att hitta stigen så först gick vi i rena snårskogen men hittade sedan den fina vägen genom olivlunden. Väldigt mysig promendad och stranden var jättefin där. När vi skulle tillbaka tog vi båten.
Från hotellet har du jättenära till en bra supermarket och till "The Green Bakery" där många äter frukost och lunch. Jättenära också till taxi och där finns en stor skylt med deras fasta priser till många närliggande orter.
Och du kommer att bo granne med stans största kyrka. Kyrkklockorna kan man inte undgå att höra då de ringer varje timme (men inte på nätterna).

Summa summarum, jag kan absolut tänka mig att bo på hotel Paradise nästa gång jag ska till Parga. För jag måste tillbaka och då vill jag stanna två veckor.

Lycko dig som har Pargaresan framför dig! Ha det så bra på resan!

Hälsningar BirgittaW

Hej Birgitta W,


Tack snälla för informationen om resmålet och hotellet. Det gör att jag längtar mer till resan jag ska göra i augusti. Fast jag vill åka nu.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-06, 10:02
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Nedräkningen är i fullgång! Idag är det 43 dagar kvar till avresa med destination Parga.

Till en början skulle jag åka själv till Parga, men fick sen resesällskap som vill föla med. Kul! Det blev ändring i bokningen från Hotel Paradise till Hotell Bacoli.

Det kommer bli sol/bad varvat med utflykter. Det ska bli så härligt att få åka iväg och se/uppleva ett nytt resmål, även om jag har mina favoriter. Kanske Parga tar sig in på favoritlistan, eller blir ensam favorit.

Önskar tips på bra matställen, utflykter med mera.

Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-06, 12:00
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Första gången till Parga

"Lyckans ost" eller lyckliga dig att resa till Parga!

Det finns många tips om bra mat i Parga här i forumet och om sevärda utflykter. Pröva sök funktionen så hittar du säkert massor av tips.

Jag tyckte bra om tavernan Tsimas som ligger nära hotell Bacoli där du nu skall bo.
Arkoudas vid hamnen. Sakis och Stefanos vid höjden. Tavernan Krioneri nära piso Krioneri. Taverna/ouzerian Apagkio i smal gränd från hamnen.
Det finns hur många ställen som helst och de flesta är okej.

Jag skrev senast 7/6 under rubrik hälsning/nu är vi tillbaka igen/Parga vi ses igen!

Hoppas att det kan ge något och många tips under rubriken Parga såklart.

/Marja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-23, 10:33
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Nedräkningen är ännu i fullgång. Nu är det 26 dagar kvar till avresan. Det känns både nära och väldigt långt kvar - jag som är redo att åka NU!

Jag har försökt läsa på om själva resmålet Parga. Har hittat några tips på matställen.

Har ni tips på sevärdheter, utflykter? Alternativ som man kan ta till om man vill ha en dag utan att ligga i solstolen.

Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-23, 20:26
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Första gången till Parga

Fler som har blivit biten av 'the Parga bug', märker jag! 😉
Tzimas är fantastiskt! Paradise har jättebra läge. Hoppas du får en grymt härlig vistelse på din rdsa!
Jenny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-24, 16:07
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Fler som har blivit biten av 'the Parga bug', märker jag! 😉
Tzimas är fantastiskt! Paradise har jättebra läge. Hoppas du får en grymt härlig vistelse på din rdsa!
Jenny
Ja, jag känner att jag vill åka nu. Har ju hört så bra om resmålet av alla som varit där att jag är så nyfiken att respirret bara spritter i kroppen.

Hotellbyte har det blivit sedan jag bokade resan från allra första början. Paradise var tanken att bo på, men har ändrats till Hotel Bacoli.

Tack, det ska bli hur härligt som helst! Bara längtar till att få doppa mig i plurret och bara njuta av vistelsen.

Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-24, 16:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Första gången till Parga

Det är mycket turister i Parga i mitten av aug så det kan vara bra att vara förberedd på det men du brukar kanske åka i högsäsong? Många italienare besöker området så det kommer att vara fullt på tavernorna. Missa inte att vandra i olivlundarna som finns runt staden. De höga och gamla olivträden är mycket speciella och ger en nästan mytisk stämning. Mycket vackert.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-03, 11:20
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Första gången till Parga

Inha! När min längtan blir för stor tittar jag på denna Parga film med musik.... på U-tube

www.Parga.Wonderful place in HD eller pröva klicka på
www.youtube.com/watch?v=bTXxOBTF-Ds

Här en annan användbar länk för bra information om Parga....när det gäller utflykter med mera...
http://www.parga.com/

Du skall beställa Kalimeras e - guide så har du det viktigaste du behöver.

Trevlig resa! Berätta gärna hur du hade det när du är tillbaka.

/Marja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-04, 09:26
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Första gången till Parga

Kalimera ! Vilken "hälsovådlig" video att titta på må jag säga.......28 dagar kvar just idag, innan jag med familj trampar Pargas gränder fram . Det känns som att jag valt ut ett trevligt resmål även denna greklandsresa
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-04, 20:59
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Första gången till Parga

Kalispera! Tranis

Om du blir kär i Parga som jag blev kan det vara beroende framkallande att se filmen för ofta. "Hälsovådligt värre" skulle jag påstå!
Ha en trevlig resa du med!

Lite avund på ER är jag allt!

/Marja
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-16, 09:56
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det är mycket turister i Parga i mitten av aug så det kan vara bra att vara förberedd på det men du brukar kanske åka i högsäsong? Många italienare besöker området så det kommer att vara fullt på tavernorna. Missa inte att vandra i olivlundarna som finns runt staden. De höga och gamla olivträden är mycket speciella och ger en nästan mytisk stämning. Mycket vackert.

Eva

Hej Eva,


Det var svårt att få semester i juli. Fick fajtas hårt och till slut ge mig, därav att jag får göra min Greklands-resa nu i augusti. Hade gärna gjort den tidigare, likväl vara ledig. Men jag är glad att jag kommer iväg och på måndag (18 aug) bär det av. Som vanligt kommer jag nog att göra hoppsasteg in på Arlanda och flygplanet.


Jag är medveten om att det är mer folk under augusti, då greker och italienare har semester, precis som vi nordbor har i juli. Jag och mitt resesällskap får ta det. Vi är glada att bara få komma iväg och få miljöombyte, se något nytt och njuta av det goda.


Vi ska absolut ta an ditt tips om olivlundarna. Något vi ser fram emot att få uppleva. Tack för tips!


/Inha
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-08-16, 10:07
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Inha! När min längtan blir för stor tittar jag på denna Parga film med musik.... på U-tube

www.Parga.Wonderful place in HD eller pröva klicka på
www.youtube.com/watch?v=bTXxOBTF-Ds

Här en annan användbar länk för bra information om Parga....när det gäller utflykter med mera...
http://www.parga.com/

Du skall beställa Kalimeras e - guide så har du det viktigaste du behöver.

Trevlig resa! Berätta gärna hur du hade det när du är tillbaka.

/Marja



Hej Marja,


Tack för filmtips. Mycket kul att se filmen! Längtar oerhört att få resa iväg. Inte långt kvar nu. Tidigt måndag morgon börjar resan. Jag har verkligen respirr i hela kroppen då jag ser fram emot det så mycket.


Angående e-guiden så jag har jag skaffat den samt massa andra guider och info om Parga. Har läst mässor. Jag har även snappat upp en hel del tips från detta forum också. Spännande!


Absolut kommer jag att återkomma för att berätta hur resan var. Kommer göra även denna gång ett resebrev. Så håll utkik!


H:Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-08-16, 10:10
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Första gången till Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Tranis Visa inlägg
Kalimera ! Vilken "hälsovådlig" video att titta på må jag säga.......28 dagar kvar just idag, innan jag med familj trampar Pargas gränder fram . Det känns som att jag valt ut ett trevligt resmål även denna greklandsresa

Hej Tranis,


Såg i något annat inlägg att du ska åka till Parga senare i augusti. Hoppas ni får en trevlig resa. Jag och mitt resesällskap åker reda nu på måndag (18 aug), vilket vi ser fram emot jättemycket.


Visst var filmen lockande och trevlig att kika på! Det gör ju att man längtar ännu mer. Tycker också att det känns som man har valt ett bra resmål i år också.


H:Inha
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT