Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-03-18, 20:24
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Hej,

olovliga 3:e våningar förekommer inte längre på nya hus då banken inte lånar ut pengar till "ofärdiga" hus.

På Kreta hittar du nybyggda hus med bra kvalitet från 150.000 € beroende på läget och storlek.

/Nico
  #42  
Gammal 2008-03-18, 20:35
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Hej,

olovliga 3:e våningar förekommer inte längre på nya hus då banken inte lånar ut pengar till "ofärdiga" hus.

På Kreta hittar du nybyggda hus med bra kvalitet från 150.000 € beroende på läget och storlek.

/Nico
Byggeprisen er1000 euro pr kvadratmeter, dvs 100 kvm. 100 000 Euro. Tomten kan variere sterkt. Inne i byen ble det nylig solgt en tomt på 250 kvm for 25 000 Euro. Her ligger husene tett, men du kan bygge på 250 kvm.
Hertil kommer ca 10 - 15 000 for tegning og byggetillatelse.
  #43  
Gammal 2008-03-19, 15:23
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Bygget er snart ferdig. Innredningsarbeidet tar ca 1 måned.
I mellomtiden planerer vi tomten og planter.






jpg

22. april









18. mai



Huset er snart ferdig!

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-19 klockan 15:26.
  #44  
Gammal 2008-03-20, 14:12
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

25. mai er huset i prinsippet ferdig.
Vinduer og dører, innredning på kjøkken og bad samt skap på soverom er kommet på plass. Det er lagt på 2 strøk hvit maling. Nå er det bare opprydding og vasking som står igjen. Vi begyner innflyttingen 28 mai. ca 6 og en halv måned etter at gravingen begynte, mer enn 3 måneder får den tiden entrepenøren lovet! Prisen ble eksakt som i kontrakten, vi fikk en hel del ekstra, støttemurer etc.
Vi har snart bodd her 3 år. Mange jordskjelv som vi aldri merker, ingen sprekker ihuset!





Den 2 juni er vi kommet på plass.








[IMG]http://i251.photobucket.com/albums/gg295/svenkriti/050604004.jpg
[/IMG]



Bildene på veggene er kopier av veggmaleriene på Knossos gjordt av min greske venn som er spesialist på dette. De er gjort på betong gips og glassfiber med autentiske sprekker slik som orginalene! Jeg sier på spåk at jeg har stjålet dem på museet!

Den 4 juni komme datter fra norge og vi feirer med champagne i poolen







Vi har hatt besøk av mange norske venner med tilknytning til byggebransjen. Deres bedømning:
Det vi her har sett ligger langt over norsk byggestandard! Selve håndverksarbeidet, "finishen" er av en standard du sjelden ser i Norge!

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-20 klockan 14:36. Anledning: suplerenede
  #45  
Gammal 2008-04-02, 07:12
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Etterskrift.
Vi har nå bodd 3 år i huset uten å ha funnet noe å klage over. Senest for 4 dager siden hadde vi jordskjelv med senter utenfor Ierapetra, 30 km herfra, 7,8 Richter. Vi merket ingen ting. Har aldri merket jordskjelv. Vi valgte entreprenøren utfra referanser fra venner. Da mange har spurt om detaljer legger jeg inn denne linken.
http://www.europlan.gr/index.html

Det er billigere å bruke et annerkjent firma med store materielle- og kompetanseresurser som leverer "hele pakka" fra tegning og byggetillatelse til ferdig hus!
Det finnes noen som tror det er penger å spare på å styre det hele selv! Det stemmer dårlig. Det tar lenger tid og blir dyrere! Det har jeg nettopp set hos grannen som har brukt 2 år!

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-04-02 klockan 07:22.
  #46  
Gammal 2008-04-02, 08:44
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Det beror väl lite på hur kunnig man är själv inom bygg-,vvs-,el- och snickarbranchen. Har man kompetensen och är lite om sig och kring sig så kan man spara pengar utan att dra ner på kvalitén. Jag håller inte med dig om att det "blir" dyrare att renovera gamla hus. Det beror helt och hållet på vad man är ute efter i sitt boende. Vi har ju alla olika smak, som tur är!
Själv har jag mycket svårt att leva i nya hus. För mig saknar nya hus en "själ" vilket det är i Sverige eller Grekland. Jag kan tycka att nya hus är väldigt vackra och så men kan inte tänka mig att bo i ett, efter att ha prövat flera gånger. Nej, för mig är det gamla hus som gäller.
  #47  
Gammal 2008-04-02, 10:21
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Problemet med gamle hus er at før 1995 – 2000 var det ingen forskrifter i Hellas, du kunne i prinsippet bygge som du ville. Dette innebærer at nesten alle hus som er eldre enn ca 2000 er bygget uten doble vegger med isolasjon i mellom slik som dagens byggeforskrifter krever. Alle vet at det kan bli både kaldt og fuktig i Hellas, selv her på Kreta. Med de høye prisene på fyringsolje og el betyr det minst en dobbling av utgiftene. Jeg kjenner mange som fryser i gamle hus. Når det gjelder jordskjelv – jordbevning er situasjonen mer alvorlig da sjansen for å få skader er overhengende på hus som ikke er konstruert for å motstå dette.

For å bygge hus kreves det innsats fra en hel del spesialområder.
Tegning, konstruksjon, bygnadstilstand.
Graving av tomt.
Betongarbeider.
Murerarbeide, eventuelt stenarbeider.
Murpuss.
El, vatn, varme, aircondition.
Innredningsarbeider, så som flislegging etc.
Og til slutt maling.

En generalentreprenør har tilgang på alle disse resursene.
Fordi han har mange bygg på gang kan han planere mer effektivt, resursene blir bedre utnyttet og huset blir billigere. Fremfor alt, HAN er ansvarlig for å løse alle problemene underveis. Du betaler bare for en etappe når denne er ferdig!
For å klare å få et bygg ferdig på et år eller kortere er det nødvendig å ha tilgang på alle resursene. I motsatt fall kan byggeperioden bli lang, flere år. Dette fremgår av alle de halvferdige husene som du ser rundt i deg greske landskapet!
  #48  
Gammal 2008-04-02, 11:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Tack för en härlig beskrivning om hur ett modernt hus byggs idag på Kreta. Önskar att jag kunde göra detsamma. Men tyvärr.. jag får fortsätta vara turist där ibland.

//Monica
  #49  
Gammal 2008-04-02, 14:02
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
For å klare å få et bygg ferdig på et år eller kortere er det nødvendig å ha tilgang på alle resursene. I motsatt fall kan byggeperioden bli lang, flere år. Dette fremgår av alle de halvferdige husene som du ser rundt i deg greske landskapet!
Nu är det ju så att många av de utdragna hus byggena beror på att man låter "skeletten" stå och torka (andra för att man bygger vartefter man har pengar)! Med allt det vatten som finns i konstruktionen så är det absolut ingen dum idé. Att forsera fram ett bygge till att bli frärdigt på ett-två år är vansinnigt. Det får jag ofta höra här av byggarna, de skakar bara på huvudet när det skall gå fort. Jag har sett allt för många hus med fukt- och mögelskador som kommer krypandes efter många år i vissa fall och snabbt i vissa pga att huset inte fått stå och torka.
Jag känner flera byggingenjörer (från olika länder) och är det något som vi diskuterar så är det bygge och byggnasteknik ("gubben" är svensk husbyggare), det är ett kärt ämne.

Själv bor jag i ett över hundra år gammalt lerhus med ca 50 cm tjocka väggar,trägolv och till största delen träfönster, ingen isolering i taket. Det är det absolut varmaste hus jag bott i här vintertid. Då har jag bott i nybyggda hus efter senaste byggvarianten med golvvärme,isolering i tak väggar och golv m m. Oftast värmer jag bara upp detta med en kamin,blir det riktigt kallt tar jag till två oljeradiatorer. Tätar man bara fönster och dörrar och inte har stora springor överallt (som man ofta ser i äldre grekiska hus) så är det inte speciellt kostsamt eller arbetssamt att ha det varmt och skönt i ett gammalt grekiskt.

Senast redigerad av Agda den 2008-04-02 klockan 14:29.
  #50  
Gammal 2008-04-02, 14:29
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Nu är det ju så att många av de utdragna hus byggena beror på att man låter "skeletten" stå och torka (andra för att man bygger vartefter man har pengar)! Med allt det vatten som finns i konstruktionen så är det absolut ingen dum idé. Att forsera fram ett bygge till att bli frärdigt på ett-två år är vansinnigt. Det får jag ofta höra här av byggarna, de skakar bara på huvudet när det skall gå fort. Jag har sett allt för många hus med fukt- och mögelskador som kommer krypandes efter många år i vissa fall och snabbt i vissa pga att huset inte fått stå och torka.
Jag känner flera byggingenjörer (från olika länder) och är det något som vi diskuterar så är det bygge och byggnasteknik ("gubben" är svensk husbyggare), det är ett kärt ämne.
Agda, den erfarenheten har jag oxå av vårat husbygge, vi byggde efter pengar och huset har stått i flera år för att bli klart, har aldrig haft några problem med varken mögel eller jordbävning, och då hade vi den stora jordbävningen 99 i Aten på km avstånd. Nu är ju min man oxå i byggbranchen och vet en del.

Men just mögelskador visar sig efter ca 5 till 7 år, gärna i hörnor i taket i rum som ligger ytterst i huset.

Så, det är inte säkert att ett nytt hus är bättre än ett gammalt, det beror vilken teknik huset har byggts efter.

Monica
  #51  
Gammal 2008-04-02, 15:49
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

[QUOTE=sven.kriti;122664][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Problemet med gamle hus er at før 1995 – 2000 var det ingen forskrifter i Hellas, du kunne i prinsippet bygge som du ville. Dette innebærer at nesten alle hus som er eldre enn ca 2000 er bygget uten doble vegger med isolasjon i mellom slik som dagens byggeforskrifter krever.

Detta ställer jag mig väldigt undrande till, 1990 började svärmor och svärfar bygga hus i Athen och jag lovar dig att enligt alla byggföreskrifter som fanns var det dubbla väggar, islolering etc hur många x antal armerings järn som var tvunget för att hålla vid eventuellt jordbävning! Så att påstå att man kunde i princip bygga hur man ville.... protesterar jag emot...

Camilla
  #52  
Gammal 2008-04-02, 16:43
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Hej!

Vilket fint hus ni har. Kul att se alla bilder ifrån bygget.

Intressant att få veta varför det står så många halvfärdiga hus i Grekland,Agda.
Jag har hört att ibland bygger de inte klart huset,för att så läng det inte är klart behöver de inte betala skatt. Finns det någon sanning i det påståendet?

nicka
  #53  
Gammal 2008-04-02, 18:20
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Det var "förr i tiden" det som den skatteregeln fanns.Den är bortagen sedan många år fast man kan fortfarande se "spår" efter den.
  #54  
Gammal 2008-04-02, 19:29
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

[quote=Frappe;122720]
Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
[size=3][font=Times New Roman]Problemet med gamle hus er at før 1995 – 2000 var det ingen forskrifter i Hellas, du kunne i prinsippet bygge som du ville. Dette innebærer at nesten alle hus som er eldre enn ca 2000 er bygget uten doble vegger med isolasjon i mellom slik som dagens byggeforskrifter krever.

Detta ställer jag mig väldigt undrande till, 1990 började svärmor och svärfar bygga hus i Athen och jag lovar dig att enligt alla byggföreskrifter som fanns var det dubbla väggar, islolering etc hur många x antal armerings järn som var tvunget för att hålla vid eventuellt jordbävning! Så att påstå att man kunde i princip bygga hur man ville.... protesterar jag emot...

Camilla
Loven kom vel på slutten av 80 tallet. Athen er selvfølgelig det første stedet de hånnvever slike lover, det er en stor by og jordskjelvfaren er overhengende. Det er mange steder utover landet, på øyene, især her på Kreta hvor hos som er bygget på 90 tallet er uisolert! Herkan du aldri aldri være helt sikker før ca 2000.
  #55  
Gammal 2008-04-03, 09:42
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Men isoleringen har ju ingenting med jordbävningssäkerheten att göra. Isolering kom med stormsteg i slutet på 90-talet och början på 20-talet. När jag(vi) följde byggen och såg hur de(grekiska byggarbetare) använde isoleringen visste man inte om man skulle skratta eller gråta.
Det är ju "skelett"-konstruktionen som är det avgörande för säkerheten.
  #56  
Gammal 2008-04-03, 10:24
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Fint hus ni har på Kreta!
Vi har också byggt ett nytt hus här på Peloponnesos.
Visst har det tagit tid och varit påfrestande,men till slut när det nu är nästan klart,så var det värt allt.
Tomten köpte vi 2004.
Våran skelett stod klar 2005. 2006 på våren sattes fönster o dörrar in och på hösten målade vi hela huset.Elen fick vi vänta på i 9 månader.Huset är isolerat och vi har själva satt in vattenburen golvvärme,i dagens läge kopplad bara på nedre våningen.Detta räcker till att hålla huset varmt .Bad-och duschutrymmen har vi gjort enl skandinaviska normer,med fuktspärr och allt vad det innebär.
Fortfarande finns det att göra,tomten ska planeras ,vägen är dålig,men siga siga.....vi är ju i Grekland.
Ska nån dag skriva dagbok om allting.
  #57  
Gammal 2008-04-03, 11:09
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Vi började bygga vårat hus 1991, det stod klart april 1999 då vi flyttade in.
Vi hade så mycket armeringsjärn i skelettet så när den stora jordbävningen i Aten sep 1999 var stod huset pall för den. Vi fick endast sprickor i väggarna som var ytliga och kunde fixas till lätt. Men runt mig föll hus som korthus, och många människor dog.
Många åkte förstås dit för fuskbygge och efter det tror jag ingen vågar fuska, utan håller sig till byggreglerna.

När vi flyttade in var det betongolv och helt tomt i huset. Min man och jag slet i flera månader med att olja och måla väggar, lägga klinkers på de båda stora balkongerna.
Vi hade beställt kök från IKEA i Sverige plus pergogolv till alla rum utom köket där vi lade klinkers. Kakel i köket kom oxå på plats plus installationer av spis och fläkt. Och vattenburen värmeslingor i det stora badrummet kom min mamma ner med i resväskan så den km oxå plats till slut.

Som tur är har jag en händig man som kan det mesta, så golv och kök gjorde han själv. Plus installation av toaletterna och badkar. Allt har vi gjort själva i huset utom de elektriska. Det var en jobbig tid men vi sparade mycket pengar på det sättet, och roligt hade vi när vi jobbade.

Monica

Senast redigerad av monica den 2008-04-03 klockan 11:17.
  #58  
Gammal 2008-04-05, 16:41
Torchris Torchris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
En generalentreprenør har tilgang på alle disse resursene.Fordi han har mange bygg på gang kan han planere mer effektivt, resursene blir bedre utnyttet og huset blir billigere. Fremfor alt, HAN er ansvarlig for å løse alle problemene underveis. Du betaler bare for en etappe når denne er ferdig! For å klare å få et bygg ferdig på et år eller kortere er det nødvendig å ha tilgang på alle resursene.
Må bare få gratulere med fantastisk hus!
Og så må jeg få si meg enig i at det å ha én som har totalansvaret er veldig viktig. Hvis ikke pulveriseres ansvaret lett. En byggeprosess er komplisert og ulike aktører kan fort skylde på hverandre. Dette vet jeg dessverre av egen erfaring.
  #59  
Gammal 2008-04-05, 17:59
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Torchris Visa inlägg
Må bare få gratulere med fantastisk hus!
Og så må jeg få si meg enig i at det å ha én som har totalansvaret er veldig viktig. Hvis ikke pulveriseres ansvaret lett. En byggeprosess er komplisert og ulike aktører kan fort skylde på hverandre. Dette vet jeg dessverre av egen erfaring.
Her i byen finner du flere som er kvalifiserte. Jeg anbefaler et 100 % gresk firma. På Kreta er de fleste vant til å bygge for utlendinger og har språklig kompetanse. Om firmaet har innslag av engelsk eierskap går jeg langt utenom! Eiere som sitter hjemme i England. "Good old chaps" !!! Fy......!Jeg personlig har heller ikke tillit til norske! Hvorfor gå over bekken etter vann? De helt greske eierne er på byggeplassen hver dag! De har meget bedre kontakter "på de rette stedene" enn utlendinger som har kjøpt et gresk firma. Jeg ble først kontaktet av et norsk firma som ikke klarte å svare på mine spørsmål og heller ikke hadde peiling på Kretisk klima. Desværre er det mange skandinaviere som tror at det er en fordel med skandinaviske firmaer. Jeg på min side med den erfaringen jeg nå har, det er 15 år siden jeg først kom hit, kan med hånden på hjertet si at det ikke finnes ærligere mennesker enn Kretere!
  #60  
Gammal 2008-04-05, 21:58
Torchris Torchris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Hei Sven. Jeg ble litt interessert i kommentaren om at nybygde hus burde stå i 1-2 år for å "tørke". Er det noe du har snakket med byggherren din om?
Hilsen TorChris
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT