Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-03-30, 22:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du kanske har rätt, grekisk lag kanske föreskriver detta om man fingranskar den, jag har ingen kunskap om det. Har dock lite svårt att tro att andemeningen är att man ska jaga turister.
Precis som svensk lag föreskriver att alla kunder ska få ett kvitto då de betalar. Enligt den nya kassaregisterlagen kan sedan skattemyndigheterna stå utanför en butik och begära att få se kassakvitto på det man köpt i butiken.
Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Hur gör jag här hemma ?
Jo jag ser till att jag får ett kvitto när jag behöver ett, inte annars. Ex.vis kan det vara för garantier, för eventuella framtida byten/reklamationer eller för att jag behöver det i framtiden för deklarationen eller mot myndigheter.
Däremot händer det väl att man köper en fika och faktiskt inte får nått kvitto eller köper en tidning på macken och ber expediten slänga kvittot. Lars
Sedan senaste årsskiftet ska alla som i Sverige hanterar kontanter (finns några undantag) ha ett certifierat kassaregister som ger kvitto för varje försäljning, säljaren är skyldig att ge kvittot till kunden. Tidigare kunde man stänga av kvittoutskrift för att slå igång den om kunden ville ha ett kvitto, numera är inte det godkänt.
Jag ser det helt naturligt att även Grekland ska ha en liknande lag och dessutom övervaka att den efterföljs mera effektivt än i Sverige med tanke på de problem man har med sin ekonomi.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-03-31, 14:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Precis som svensk lag föreskriver att alla kunder ska få ett kvitto då de betalar. Enligt den nya kassaregisterlagen kan sedan skattemyndigheterna stå utanför en butik och begära att få se kassakvitto på det man köpt i butiken......
Mvh Janérik
Menar du Sverige heller Grekland nu ? Den nya kassaregisterlagen i Sverige känner jag till, men inte att jag som kund skulle vara förbjuden att slänga mitt kvitto i papperskorgen om jag så önskar.

Lars (som ämnar fortsätta vara en kvitto-slarver i Grekland också)
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-04-01, 23:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Menar du Sverige heller Grekland nu ? Den nya kassaregisterlagen i Sverige känner jag till, men inte att jag som kund skulle vara förbjuden att slänga mitt kvitto i papperskorgen om jag så önskar.

Lars (som ämnar fortsätta vara en kvitto-slarver i Grekland också)
Detta gäller alltså i Sverige. Jag hade sökt fram lite material i går men hann inte skriva svar då, nu har någon stängt det fönstret och jag orkar inte söka igen.
Det har alltså att göra med den nya kassaregisterlagen. Det finns inskrivet att skattemyndigheterna ska kunna göra testköp, i smyg bevittna eller i efterhand kontrollera att kunder som kommer ut från försäljningsstället har fått ett kvitto. Här är det (antar jag) ändå en kontroll av försäljningsstället som görs, jag hittade ingenstans att det ska finnas ett straff för att man inte har fått kvitto. Däremot lär väl säljaren ha en del att förklara om kunden inte har fått ett kvitto då det enligt den nya lagen alltid ska ges ett kvitto vid köp. Jag tycker att det borde kunna ges ett straff till den som inte kan uppvisa ett kvitto, som det är nu så kan man faktiskt mobba säljaren genom att säga att man inte fick kvitto.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-05-02, 11:28
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Jag kommer inte heller att be om kvitto på vad jag har handlat osv. Inte ngt jag som enkel turist som inte heller kan tala eller läsa grekiska kan göra ngt åt... Men tillbaka till pensionsåldern så hörde jag i går på sena rapport att det var demonstrationer i Aten efter att man nu bestämt (el var det att man hade föreslagit) att alla löneökningar ska frysas i ett par år framöver och att man skulle höja pensionsåldern från 53 till 65 år! Hörde jag verkligen rätt???
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-05-02, 12:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Jag har hört att man ska höja den faktiska pensionsåldern från 53 till 67 år. Kvittodiskussionen känns ganska överflödig idag när Grekland står inför valet att tacka ja till hjälpen från Euroländerna och IMF vilket deras regering beslutat om idag eller gå i konkurs.

Eva
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-05-05, 22:36
Equinoxe Equinoxe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Jag intervjuade några grekiska vänner häromveckan. De sa att de människor som ALLTID betalat skatt i grekland är statligt, kommunalt anställda och liknande.
Då förstår jag verkligen att Grekland är på väg mot sin undergång. Statligt anställda får sin lön av skattade pengar, sedan betalar de skatt som finansierar deras lön som de betalar skatt för att få lön o.s.v. Om många privatanställda deklarerar som låginkomsttagare och kör resten svart så kommer det in mindre cash till staten och då lånar staten... Ekorrhjulet är i snurrning och när ekorren är hungrig och inte orkar längre så ska EU in och ge mat. Helt otroligt att detta har fått hålla på.

En jobbarkompis med grekisk släkt berättade för mig att det finns ca 2 miljoner statligt anställda i Grekland. Ett jämförelseland i befolkning är Belgien som har 300000 statsanställda. Stämmer verkligen detta, att ett land med 11 milj invånare har 2 milj statsanställda?

Hoppas bara att jag både kommer till och från Grekland när jag ska dit första veckan i juni och att landet fortfarande är lika underbart som tidigare.

Senast redigerad av Equinoxe den 2010-05-05 klockan 22:41.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-05-05, 23:06
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

En liten fundering beträffande pensionsålder (i såväl Grekland som andra länder):

Om vi för ett ögonblick antar att det finns en viss fix mängd arbetstillfällen i en nation, och en viss fix mängd pensionärer, och en viss fix mängd arbetslösa: Vad händer då om man börjar tillämpa en något lägre pensionsålder? Såvitt jag förstår blir effekten att antalet pensionärer ökar med X st, och att antalet arbetslösa minskar med samma antal. Om båda katergorierna försörjs av våra gemensamma medel så blir, såvitt jag förstår, den ekonomiska effekten +/- 0 (förutsatt att pension och a-kassa är ungefär lika stor) samt att den nationella arbetskraften får en lägre genomsnittsålder, unga familjer får en vettigare social tillvaro baserad på arbete, och pensionärer får en önskad ledighet.

Mats
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-05-06, 10:43
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Equinoxe Visa inlägg
...Om många privatanställda deklarerar som låginkomsttagare och kör resten svart så kommer det in mindre cash till staten och då lånar staten...

De allra flesta privatanställda ÄR låginkomsttagare, med månadslöner som ligger mellan 650 och 950€. Det är näst intill omöjligt att finna arbetsgivare som vill betala personalens I.K.A (sjuk- och arbetslöshetsförsäkring). Om man mot förmodan får sin försäkring får man i de flesta fall också lägre lön.
För att vara skattepliktig i Grekland krävs en årsinkomst på över 10500€, ett stort antal inkomsttagare är säsongsarbetare med 5-7 månaders säsong...

Alla inkomsttagare är deklarationsskyldiga, oavsett inkomst, vi redovisar från i år även kvitton på våra inköp. I fjol drog staten in skatteåterbäringen för en stor del av skattebetalarna, helt utan förvarning. Under vintern och våren har man på samma sätt dragit in de små summor av bidrag som arbetslösa är berättigade till.

Ponera att greken har 6 x 750 € i lön, 6 x 455€ i A-kassa, bor i hyrd lägenhet och får returskatt/bidrag indragna. Den totala årsinkomsten uppgår då till 7230€... Är det konstigt om de tar chansen att jobba svart, och vems är felet? Jag hör till de lyckligt lottade som tack vare ålder, kunskap och flerspråkighet tjänar aningen bättre sommartid, delar utgifterna med min sambo och vet hur man vänder på ören - men jag tackar högre makter för att min förra arbetsgivare betalade försäkringen så jag hade A-kassan att leva på i vinter.

//Kikh
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT