Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-31, 08:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Greker och Nordisk mat

På en annan tråd var det ju tal om och släpa med sig mat till Grekland
Jag kom tänka på ett par av mina Grekiska vänner
En vill ha att jag tar med mig Kalles kaviar och blandat lösgodis till honom
En annan vill ha sill

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-31, 09:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

Svenskt lösgodis verkar ja vara en bra exporttprodukt. Beträffande sillen undrar jag om de bott i Sverige eller om de haft en kärleksrelation med en sillälskande svensk/svenska? Det är ju en maträtt som för de flesta av oss krävt en del träning innan vi tagit den till vårt hjärta. Väldigt annorlunda. Däremot kan jag förstå att vällagrad gréve eller Västerbottensost kan älskas av greker. Bodde jag väldigt länge utomlands skulle det nog vara det jag saknar mest från Sverige i matväg.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-31, 09:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

Ingen av dom har bott i Sverige, så jag tror att dom har smakat på det som gästerna har lämnat efter sig och tyckt om det

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-31, 10:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 723
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

Gällande sill så är det populärt i ett land man inte trodde. Nämligen, håll i er nu, Nigeria!

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-31, 12:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

Kjæresten min elsker norsk, speket rådyrpølse og Freia melkesjokolade
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-28, 21:24
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

Var på IKEA i Athen i helgen som jag är ungefär en gång varannan månad för att köpa in mig på lite svensk mat och chips då jag bor i Athen och upptäckte att de nu börjat sälja LÖSGODIS i deras mataffär! LÖRDAGSGODIS stod det med stora bokstäver! Jag som utlandssvensk fällde en liten glädjetår. Det är en av de grejer i matväg som jag saknat från Sverige. Det var lite kul också att se alla greker som gick där och plockade lösgodiset också (det är i och för sig alltid lika kul att se dem köpa svensk mat och att se dem stå och försöka fundera ut vad varje grej är för nåt). Ibland tänker jag att IKEA faktiskt gör som reklam för de svenska produkterna och att otaligt många människor i andra länder faktiskt ser och äter svensk mat för första gången just när de besöker IKEA. Att jag nånsin skulle se greker stå och plocka svenskt lösgodis det trodde jag aldrig.

Det jag personligen väntar på nu är att IKEA ska börja sälja Estrella Sourcream & Onion chips också som jag älskar och saknar som galen (behöver jag säga att det är det jag ber alla mina släktingar om att ta med sig när de kommer till Grekland?). Om jag ber IKEA snällt kanske? Och när de ändå tar in chipsen så kan de väl slänga in nån Creme Fraiche också?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-28, 22:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

....nåra av mina grekiska bekanta vill gärna att jag tar med nån bit av lagrad prästost.....Kvibille eller Allerum.Lagrad grynpipig hårdost verkar vara en skandinavisk specialité.....
Samma bekanta gillar också en redi kopp Löfbergs kaffe....
En annan gång fick jag med mej ett rökt rådjurslår till Grekland, och det karvade jag bitar av vid tillfälle och gav bort här och där och de flesta gillade det...
Gott Nytt År ombedes till alla !!
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-28, 23:22
Anneli.L. Anneli.L. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 15
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

När jag bodde i Grekland... Typ 25 år sedan.. Fick jag både surströmming, kräftor, kaffe och Kalles kaviar med vänner som kom.. Det var de sakerna som jag saknade mest... :-) Men som med allt, så är smaken som baken.... Delad :-)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-29, 18:20
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

Våra grekiska vänner här älskar senapsill,pepparkakor och kanelbullar
Louisa,lösgodis i all ära men kollade du på priset i Ikea shoppen,jag var också där innan jul!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-29, 20:00
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greker och Nordisk mat

Ja ha ha det var dyrt, minns inte exakt priset men tror det var 1,20 Euro hektot. Men alla grejer i Ikeashoppen är ju dyrare här i Grekland än vad de är i Sverige, och det är väl också logiskt med tanke på de extra fraktkostnaderna. Jag är iallafall glad och tacksam över att jag har möjligheten att köpa lösgodis och andra svenska produkter när längtan sätter in.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT