Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-28, 16:21
pece pece är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 5
Standard Parga, nej tack!

Har rest till Grekland i 18 år. De sista åren har vi enbart varit på fastlandet. Nu tänkte vi besöka det omtalade Parga. Men vilken miss! När vi kom fram till staden promenerade vi en halv timme och tog beslutet att genast åka därifrån.En stad (by) packat med tingel-tangel och horder av turister. Ett hemskt ställe. Istället körde vi i omgivningarna. Mycket sevärt. Men aldrig mer Parga!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-28, 19:48
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Parga, nej tack!

Smaken är som baken
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-28, 21:08
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Sv: Parga, nej tack!

Håller med föregående talare, att smaken är delad . Men hur mycket upplever man av en ort efter en halvtimmes promenad? Inte de härliga olivlundarna, vandringen till Anthoussa eller till Agia Eleni uppe på berget, med utsikt över hela Parga. Eller den goda maten som många skriver om...
Parga är en turistort, och jag tror inte det finns mer tingeltangel än på andra såna ställen. Inte mera turisthorder heller. Men jämför man med en orörd liten by långt från stora allfartsvägar så kan jag tro det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-28, 21:24
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Parga, nej tack!

Håller medej PECE!åkt till grekland 2ggr varje år till olika destinationer sedan 1992 och tycker Parga känns instänkt på något sätt och för turistiskt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-28, 22:56
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Parga, nej tack!

Herrejisses! Åker man dit i juli, då har man gjort en stor miss bara där! Som sagt smaken är ju som baken...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-29, 06:15
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Parga, nej tack!

Hahaha, detta är för mig ju komik på hög nivå! Påminner om filmfiguren Morgan Pålsson som gör nedslag i verkligheten och sedan rapporterar med stor frenesi.
På en halvtimme - och under värsta högsäsong - har "greklandsexperten" gjort sin bedömning. Parga är "hemskt ställe". Man kan ju undra hur långt ni hann på de 30 minuterna...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-29, 06:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga, nej tack!

Visst är Parga exploaterat men det är stor skillnad mellan låg och högsäsong. den som vill undvika den värsta tiden bör kanske inte resa till en sån ort mitt i högsäsongen. Det finns många bra vandringsmöjlighter i området och de höga olivträden är fantastiskt vackra.

Jag antar att ni inte hittade till min favoritouzeria med sina fantastiska tilltugg och goda bergste för då hade ni garanterat tillbringat mer än en halvtimme där.

Alla turister har inte möjlighet att åka runt med bil och då erbjuder Parga och dess närområde många aktivitetsmöjlighter med flera stränder, en vacker kuperad omgivning och möjligheter att göra båtutflykter. Jag skulle gärna önska lite färre tingeltangelbutiker men har sett betydligt värre på andra ställen och mindre av det som för mig är det fina med Grekland.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-29, 08:32
Maja1980 Maja1980 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 13
Standard Sv: Parga, nej tack!

Hej,

Måste tyvärr instämma, vi var på Lefkas och tog en dagsutflykt till Parga och var inte alls imponerade... vi hade kanske för stora förväntningar?

Men som andra sagt, alla kan ju inte ha samma smak

//Maja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-29, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga, nej tack!

Parga är lite klurigt. Det kan ta tid att hitta pärlorna och passar oss som gillar att promenera bra. Visst orten finns inte på min 5-topplista men jag tycker det är lite missvisande att uttala sig om en plats som man bara besökt en halv timme.

Jag har själv bara besökt Parga två gånger en i början av 90-talet och en för fem år sen. Första resan åkte vi över till Lefkas med sina fantastiska stränder
och bodde i Nidri fem dagar. Den platsen kommer jag inte att besöka igen. Finns på min egen jumbolista.

Sista resan till Parga var visserligen känslorna blandade för visst masstursimen har en baksida. Helhetsintrycket var ändå övervägande positivt och det var helt ok att tillbringa 14 dagar i Parga i början av juni. Nu var det en ganska aktiv semester med biltur till Acheron, korta och långa vandringar, båttur till Paxos och AntiPaxos etc.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-29, 11:55
skallstorp skallstorp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Skurup
Inlägg: 10
Standard Sv: Parga, nej tack!

Hej

Du gjorde precis det samma som vi gjorde för år tillbaka. Åkte till Parga på en kort tur. Det var hämsk. Vi var på Lefkas i många år (1991 första gång) och måtte se det Parga alla pratede om. Vi fattede inte att det var det folk pratede så gott om. Tilfället ville så att vi blev inviteret till fest i Sivota i 2007. Det blev billigst att vara i Parga i dom första dagar och så åka videre därifrån. Inte något vi så så mycket fram imott. Men vi blev klogere. Vi har varit mycket i Grekland men har aldrig blivit så bra bemött som i Parga. Vänliga folk överallt. Och så mycket att ta utt och se. Vi har varit där 2 gångar sedan och tror nok att vi kan finnes där 13 sep
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-29, 14:39
pece pece är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 5
Standard Parga, nej tack igen

Tack, greklandsvänner för era kommentarer. Många håller med mig om Parga medan andra höjer det till skyarna. Jag bör kanske klargöra några saker:

-Jag var där den 23 juni, alltså inte på högsäsong. Hur är det då på högsäsongen?
- Staden är vacker och ligger väldigt fint. Husen är fina och inga massiva hotellkomplex. Det hedrar staden!

Vad jag vänder mig mot är det enorma tingel-tangel gata upp och ner, alla barer, restauranger mm och den stora charterturism på stället. Många älskar tydligen den atmosfären. Hela staden andades överetablering av turism och kommersialism. Det kunde lika gärna hetat Rhodos stad, Kos stad eller Mallorca, Kanarieöarna mm. Den stora turismen på dessa orter skapar höga priser (oftast). 3 € för en frappe, 2-3 € för en kaffe etc.

Jag älskar Grekland och återvänder dit varje år. Men jag har sett andra platser än de stora chartermålen och upplevt ett fantastiskt Grekland. I Parga kände jag inte igen mig. Atmosfären andades inte det Grekland jag känner till. Har bilat mer än 500 mil runt om i landet. Så lite erfarenhet har jag! Vill ni ha tips på ställen hör av er!

Mvh
Pece
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-29, 15:56
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Parga, nej tack igen

Det är ju så den naturliga utvecklingen av en populär semesterort ter sig ju fler turister som kommer dit, ju fler saker anpassade för turister tillkommer...turister är ju numera en av Parga-bornas största inkomstkälla...

De öar/platser som inte har nåt tingel-tangel har ju sällan lika många turister som tex Kos och Rhodos.

Men let's face it, det är ju vi turister som bidrar till detta.
Tar man sig tid att upptäcka de "orörda" platserna som du har gjort får man som sagt verkligen upptäcka guldkornen ...och Parga har verkligen sina gulkorn

Jag brukar åka charter, men är inte överdrivet förtjust i alla souvernirbutiker, men ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket...den äkta grekiska atmosfären hittar man inte på shoppinggatan i alla fall

Däremot skulle det vara kul att få lite erfarna tips om vart man allra helst ska åka enligt dig, pece? Är inte så duktig på det där att resa på egen hand
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-29, 16:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga, nej tack igen

Kan moderator flytta inläggen till den redan påbörjade tråden. Blir konstigt för den eventuelle läsare som inte läst den andra tråden som hänvisas till.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-29, 17:34
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Sv: Parga, nej tack!

Det sägs att Parga inte hade så många turister och var mera genuint grekistkt för kanske 10 år sen. Men vilka är det som gör en semesterort översvämmad av turister och påverkar så det blir mer tingeltangelaffärer? Jo det är du och jag helt enkelt. Vi enskilda turister, som helst skulle vilja se det äkta grekiska. Det går inte att skylla på dom andra horderna av turister, då vi själva är en del av dem.
Vi bidrar var och en till massturismen på de orter vi åker till.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-29, 17:42
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Parga, nej tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Carita Visa inlägg
Men vilka är det som gör en semesterort översvämmad av turister och påverkar så det blir mer tingeltangelaffärer? Jo det är du och jag helt enkelt. Vi enskilda turister, som helst skulle vilja se det äkta grekiska. Det går inte att skylla på dom andra horderna av turister, då vi själva är en del av dem.
Vi bidrar var och en till massturismen på de orter vi åker till.
Mycket bra skrivet!

Senast redigerad av anoula den 2010-07-29 klockan 18:23.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-30, 10:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Parga, nej tack igen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kan moderator flytta inläggen till den redan påbörjade tråden. Blir konstigt för den eventuelle läsare som inte läst den andra tråden som hänvisas till,
Nu är tråden sammanslagen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-31, 20:51
AnoN AnoN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Otnäs, Finland
Inlägg: 8
Standard Sv: Parga, nej tack igen

Har Pece tänk på alternativet att man kan använda Parga som bas och sedan köra omkring.Parga har ett enormt utbud på restauranger (b.la Sakis och Meetings, som ni antagligen missat) att välja mellan ,på kvällen.Dessutom är Parga ypperligt placerad om man tycker om att åkaomkring och uppleva det som du kallar riktiga Grekland.Det tar någon timme att köra till dom stora städerna Arta,Igoumentisa och Ioannina.
Som bonus erbjuder Pargas omgivning ett enormt utbud av olika vandringsmöjligheter.

-Mimmi
Som varit fyra gånger i Parga och har forrtfarande saker som är ogjorda
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-02, 17:39
pece pece är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 5
Standard Sv: Parga, nej tack!

Det är nog ett bra förslag att använda Parga som bas för att se de närmaste omgivningar. Själv föredrar jag att åka omkring och stanna 2-3 dagar på olika ställen som är befriade från charterturism. Har lyckats att hitta en hel del orter runt om i Grekland som nästan enbart har grekiska turister.Jag lovat att det är något helt annorlunda än Rhodos, Parga etc. Priser är också annorlunda och betydligt lägre. Trevligare att sitta påen lokal taverna som inte är dominerat avv charterturism. Att jag har missat god mat i Parga tar jag lätt på. Grekland har tusentals mindre enkla tavernor med mormor eller farmor som kockar med utsökt mat och billigare!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-02, 20:34
Mays avatar
May May är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 46
Standard Sv: Parga, nej tack!

Kalispera
Har vært 3 ganger i Parga. Første gang i 97 og 98. Siste gang i 2006. De to første gangene var vi der i mai og begynnelsen av juni. Det var bare helt herlig. Lite med turister og bare hyggelige folk å treffe overalt.
Den siste gangen var vi der i juli. Det var trivelig på dagtid. Og det var like trivelig og stemningsfult å spise middag på Romantika som ligger på toppen over mot Valtosstranda.(eller en av de andre tavernane) Sitte der i solnedgangen er noe jeg lengter tilbake til, og kan ikke huske noe lignende fra andre steder. Helt fantastisk Likeledes var det like hyggelig og ta en drink på en av barene med utsikt utover Parga Rolig og behagelig. MEN: Det var IKKE like hyggelig å gå i kø nede på havna på kveldstid Var man flere i følge, måtte man nesten gå og holde i hverandre! Umulig å få plass på en bar eller taverna.
Men vi behøvde jo ikke å gå dit. Og Parga er jo så mye mere!! Ikke minst de smale smugene hvor man kan finne en borthjemt taverna. Turmilighetene i området. Liker å gå på morgenen, og det er mange muligheter til det rundt Parga. Og masse hyggelige og imøtekommende mennesker.
I tillegg er det masse muligheter for utflukter. Har både leid bil og vært med på bussturer. Ioannina, Igomenitsa og hele Epirusområdet er jo helt fantastisk. Husker også en liten by som heter Monodendri i Zagori. Helt fantastisk!
For ikke å glemme alle de historiske stedene i Epirus: Nekromandion, Gliki med Acheronfloden hvor det nesten var isvann! Og de 400 trappetrinnene opp til Zalongomonumentet, reist til minne om 60 kvinner og barn som i 1803 hoppet i døden for å slippe å bli slaver for Tyrkerne som herjet i ommrådet.
Konklusjonen min blir at man bør prøve og unngå juli. Det kan jo ha endret seg, og blitt masse flere turister på våren og høsten også siden vi var der.
Men vi har alltid sagt at vi vil tilbake til Parga Men da IKKE i juli.
Og alle de positive tingene med Parga overstiger de negative med god margin. De fleste andre steder har jo også fordeler og bakdeler. Og det skal vel mye til om man finner det HELT PERFEKTE! Og heldigvis er vi forskjellige, og setter ulike krav til reisemålet. Heldigvis for det!! Hadde vi vært like alle, ville det blitt overfylt enkelte steder.
Men nå blir det vel også mindre turister generelt til Hellas. Leste i avisen at turiststrømmen hadde gått ned med 10%. 1% mindre turister utgjør et tap på 1,6 milliarder kr. Og fortsetter de å streike, kommer dette til å få en negativ virkning.
Så nå er det viktig at vi som elsker Hellas fortsetter å reise dit!!!!!
Hilsen ei som engasjerer seg
May
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-04, 19:43
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Parga, nej tack!

Citat:
Ursprungligen postat av pece Visa inlägg
Har rest till Grekland i 18 år. De sista åren har vi enbart varit på fastlandet. Nu tänkte vi besöka det omtalade Parga. Men vilken miss! När vi kom fram till staden promenerade vi en halv timme och tog beslutet att genast åka därifrån.En stad (by) packat med tingel-tangel och horder av turister. Ett hemskt ställe. Istället körde vi i omgivningarna. Mycket sevärt. Men aldrig mer Parga!!
Jag tycker detsamma... världens bästa urval "skräp" säljes i byns centrum.
Tack o. lov bodde lite avsides av sälva centrum, hotellet (Tropical) var jättebra när man tänker på den grekiska nivån av hotell.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT