Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-03, 19:38
Nirac Nirac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 13
Standard Andra öar & stränder

Ska för första gången besöka Santorini i månadsskiftet jul/aug och är medveten om den svarta stranden vilket verkar häftigt i sig.

Jag undrar om det finns några småöar man kan åka badbåt till med "vanlig" sand, eller om hela området är vulkaniskt?
Kan man även åka badbåt mellan olika stränder på Santorini, och isf från vilka orter?

Kan man åka till Anafi över dagen eller måste man bo över?

Tacksam för alla tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-03, 21:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Andra öar & stränder

Hur länge ska du vara borta?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-04, 11:32
Nirac Nirac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 13
Standard Sv: Andra öar & stränder

Bara en vecka charter, lör-lör.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-04, 13:12
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Andra öar & stränder

Jag skulle ta Ios.Där finns fantastiska stränder och det är en riktigt fin ö! Läs mer om Ios på Kalimera det verkar som om det går en hel del Super-jetbåtar,som bara tar ca en timme om man snabbkollar på GTP - Greek travelpages.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-04, 15:12
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Andra öar & stränder

Santorini har många svarta stränder, inte bara 1 ! Ja, faktiskt är de flesta stränderna här mest grå. Men vattnet är superrent, klart och svalt och man får inte in en massa irriterande sand överallt...! Bästa stranden sträcker sig från mitten av Perissa till Perivolos och ända till Agios Georgos. Kamari är inte så rolig i år pga av vinterstormarna då mesta av sanden drogs ned i vattnet.

Jag håller med angående Ios, enkelt att ta sig dit och övernatta en eller 2 nätter ev. Ni kan ju ta Highspeed med Hellenic Seaways som är den billigaste (17 euro per väg, Sea Jet är 28 euro per väg!) på fm. vid 12.10 framme 13.00, övernatta och ta Highspeed tillbaka dagen efter på em. vid 17.00, framme 17.35!
Vi bodde på ett jättemysigt familjehotell precis vid hamnen och Yialos beach. Det går bussar jätteofta till Milopotas beach och till huvudbyn Chora som ör supermysig!
http://brothershotel.com/

Ingela

Senast redigerad av Kalimera den 2015-04-09 klockan 09:23.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-04, 15:38
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Andra öar & stränder

Bra svar Ingela!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-04, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Andra öar & stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Nirac Visa inlägg
Ska för första gången besöka Santorini i månadsskiftet jul/aug och är medveten om den svarta stranden vilket verkar häftigt i sig.
Jag tycker att stränderna på Santorini är hur fina som helst. Bara för att de har annan färg betyder inte att stränderna är dåliga. Min favorit är Perivolos, den typ av sand gillar jag, sanden är småkornig och blåser inte iväg.

Citat:
Jag undrar om det finns några småöar man kan åka badbåt
Det går inte badbåtar till andra öar. Du kan (som andra har skrivit) åka till andra öar med reguljär båt. Kolla tidtabeller här.

Citat:
Kan man även åka badbåt mellan olika stränder på Santorini, och isf från vilka orter?
Du kan åka mellan Perissa och Kamari.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-04, 16:58
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Andra öar & stränder

Kom akkurat hjem etter et par netter i Kamari... stranden der var kjempefin og er ordnet opp etter uværet. Jeg liker den svarte sanden veldig godt...blåser ikke i vei som Janne skriver , var mektig lei av sand overalt etter mye vindvær på min ferd...og så er den deilig å gå i..
Men er enig at stranden i Perivolos er hakket bedre...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-04, 22:15
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Andra öar & stränder

Just nu längtar jag ihjäl mig efter just Perivolosstranden.
Det som jag älskar är att landa på Santorini sådär vid 2.Paris hämtar såklart och det blir kärt återseende med honom och Julia och de andra. Vi tilldelas en studio,packar upp det nödvändigaste,tar på oss badkläder och nåt mer och går upp till Honeymoon och får en iskall öl och småpratar lite.SEN KOMMER DET STORA LYCKLIGA!!! Det är att sakta gå ned mot stranden till "vår" plats och så bara SJUNKA ner i havet och låta sig omslutas och gunga med i de underbara dyningarna (som Emilio kallar vallningar- ha ha)...
Detta ögonblick tänker jag ofta på när snödrivorna ligger höga och det är kallt och långt till nästa semester.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-05, 06:53
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Andra öar & stränder

Malina: Precis det där med naturen och Santorini känner jag igen mycket väl.
Jag lyckades hitta helt oorganiserade delar av Kamaristranden också nu när jag var ner. Där det var helt tomt både på folk och solstolar. Och då är det så vackert! med den svarta stranden, fullmånen (detta var på natten) och havet.
Santorini i dess rätta element.

Hoppas du/ni får en fin resa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-05, 14:10
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Andra öar & stränder

Om man hyr ett fordon så är det lätt att hitta bra stränder. Vi åkte ofta längs östra kusten från flyplatsen och upp till Oia. Där finns det flera härliga stränder. På många ställen,där vägen inte går längs kusten, får man köra en bit ner till stranden.

Senast redigerad av gunnar den 2013-07-05 klockan 14:50.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-05, 14:56
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Andra öar & stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Just nu längtar jag ihjäl mig efter just Perivolosstranden.
Det som jag älskar är att landa på Santorini sådär vid 2.Paris hämtar såklart och det blir kärt återseende med honom och Julia och de andra. Vi tilldelas en studio,packar upp det nödvändigaste,tar på oss badkläder och nåt mer och går upp till Honeymoon och får en iskall öl och småpratar lite.SEN KOMMER DET STORA LYCKLIGA!!! Det är att sakta gå ned mot stranden till "vår" plats och så bara SJUNKA ner i havet och låta sig omslutas och gunga med i de underbara dyningarna (som Emilio kallar vallningar- ha ha)...
Detta ögonblick tänker jag ofta på när snödrivorna ligger höga och det är kallt och långt till nästa semester.
Åh,så underbart målande beskrivet.Längtan till Grekland bara växer o växer.Två år sedan senaste besöket pga sjukdomar som krävt sina behandlingar.Men kanske till hösten ......
Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-05, 21:56
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Andra öar & stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Malina: Precis det där med naturen och Santorini känner jag igen mycket väl.
Jag lyckades hitta helt oorganiserade delar av Kamaristranden också nu när jag var ner. Där det var helt tomt både på folk och solstolar. Och då är det så vackert! med den svarta stranden, fullmånen (detta var på natten) och havet.
Santorini i dess rätta element.

Hoppas du/ni får en fin resa!
Tack så mycket - det ska vi!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-05, 22:05
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Andra öar & stränder

Tack Monica C!

Jag vet inte om du läste om vår resa förra hösten.Vi brukar ju dela upp öarna mellan Santorini, Naxos och Amorgos och hade tre veckors semester.Emilio skadade sitt ben,så vi var tvungna att stanna på Santorini i hela tre veckor pga läkarvård.
Trots detta olyckliga,var vi glad och lyckliga och hade det otroligt bra hos Julia och Paris på Honeymoon.Tre veckor på S. var bara SÅ bra!
Men i år ( om inget hemskt händer),ska vi åter till våra andra öar och dessutom utöka med Koufonissi.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-06, 10:57
Nirac Nirac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 13
Standard Sv: Andra öar & stränder

Tack för alla svar!

Blir nog Ios några dagar, ser att det går en båt kl. 07, finns det bussar som går så tidigt på morgonen från Kamari? Eller kan man åka taxi? Det blir ju en halv dag extra om man kan åka tidigt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-06, 14:40
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Andra öar & stränder

Just nu går första bussen från Kamari till Fira 07.10, men antagligen tidigare senare i sommar. Här har du linken till KTEL Santorini (statliga bussbolaget) http://www.ktel-santorini.gr/

Båten som går kl 07.00 är en väldigt långsam en och kan ibland vara försenad (den tar mer än 1 1/2 timme till Ios..!), å andra sidan är ju biljetterna superbilliga med bara 12 eller 13 euro!

Ingela
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-06, 23:06
Nirac Nirac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 13
Standard Sv: Andra öar & stränder

Har varit inne på den länken men får ingen tidtabell från Kamari till Athinios Port. Är det så att man måste åka via Fira till hamnen?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-07, 15:35
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Andra öar & stränder

Ja, det går inga direktbussar mellan Kamari och Athinios. Man måste alltid byta i Fira. Det gäller även andra byar som Oia, Pirgos, mm.mm.

Ingela
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-07, 19:02
Nirac Nirac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 13
Standard Sv: Andra öar & stränder

Tack, då förstår jag. Märkligt att man ändå får upp den rutten men utan tider i tabellen.

Då får det bli snabb-båten lite senare iaf!

Ingela, du som verkar att ha koll på allt, hur tar man sig till Santo Wines,
också med buss? Misstänker att man behöver att beställa bord i högsäsong för att se solnedgången där?

Än en gång tack för värdefulla svar!

Nirac
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-08, 03:44
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Andra öar & stränder

Buss stopper like ved... man kan jo ta buss til og spandere taxi tilbake, om man inke kjører selv. Jeg har bare vært der i beg. av juli, da var det ikke problem m bord. Dra gjerne dit en times tid før solnedgang for å få et fint bord.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT