Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-10, 10:26
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Akrotiri

Åker snart till Santorini och har tänkt besöka Akrotiri. Någon som vet hur man tar sig dit, vill helst inte hyra moppe eller bil. Finns det bussar som går dit? Vi bor i vanlig ordning på Honeymoon i Perivolos.
Någon som vet om de har öppet varje dag och öppettider?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-10, 13:22
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Akrotiri

Åpningstider vet jeg ingenting om, men det går buss fra Fira som tar ca. 30 min.
Antar du må ta bussen fra honeymoon til et sentralt sted hvor både buss fra/til Fira stopper og bussen til Akrotiri. ( f.eks. Megalohori) spør de på Honeymoon eller bussjåføren, hjelper deg sikkert ;-)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-11, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Någon som vet om de har öppet varje dag och öppettider?
Såvitt jag vet är det öppet varje dag mellan 08.00-17.00.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-11, 11:42
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri

Det står på de flesta Santorini-siter att utgrävningarna håller öppet 10.00-17.00. Oklart vad gäller måndagar numer?- förr var det ju ALLTID stängt på måndagar... Det går direktbussar från Fira var 30:e minut, från Kl 10.00. När jag åkt buss från Perivolous till Akrotiri har jag ibland bara åkt med till vägskälet strax utanför Emborio, vid avtagsvägen mot Akrotiri, o bytt buss där. Då har dock bussen nästan alltid varit överfull, så det känns kanske bevämare att faktiskt ta "omvägen" med buss ända fram till Fira, o byta där o åka tillbaka mot Akrotiri.

Senast redigerad av giottoni den 2012-08-11 klockan 12:07.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-11, 12:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri

Enligt den officiella sajten culture.gr är det öppet 8-17 varje dag utom måndagar.

http://odysseus.culture.gr/h/3/eh355.jsp?obj_id=2410
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-11, 12:47
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: Akrotiri

Stämmer att det är stängt måndagar. Vi var där i juni en måndag, men fick återvända på tisdagen istället. Vad vi inte visste (men kanske alla andra vet?) var att utgrävningarna var inomhus. Vi trodde att det skulle vara väldigt varmt och långt att gå som på Knossos, Kreta. Väldigt fin utställning, synd bara att det inte fanns någon guide på plats som man kunde anlita. Vi åkte dit på egen hand och att följa med en guide ger förstås alltid mer. Vi fick läsa mer om Akrotiri när vi kom hem.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-01, 15:21
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri

Citat:
Ursprungligen postat av Bettsy Visa inlägg
Väldigt fin utställning, synd bara att det inte fanns någon guide på plats som man kunde anlita. Vi åkte dit på egen hand och att följa med en guide ger förstås alltid mer. Vi fick läsa mer om Akrotiri när vi kom hem.
Det SKALL finnas guider på plats, men jag vet inte hur många turer per dag eller vad det kostar. Jag har sett o hört minst en guide som pratade engelska o det ger naturligtvis lite extra att få information på plats! Håller med om att det blivit väldigt fint!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT