Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-10, 14:55
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Nytt grekiskt vin

Det har varit dåligt med grekiska viner i Systembolagets ordinarie sortiment, men nu sägs att Ktima Kir-yianni Yianakohori Hills 2012 med varunummer 2850 ska lanseras i det ordiniarie sortimentet och i 200 butiker 1 september 2015. Priset lär hamna på 109 kronor.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-10, 15:22
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
Det har varit dåligt med grekiska viner i Systembolagets ordinarie sortiment, men nu sägs att Ktima Kir-yianni Yianakohori Hills 2012 med varunummer 2850 ska lanseras i det ordiniarie sortimentet och i 200 butiker 1 september 2015. Priset lär hamna på 109 kronor.


När jag var på vinprovning i Nafplion i våras så fick vi smaka på just det vinet. Om jag minns rätt så vad det kryddigt, fylligt och helt supergott (där försvann finvinsfackspråket så det bara bongla). Skitgott helt enkelt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-10, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
Det har varit dåligt med grekiska viner i Systembolagets ordinarie sortiment, men nu sägs att Ktima Kir-yianni Yianakohori Hills 2012 med varunummer 2850 ska lanseras i det ordiniarie sortimentet och i 200 butiker 1 september 2015. Priset lär hamna på 109 kronor.
Tack för tips! Ska absolut testa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-29, 14:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Nu finns mer info om vinet på systembolaget.se men det finns ännu i "bara" 114 butiker. Kan ju bli en uppdatering på måndag men på tisdag handlar jag i alla fall åtminstone halvdussinet flaskor av den.




/Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-30, 17:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kan ju bli en uppdatering på måndag men på tisdag handlar jag i alla fall åtminstone halvdussinet flaskor av den.
Berätta gärna när du har smakat.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-30, 19:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kan ju bli en uppdatering på måndag men på tisdag handlar jag i alla fall åtminstone halvdussinet flaskor av den.
Berätta gärna när du nyktrat till
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-31, 08:22
CBR CBR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 26
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Några fler grekiska viner som får bra omdöme:
90397 Assyrtiko by Gaia Wild Ferment. 149 kr. Jag tyckte det var friskt och gott, fylligt med liten fläkt av hav smakade bra till frillad fisk.
84931 Domaine Gerovassilou Viognier 2013 194 kr. Klockren grekisk fullträff
78621 Nostos Syrah 2012 210kr. Omdömet var fylligt, maffigt, örtigt och kryddigt. Kreta gör upp med Rhonedalen, absolut värt att beställa.

Har inte själv provat de två sista.

Jätteroligt med grekisk fram marsch på vinfronten.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-04, 23:58
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Ärlighet varar längst.........


Har nu testat detta vin och jag säger omedelbart att det får betyg "inte godkänt".


Orsak?


Samma tillverkare gör "Ramnista" som dessvärre bara finns kvar i ett fåtal butiker numera. Ramnista har varit en succé en kort tid i Sverige. Då detta vin har druvsorten Xynomavro till 100% så hade jag stora förväntningar på Ktima Kir-Yanni Yianakohori Hills.


Men då jag fann att druvblandningen var "misstänkt konstig" så blev intrycket efter provsmakning dessvärre enbart negativ. VARFÖR byter tillverkaren inriktningen från att ha enbart Xynomavro i Ramnista till att i detta vin blanda den med 30% Merlot och 20% Syrah???


För det första så är druvorna Merlot och Syrah inga man blandar ihop hur som helst då de lätt kan göra ett vin till en negativ upplevelse. Xynomavro som är tuff, ordentligt stram och sträv förtjänar att vara ensam druvsort i ett rött vin. Tillsammans med Merlot och Syrah så uppstår en obalans och en mycket negativ smakbild som jag tyvärr inte trivs med. Jag är en riktig "druvnörd" som har svårt med blandningar av druvsorter som kan ge liknande negativa intryck.


Detta vins obalans enligt mitt intryck, samt dess "tyngd" gör att jag har svårt att förstå vilken slags mat som det i så fall passar till? Köttgrytor i all ära, kanske det? Definitivt inte till lättare maträtter, grönsaker som exempel.


Men jag låter er andra testa själva. Okej, jag har skrivit ner detta vin helt och jag står för intrycken jag fick. Men vi har olika förutsättningar inför doft och smak och hur intrycken blir i slutändan så låt er inte nedslås av vad jag tycker.




/Hasse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-06, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Tack för din recension Hasse!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-06, 15:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Genom åren har jag testat en hel del viner vilket har gett värdefulla grundkunskaper. Engagemanget går upp och ner och med kunskaper kan det faktiskt vara svårt att t.ex spontant stå och välja i systembolagsbutikerna. Man blir kräsen samtidigt som det gäller att hålla i utgifterna lite.


Och självklart tar man sig igenom de viner som inte berör på något vis. De berör dock när man har dem i glaset men många förblir engångsföreteelser. Nu råkade det bli dussinet fullt inköpt av detta vin, vi får bjuda lite i bekantskapskretsen.


Jag ger inte bra betyg eller beröm för ett vin som är dåligt, inte ens ett grekiskt. Ärlighet varar längst men jag säger aldrig att andra ska låta bli att köpa det jag ratat. Andras smaklökar och bedömningsförmåga är unika, liksom min. Och min är inte bättre, bara lika unik.




/Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-06, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag ger inte bra betyg eller beröm för ett vin som är dåligt, inte ens ett grekiskt. Ärlighet varar längst men jag säger aldrig att andra ska låta bli att köpa det jag ratat. Andras smaklökar och bedömningsförmåga är unika, liksom min. Och min är inte bättre, bara lika unik.
Jag ska se om jag kan hitta vinet på Peloponessos. Det kanske smakar bättre "på plats".
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-06, 19:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag ska se om jag kan hitta vinet på Peloponessos. Det kanske smakar bättre "på plats".



I så fall måste du hitta årgång 2012 av det. Om du inte gör det så blir det inte en rättvis bedömning.



/Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-06, 19:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det kanske smakar bättre "på plats".
Det gör nästan allt!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-09-06, 19:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
I så fall måste du hitta årgång 2012 av det. Om du inte gör det så blir det inte en rättvis bedömning.
Jag får ha koll på det.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-09-07, 11:31
Stigge Stigge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 9
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Jag blev också nyfiken på det här grekiska vinet så jag köpte två flaskor. Testade först ett glas till grillat lamm och blev besviken. Det var för strävt för att riktigt passa min smak. Men kvällen efter testade jag ett glas till en kycklinggryta och då smakade det riktigt bra. Kanske berodde det på att det då hade luftats? Så just nu står det 1 - 1 i mitt närminne. Tänker dock ge det en eller två chanser till eftersom det är grekiskt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-09-07, 19:29
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Jag ska försöka få tag i..och som Stigge skriver så ser jag det i många grekiska viner,nr.1 Mat till,inget myspys. nr.2 luftas..kan ändra lite färg men mycket smakskillnad.
Köpte ett vin från Kissamos,Kreta..ljus,tegelfärgat,nästan blaskigt.Efter en timme var färgen anings mörkare och ett riktigt gott vin dök upp i samma flaska..och nej..drack inget annat och mer mellan glasen
Hasse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-09-07, 21:57
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Stigge Visa inlägg
Men kvällen efter testade jag ett glas till en kycklinggryta och då smakade det riktigt bra. Kanske berodde det på att det då hade luftats?



Att få ett vin som först upplevs negativt av en anledning, att plötsligt bli mycket bättre för att en viss maträtt hjälper till att få fram vissa smaker är í det närmaste en vetenskap i sig. Oftast kan man inte förklara exakt varför, kunskaperna inom matlagningen kanske är helt ok men hur vinet "gifter sig" med maten är desto svårare att begripa sig på.


Själv har jag nördat in mig för mycket på druvsortskunskap och har svårt att ta mig ur detta.



/Hasse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-09-07, 22:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Bara en liten fråga...Jag har en flaska Retzina som jag köpte på Kreta för 15 år sedan Kan den va drickbar eller ska jag använda den till toalettrengöring Javisst kan jag...uuurk...prova men någon som vet något om hållbarheten innan jag börjar städa
Ingen aaaning varför den finns kvar!! Kan vara så att man vill dricka den på plats....inget man packar ner när man åker tillbaka precis...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-09-08, 17:21
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Bara en liten fråga...Jag har en flaska Retzina som jag köpte på Kreta för 15 år sedan Kan den va drickbar eller ska jag använda den till toalettrengöring Javisst kan jag...uuurk...prova men någon som vet något om hållbarheten innan jag börjar städa
Ingen aaaning varför den finns kvar!! Kan vara så att man vill dricka den på plats....inget man packar ner när man åker tillbaka precis...



Jag måste nog göra dig besviken. Var någonstans har den retsinan förvarats? I rumstemperatur blir mer eller mindre alla viner ganska snabbt äldre än om de får ligga svalt, även röda. Ytterst få vita viner klarar ens enstaka år för lagring. Bara en del söta vina viner (franska) är lagringståliga.


Jag har nyligen haft några retsinor som bara efter ett par månader blir "platta" och ointressanta.


Kyl den ordentligt, öppna den, ta någon centiliter i ett vanligt dricksglas och känn efter. Något annat kan du inte göra.


Lycka till !



/Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2015-09-08 klockan 18:10.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-09-08, 17:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Tack för info Hasse. Flaskan har förvarats i vinhylla i rumstemperatur...bara legat där och sett snygg ut
När jag vågat öppna den och testat återkommer jag...
Tar en färsk ouzo ikväll istället. Hälsningar från Zakynthos. Jamas!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT