Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-04-12, 10:34
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Bra du skrev!
Birgitta 63
  #42  
Gammal 2008-04-12, 10:55
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Menar du verkligen forumet i Kalimera när du skriver detta ?
Jag kan inte påstå att jag läser alla trådar eller inlägg, men av det jag har läst så kan jag knappt minnas vare sig spydigheter eller att man kallar varandra otrevligheter.
Tvärtom så tycker jag att just Kalimera har en ovanligt trevlig ton.
Att det någon gång hettar till lite tror jag hör till. Ett forum där alla bara stryker varandra medhårs blir nog väldigt avslaget.
/Lars
Jo, jag menade Kalimera när jag skrev mitt inlägg. Dock inte överlag borde jag kanske ha påpekat. Med spydiga inlägg och att man kallar varandra otrevligheter, tänker jag främst på inlägg som i slutändan plockats bort av administratören! (En eloge till att det plockas bort! Mitt intryck är att sidan sköts väldigt noga, att allting läses, inlägg flyttas till rätt plats osv. I början skrev jag allt på "Samos" eftersom det var det enda "forum" jag hittat till... )

När jag diskuterade det här med min man tyckte han som du att det här är en väldigt snäll sida. Kanske har det med känslighet (överkänslighet om man så vill) att göra. Jag är inte intresserad av att gräla och tjafsa på nätet. Tycker inte att övertramp här (lyckligtvis inte så många) kan ursäktas med att finns sidor där man är mycket råare mot varandra.

Mitt sista inlägg i detta ämne, hoppas jag.

(vald av min son)
Aina

Senast redigerad av Aina den 2008-04-12 klockan 10:58.
  #43  
Gammal 2008-04-12, 14:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Det är nog svårt att förklara på ett enkelt sätt varför det huggs, blir infekterat mm. Men det är nog helt normalt att det förekommer eftersom kommunikation i digital form är en så totalt annorlunda uttrycksform än i verkliga livet.

Lite egna reflektioner är dessa:

Någon/några struntar i forumets regler, alternativt gör egna tolkningar.

Någon gång har frågan ställt - "får vissa forumdeltagare använda sig av en högre gräns för hur de får uttrycka sig" ? Svår fråga, jag har tyckt så själv vid något tillfälle men i regel faller frågeställningen då den som anses bryta mot reglerna själv agerar genom tystnad.

För en tid sedan var en hel grupp deltagare i forumet bara intresserade att "diskutera allt annat än Grekland" under en rubrik där de "började misstänkas" för att vara aktiva med detta en viss tid på dygnet. Resultat - flera av dem blev utkickade härifrån.

Det förekommer vad som skulle kunna kallas "förakt" mot oss som föredrar charter före öluffning. Jag har själv fått påståendet "du ser ju inte lika mycket av Grekland som charterresenär, än som öluffare" - kastat på mig.
Denna syn på andras resande har jag mycket svårt att förstå. Jag skulle gladeligen vilja lära mig att uppskatta öluffning men jag väljer själv när jag och mitt resesällskap har lust att byta formerna för vårat resande.

Som flera andra mycket riktigt har konstaterat har ibland nya medlemmar i forumet svårt att accepteras för att deras premiär med egna inlägg mer eller mindre "ratas" eftersom deras fråga(-or) har varit med massor av gånger tidigare. Det sägs ibland att frågandet från dem även innehåller "önskan om att uppnå acceptans av forumets mångåriga deltagare".

Större delen av forumets innehåll handlar mycket om känslor, upplevelser och därför uppstår lätt diverse former av meningsskiljaktigheter som tyvärr spårar ur på olika sätt. Resor generellt är inte helt lätt att diskutera utan att det förekommer sådant vi nu tar upp.

Det går nog att dissikera orsaker och verkan mycket mycket mer men jag kommer inte på mer just nu. Jag har själv varit med lääänge här och bidragit med en hel del skit även jag och det har jag fått äta upp. Retar jag någon så må det vara hänt men jag läser i alla fall det jag brukar skriva och aktar mig för att bryta mot reglerna. Vill någon tala om för mig att jag någon gång har fel i något jag skriver - varsågod men MOTIVERA då vad jag har fel i/om.

Det finns dessutom kompis/ignorera-funktioner och där kan jag för egen del säga att jag har båda aktiverade. Finns jag själv med i motsvarande form hos någon eller några så vet jag ju i alla fall inte om det men vad skulle jag bry mig om det i så fall ??? Min uppgift här är inte att uppnå popularitet. Uppgiften jag har tagit på mig är att på ett sakligt och trevligt sätt diskutera resor med andra som gillar samma land som jag. Det är dessutom gratis och kul !

Dock.......tycker jag att detta forum är VÄLDIGT SNÄLLT, har ingen erfarenhet av andra forum där det förekommer "värre saker". Vill man ifrågasätta detta forum så tycker jag att man verkligen ska läsa igenom reglerna samt lära sig mer om de otroliga verktyg man har tillgång till.

En gammal regel som faktiskt borde tillämpas mer är "skriv som om den du talar till stod framför dig". Om det förekommer värre övertramp som kan räknas som t.ex hot så har Kalimera´s administratör ett ansvar där ni om jag förstått det rätt, gemensamt kan gå så långt som t.ex polisanmälan. Internet är en uttrycksform som precis som i verkliga livet omfattas av Sveriges Rikes Lag. Även samtliga leverantörer av tjänster för datakommunikation har funktioner där du som enskild kan få en person anmäld för diverse oegentligheter som kan uppstå med datorer och kommunikation på detta sätt. Fast det var väl inte riktigt vad denna tråd handlade om..........

Man kan även försöka sig på att använda sunt förnuft vilket ibland inte alltid är så enkelt som att skriva det. Lyckas jag inte med detta så har jag i alla fall någonting nytt att lära mig.

En annan sak som jag försöker tillämpa på min arbetsplats är: Det är lika lätt och tar lika lite tid att säga någonting trevligt, berömmande, uppskattande eller kanske t.o.m humoristiskt som någonting nedsättande, otrevligt, spydigt eller trakasserande.

Retade jag någon nu ? Tog någon illa upp ?



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-04-12 klockan 14:05.
  #44  
Gammal 2008-04-12, 14:17
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Jag har varit med ett tag och tycker att detta forum är fantastisk, man hittar allt (ok, inte allt) i detta forum som handlar om Grekland.
Jag är själv halvgrek och tycker at det är kul att så många intresserar sig för grekland.
Om man reser AI eller Charter eller båtluffa etc spelar för mig igen roll. Jag tycker att vi skall hjälpa alla här som ställer frågor att ge dom möjlighet till en bättre bild om det område dom skall åka till => bättre upplevelse.

Jag har blivit påhoppad vid 2 trådar senaste tiden (senaste månader) och tyckte att det inte va så kul, jag förstå att det är flera som har upplevt detta.

Jag funderar på om det kanske kan bero på att vissa (mig själv inräknat) kan tycka att om det kommer nya personer i forum att dom skall vara "snälla".

Jag kommer definitivt fortsätta att svara på dom frågor som jag är kunnig i.

Fortsätt med detta fantastiska forum!!

/Nico
  #45  
Gammal 2008-04-12, 15:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

På tal om kompis/ignorera funktionenHar en del folk på min kompislista,men det skulle inte falla mig in och ha någon på ignorera listan Så illa behandlad har jag inte känt mig av någon så jag skulle börja göra en sån lista.

Riitta
  #46  
Gammal 2008-04-12, 15:42
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Om man reser AI eller Charter eller båtluffa etc spelar för mig igen roll. Jag tycker att vi skall hjälpa alla här som ställer frågor att ge dom möjlighet till en bättre bild om det område dom skall åka till => bättre upplevelse./Nico
Jag håller med, bra skrivet. Mvh Ann
  #47  
Gammal 2008-04-12, 15:49
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
(såg just att nästa inlägg blir mitt tusende:-)
Grattis i förskott till det 1000 inlägget. Kul att du har lagt ner så mycket tid på att svara och väcka frågor. När jag åker till Rethymnon någon gång så ska jag komma ihåg att fråga om tips. Mvh Ann
  #48  
Gammal 2008-04-12, 18:49
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Hej!

Själv har jag min uppfattning och det är att många som skriver till varann och som känner varann och på ett löjligt sätt bemöter medhårs - larvigt.

Är det vänskaps skriverier så tycker jag man kan maila varann internt.

En annan sak är att det finns skribenter som bara måste bemöta och visa och bemöter någon om nåt känsligt så skall det vara ok då vi tycker olika och om vi alla försöker förstå vad vi vill säga så blir det betydligt enklare och trevligare.

Jag har sett inlägg där någon haft en åsikt om en plats där någon som tycker tvärtemot bemött med illska på ett omoget sätt.

Forumet är till för att delge och berika och ju mer förstålelse vi har ju bättre forum.

Själv kommer jag att fortsätta tycka att Platanias och Hersonissos är turistgetton, men respekterar ni som älskar platserna


Mvh!
  #49  
Gammal 2008-04-12, 19:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Hmm..!
Efter att ögnat igenom föregående inlägg så kan jag krasst konstatera att ett icke statistiskt säkerställt resultat anser medlekalimerianen att greklandseliten ser ned på charterturister och att Kalimera egentligen trots allt är ett ganska snällt forum

Ps: Jag tycker Retsina är skitäckligt!
  #50  
Gammal 2008-04-12, 20:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Hej!

Själv har jag min uppfattning och det är att många som skriver till varann och som känner varann och på ett löjligt sätt bemöter medhårs - larvigt.

Är det vänskaps skriverier så tycker jag man kan maila varann internt.

En annan sak är att det finns skribenter som bara måste bemöta och visa och bemöter någon om nåt känsligt så skall det vara ok då vi tycker olika och om vi alla försöker förstå vad vi vill säga så blir det betydligt enklare och trevligare.

Jag har sett inlägg där någon haft en åsikt om en plats där någon som tycker tvärtemot bemött med illska på ett omoget sätt.

Forumet är till för att delge och berika och ju mer förstålelse vi har ju bättre forum.

Själv kommer jag att fortsätta tycka att Platanias och Hersonissos är turistgetton, men respekterar ni som älskar platserna


Mvh!

Hick! Du har säkert rätt... Ehhhh......?

Peter
  #51  
Gammal 2008-04-12, 21:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Ps: Jag tycker Retsina är skitäckligt!
Det synes ikke jeg, men jeg blir ikke sur fordi om du mener det

Tror nok at hovedsaken for meg, iallfall, med et forum som dette er å innhente og uttrykke meninger (og med det formidle kunnskap). Da må man tåle at andre har meninger man ikke liker. Å uttrykke en mening om et tema, enten det gjelder All Inclusive eller si noe om (for meg) turisthelvetet vest for Chania, må man jo kunne gjøre - og "motparten" tåle å høre, når man ber om andres oppfattelser. Hvis vi bare skal stryke hverandre opp etter ryggen blir det jo kjedelig. Når det er sagt, en høflig og respektfull tone burde være en selvfølge, selv om man uttrykker en sterk og motstridende mening.

Og siden Ricky slakter retsina, vil bare jeg si at jeg synes både charterturister og øyhoppere er idioter som ikke har "oppdaget" fastlandet.

(Neida, men hvordan skal jeg uttrykke at jeg mener det som en fleip...? Nesten)

Senast redigerad av Admirala den 2008-04-12 klockan 21:23.
  #52  
Gammal 2008-04-12, 23:04
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Som en intresserad nordisk medborgare ställer jag frågan... vad betyder fleip?
Jag tycker för övrigt att det är bra med den frågeställning som Lissie gör. Ibland kan det bli lite inbördes klubb i trådarna som säkert gör att en del väljer att inte besöka Kalimera nån mer gång, det är ju synd. Vi är ju alla "fan" of Hellas.
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det synes ikke jeg, men jeg blir ikke sur fordi om du mener det

Tror nok at hovedsaken for meg, iallfall, med et forum som dette er å innhente og uttrykke meninger (og med det formidle kunnskap). Da må man tåle at andre har meninger man ikke liker. Å uttrykke en mening om et tema, enten det gjelder All Inclusive eller si noe om (for meg) turisthelvetet vest for Chania, må man jo kunne gjøre - og "motparten" tåle å høre, når man ber om andres oppfattelser. Hvis vi bare skal stryke hverandre opp etter ryggen blir det jo kjedelig. Når det er sagt, en høflig og respektfull tone burde være en selvfølge, selv om man uttrykker en sterk og motstridende mening.

Og siden Ricky slakter retsina, vil bare jeg si at jeg synes både charterturister og øyhoppere er idioter som ikke har "oppdaget" fastlandet.

(Neida, men hvordan skal jeg uttrykke at jeg mener det som en fleip...? Nesten)
  #53  
Gammal 2008-04-12, 23:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det synes ikke jeg, men jeg blir ikke sur fordi om du mener det

Tror nok at hovedsaken for meg, iallfall, med et forum som dette er å innhente og uttrykke meninger (og med det formidle kunnskap). Da må man tåle at andre har meninger man ikke liker. Å uttrykke en mening om et tema, enten det gjelder All Inclusive eller si noe om (for meg) turisthelvetet vest for Chania, må man jo kunne gjøre - og "motparten" tåle å høre, når man ber om andres oppfattelser. Hvis vi bare skal stryke hverandre opp etter ryggen blir det jo kjedelig. Når det er sagt, en høflig og respektfull tone burde være en selvfølge, selv om man uttrykker en sterk og motstridende mening.

[/SIZE])
Det här var det klokaste och mest uttömande inlägget i den här debatten. Förövrigt har ditt epitet på Santorini plastiköa rönt mycket uppskattning bland några jag umgås med. Mitt i prick.

Eva
  #54  
Gammal 2008-04-12, 23:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Förövrigt har ditt epitet på Santorini plastiköa rönt mycket uppskattning bland några jag umgås med. Mitt i prick.
Eva
Vad referar detta inlägg till?
// Helén
  #55  
Gammal 2008-04-12, 23:40
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Jag vet vem det är som "hugger", beter sig och lever rövare på forumet!

Det är Hellas Angel´s
  #56  
Gammal 2008-04-13, 00:11
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Jag tycker det är kul med lite mothugg ibland. Däremot tycker jag inte om att forummedlemmar gör personangrepp. Det finns saker i livet som vi inte förstår men som en annan person tror sig förstå. Då tycker jag inte att man ska idiotförklara den personen bara för att han/hon har en annan syn på saken än vad jag själv har!

Jag var medlem på ett forum som heter Bouzouki forum. Jag la in en länk till vad jag och grannen hade gjort veckan innan jul. Två låtar på vår hemsida spelar vi där. Här är länken
http://profile.myspace.com/index.cfm...ndid=195815867

En av medlemmarna på det forumet skrev att, jag citerar. "Tack för det värdefulla bidraget till forumet, hoppas att ni bara spelar vid jul och inte någon annan tid på året"! Slut citat.
Killen som skrev detta bor i Melbourne Australien..... Han tycker väl att han själv är lite mer värd som musiker/människa eller liknande än vad vi är i denna branchen!
Jag svarade honom att han måste vara en väldigt värdefull person för samhället och troligtvis en väldigt duktig bouzoukispelare. Jag har inte deltagit i det forumet senare, en massa självlärda profeter sitter där och har sin egen klubb för inbördes beundran!

Att vara ödmjuk är en gåva!

Puss&kram
Yeasou
  #57  
Gammal 2008-04-13, 09:21
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Mitt tusende inlägg!!!Jag älskar Retsina!!
  #58  
Gammal 2008-04-13, 10:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad referar detta inlägg till?
// Helén
Ett gammalt inlägg av Admirala. Hon förstår det säkert.

Eva
  #59  
Gammal 2008-04-13, 10:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ett gammalt inlägg av Admirala. Hon förstår det säkert.
Eva
Ja det gör hon kanske. Men jag tänkte att det kunde vara kul om fler kunde ta del av det.
// Helén
  #60  
Gammal 2008-04-13, 10:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Hittade inte igen det annars hade jag länkat. Jag är väldigt svag för norskan tycker att det är ett så beskrivande språk. När sonen min kommer hem från jobbet i Norge pratar han numera norska första dagen och det är trevligt att höra på.

Eva
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT