Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-10, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Kamera på semestern




Vad använder ni för kamera när ni är i Grekland? Många verkar ha gått över till kamera i mobil eller padda. Jag ställde samma fråga på Facebook och det var många som bara använde mobil, men förvånansvärt många använder fortfarande en ”riktig” kamera, vilket jag också gör. (Bilden är från Santorini.)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-10, 11:08
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kamera på semestern

Panasonic Lumix TZ-80
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-10, 11:13
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Kamera på semestern

mobilen
canon power shot D30 som jag inte är riktigt vän med!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-10, 11:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kamera på semestern

Jag inhandlade strax efter millenieskiftet en digitalkamera av märket Konica- Minolta Dimage A-2. Dyr var den, vill minnas att densamma betingade ett pris strax under 10.000 Sek. Men, ett mästerverk av teknik. Det var dock ett litet aber, kameran vägde strax över 600 gram och var tämligen volymiös. Zoom 80-200mm.

Bilderna den tog var och är ett under av perfektion. Dessvärre var kameran av sådan tyngd att jag drog mig för att alltid släpa med mig densamma på utflykter och lokala turer.

Sålunda inhandlades en nätt och behändig liten pocketkamera av märket Canon Ixus 275 HS med 12 ggr zoom. Denna lilla kamera fungerar perfekt och kunna medbringas i bröstfickan. Priset låg strax under 2000 Sek.

Konica-Minoltan ligga numera att samla damm i datarummet.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-10, 13:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kamera på semestern

Canon Power Shot SX240HS med 20 ggr optisk zoom.
Den ger avsevärt mycket bättre bilder än vad min sambos iPhone presterar (själv har jag ingen SmartFån...).

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-07-10, 14:09
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
(själv har jag ingen SmartFån...).
/kimmen
Då är vi två! (har bara en gammal Nokia, som går att ringa och skicka sms med...)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-07-10, 15:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Då är vi två! (har bara en gammal Nokia, som går att ringa och skicka sms med...)
Samma här! Nokia 6267. Vikbar modell som förutom telefon och sms/mms även har kalkylator, kalender, kamera mm. mm.
Över nio år gammal, inte ens bytt batteri. Sådant kallas kvalité!

/kimmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-07-10, 16:26
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kamera på semestern

Vikbar och kamera!? Såna nymodigheter finns inte på min...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-07-10, 21:32
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 358
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sålunda inhandlades en nätt och behändig liten pocketkamera av märket Canon Ixus 275 HS med 12 ggr zoom. Denna lilla kamera fungerar perfekt och kunna medbringas i bröstfickan. Priset låg strax under 2000 Sek.

Konica-Minoltan ligga numera att samla damm i datarummet.

Arne
Se där, då har vi något gemensamt. Ixusen är nästan min bästa kompis. Med överallt, lägger inte tyngd på mitt bröst.

Det finns en annan fördel med den här lilla nätta kameran, att om man står vid en solnedgång eller historiskt monument som man blygsamt önskar att avbildas tillsammans med, tillsammans med andra som kanske hellere kör med selfie-pinne, så kommer alltid någon fram och erbjuder sig att fota med ens lilla kamera, eftersom man har en sådan liten rackare med endast en tydlig avtryckark-knapp på. Och det kanske inte är lika lätt man lämnar ifrån sig sin senaste I-fån för att någon helt okänd turist ska knäppa en bild på en.

Jag kom hem med över tusen bilder i kameran, och säkert 5 st tjänstvilliga fotografer (som jag inte minns tyvärr) har varit ställföreträdare selfie-pinnar till oss. Självklart erbjuder jag mig också att fota andra i samma situation :-)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-07-10, 21:45
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Kamera på semestern

Jag håller mig till min gamla trotjänare Panasonic TZ-30,aldrig sviket mig förutom några dåliga bilder vilket inte går att skylla på kameran..


( även om man vill göra det )
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-07-10, 22:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Panasonic Lumix TZ-80
Å TZ-70 för mig...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-07-10, 23:08
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Kamera på semestern

Kör med Fujifilm X-T 10 och tar bara med ett objektiv, Fujinons XF 23mm f2. Gillar att fota med skärpedjup samtidigt som ett fast objektiv leder till att man måste vara mer kreativ. Supernöjd med den kombination plus att den är smidig i storleken
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-07-11, 00:10
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag inhandlade strax efter millenieskiftet en digitalkamera av märket Konica- Minolta Dimage A-2. Dyr var den, vill minnas att densamma betingade ett pris strax under 10.000 Sek. Men, ett mästerverk av teknik. Det var dock ett litet aber, kameran vägde strax över 600 gram och var tämligen volymiös. Zoom 80-200mm.

Bilderna den tog var och är ett under av perfektion. Dessvärre var kameran av sådan tyngd att jag drog mig för att alltid släpa med mig densamma på utflykter och lokala turer.

Arne
Sådan har vi också! ...och upplevde precis samma sak! Den får numera inte följa med till Grekland. Skaffade en Canon PowerShot SX240HS som vi är mycket nöjda med. Men ibland blir det bilder med IPhonen också.
/Thoper
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-07-11, 11:14
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Kamera på semestern

Har en Canon PowerShot SX260 HS med 12 ggr zoom men har de två sista åren upptäckt en störande fläck längst upp på många bilder, troligtvis är det ett litet, litet dammkorn som letat sig in i sensorn enligt expertis, så kan ju inte direkt göra reklam för denna modell .
Uppsökte Canons verkstad här i stan och det skulle kosta dryga tusenlappen (minst) att få det fixat då det är en kompaktkamera och inget man kan skruva isär själv…

Nja, den störande fläcken får nog vara kvar eller behandlas i något bildredigeringsprogram istället.

Kameran i mobilen används däremot ganska flitigt och tar ju minst lika bra, om inte bättre bilder Enda nackdelen som jag ser det är just zoomen som ju inte ger särskilt bra resultat med mobilen.


(12 mp och 20 ggr zoom är det korrekta på denna modell )

Senast redigerad av simetra den 2017-07-11 klockan 11:45. Anledning: Fel kamerainfo
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-07-11, 12:27
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Kamera på semestern

Har en 10 år gammal digitalkamera
Liten o behändig


Tyvärr har min vikbara Nokia 2760 börjat strula
Kanske dags att koppla upp sig i höst?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-07-11, 16:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Panasonic Lumix TZ-80
Hur är den?

Jag kör enbart med Lumix TZ-60 numer. Min systemkamera Nikon D90 får stanna hemma. Har en iPhone också, men den tar jag endast bilder som ska lägga ut på FB.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-07-11, 17:00
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kamera på semestern

Jag har bara haft den ett par månader, men bilderna blir ju onekligen väldigt bra, tycker jag. Tar ju ett tag att lära sej utnyttja alla finesser (typ post-fokus, 4K-video, etc.), men det lilla jag har använt den hittills (i stort sett bara plockat upp och skjutit) har den varit till full belåtenhet. Video funkar också perfekt (utan 4K, bara HD). Var ett tag inne på TZ-100. Den verkar ju helt grym, men prisskillnaden är rätt grym den med.
Enda nackdelen så här långt är att jag inte har hittat den perfekta väskan till den (köpte en Dörr separat, som i alla fall passar hyfsat).
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-07-11, 17:04
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Kamera på semestern

Lumix DMC-GF7

Två objektiv; 12-32 & 35-100. Lägg därtill möjligheten att digitalt zooma upp till 4x så täcker det det mesta.

Dessutom är min Samsung 7 Edge alltid med så den tar en del snap-shots aka krog och festbilder :-)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-07-11, 22:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur är den?
Sorry jag lägger mig i här, men jag har en TZ-40 m pekskärm. Totalt onödigt för den använde jag aldrig. I alla fall, så gick pekskärmen sönder. Inte fysiskt, men skärmen blev "grumlig" (typ myrornas krig). Bilder gick att ta med kameran, men skärmen var det enda sättet man kunde sikta med.
Kollade vad det kosta att byta skärm och det var dyrare än att köpa en ny.
Köpte då en TZ-70, utan pekskärm. Den har dessutom ett litet kikarsikte man kan titta genom, som på gamla tiders kameror. Oklart om den är kopplad till skärmen, men iaf.
40:an tog fantastiska bilder, men 70:an är vassare. Inne på min fjärde TZ-kamera nu.
Har kikat på TZ-100, men lite för dyr för mig i nuläget..

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-07-12, 15:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kamera på semestern

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag har bara haft den ett par månader, men bilderna blir ju onekligen väldigt bra, tycker jag. Tar ju ett tag att lära sej utnyttja alla finesser (typ post-fokus, 4K-video, etc.), men det lilla jag har använt den hittills (i stort sett bara plockat upp och skjutit) har den varit till full belåtenhet.
Låter bra! Min börjar ge upp och det är snart dags för en ny Lumix.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
40:an tog fantastiska bilder, men 70:an är vassare. Inne på min fjärde TZ-kamera nu. Har kikat på TZ-100, men lite för dyr för mig i nuläget.
Den jag har varit mest nöjd med är TZ30. Tyvärr har den skit bakom linsen och går inte att rengöra eller använda. Ska kanske kolla upp TZ-100 och jämföra med den jag har.

En Lumix är ett måste.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT