Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-24, 16:11
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Automatiskt vatten på bordet?

En fundering, i år här på Peleponnesos kommer det alltid förutom bröd en flaska vatten på bordet utan man beställt den, den kommer med på notan o kostar 1-2 euro beroende på vart, så har det varit på all resturanger här, jag har inte protesterat efter som vi alltid vill ha vatten, men funderar på om det är nån lokal sed eller något nytt som spritt sig?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-24, 17:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Det här med obligatoriskt vatten har vi aldrig drabbats av.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-24, 19:41
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Inte jag heller!!

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-24, 19:49
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Är det vatten i flaska eller finns möjligheten att det bara är kranvatten i kanna? Är dricksvattnet ok i smak och doft där vattnet bara kommer in på bordet?
Jag drar mig nu tillminnes att det hänt oss någon gång, men jag kan inte komma på var det var någonstans.......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-24, 20:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
En fundering, i år här på Peleponnesos kommer det alltid förutom bröd en flaska vatten på bordet utan man beställt den, den kommer med på notan o kostar 1-2 euro beroende på vart, så har det varit på all resturanger här, jag har inte protesterat efter som vi alltid vill ha vatten, men funderar på om det är nån lokal sed eller något nytt som spritt sig?
När vi var i Koroni i somras var det så. Har nog inte varit med om det förut. Så det kanske är speciellt för Peleponessos.
Dock inte på strandtavernan men på kvällarna inne i byn.

Katitzi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-09-25, 00:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Ganske vanlig, ja. Det skjer ikke alltid, men på mange steder. Og når vannet ikke kommer sammen med brødet, spør mine peloponnesiske venner etter det, uansett hva de ellers drikker til maten. Jeg har heller aldri spist et måltid hjemme hos en peloponnesisk venn, uten at det serveres vann sammen med vinen.

Man får også som regel vann til kaffen på Peloponnes, hvis det er kranvann kommet det "automatisk", er det flaskevann spør de først.

Men det er da ikke bare på Peloponnes jeg har opplevd å få vann og brød på tavernabordet uten å ha bestillt det. Har opplevd det mange steder i Hellas. Men mulig det helst er på fastlandet det skjer.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-25, 07:43
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Det är förmodligen ett sätt att dra in extra pengar, det har dock inte hänt mig när det gäller vatten, men när det gäller bröd händer det ganska ofta, senast igår på en taverna på Plaka beach. Bröd ställs fram, jag rör inte brödet, men jag betalar 1-2 E för brödet.
Om jag beställer en stor vattenflaska (1,5 l) för att ha till mat, då kostar de 2 E.
Hur som helst, en vattenflaska (1,5 l) som tvingas fram kan kosta runt 2 E. Igår köpte jag på supermarket här på Naxos för 0,30 E. Köper man (restaurangägaren) direkt från en leverantör blir det ännu billigare. Så, det blir ju en del pengar på många vattenflaskor som påtvingas, så enkelt är det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-09-25, 08:01
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Bröd på bordet har jag alltid sett som en typ av "kuvertavgift". Jag har för mig att det ibland står "kouvert" el. likn. på notan, när det gäller brödet.

Vatten däremot brukar man få beställa. Det kanske är en ny trend att få in pengar med automatiskt vatten?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-09-25, 09:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Altså, det er jo bare å si at dere ikke vil ha vann når de kommer med flasken!

Snakk om storm i et vannglass
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-09-25, 09:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Automatiskt vatten på borde

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Det är förmodligen ett sätt att dra in extra pengar, det har dock inte hänt mig när det gäller vatten, men när det gäller bröd händer det ganska ofta, senast igår på en taverna på Plaka beach. Bröd ställs fram, jag rör inte brödet, men jag betalar 1-2 E för brödet.
Om jag beställer en stor vattenflaska (1,5 l) för att ha till mat, då kostar de 2 E.
Hur som helst, en vattenflaska (1,5 l) som tvingas fram kan kosta runt 2 E. Igår köpte jag på supermarket här på Naxos för 0,30 E. Köper man (restaurangägaren) direkt från en leverantör blir det ännu billigare. Så, det blir ju en del pengar på många vattenflaskor som påtvingas, så enkelt är det.
Vad gäller brödet upplever jag att fler och fler frågar om man vill ha bröd. Jag har gissat att det beror på att turister bråkat om att de inte beställt något bröd och ändå fått det. Men förr om åren kom brödet automatiskt på bordet, det verkar vara det traditionella. I en grekisk måltid ingår brödet.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-09-25, 10:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Automatiskt vatten på borde

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I en grekisk måltid ingår brödet.
Jepp! Man får akseptere skikkene i landet man er gjest i.

(Ikke det at jeg spiser brød til maten, men at det kommer på bordet er helt ok.)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-09-25, 11:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Automatiskt vatten på borde

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad gäller brödet upplever jag att fler och fler frågar om man vill ha bröd. Jag har gissat att det beror på att turister bråkat om att de inte beställt något bröd och ändå fått det. Men förr om åren kom brödet automatiskt på bordet, det verkar vara det traditionella. I en grekisk måltid ingår brödet.
Så är det för oss också. Dom flesta tavernor vi frekventerar frågar oss om vi vill ha bröd. Vi säger nej, om jag inte äter soppa. Men grekerna äter VÄLDIGT mycket bröd till maten och även det har jag förståelse för, har även sett det bland greker i Sverige också.

Serveringsavgiften tycker jag har blivit mycket mindre förekommande på slutnotan än det var tidigare. Kanske det inbakas i maträtterna? Jag må säga att grekerna gör allt för att få behålla sina turister, vi behövs och då anpassar dom sig. Det är därför man gillar greker och den grekiska mentaliteten.

Detta skriver jag men då undantar jag de populära turisttavernorna.

Då det gäller vatten, som automatiskt kommer någon gång till oss och då kostar en halvliter 50 cent accepterar vi det. Skulle vi inte dricka upp allt tar vi med det eller ger blommorna det

Birgitta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-09-25, 16:03
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Är det vatten i flaska eller finns möjligheten att det bara är kranvatten i kanna? Är dricksvattnet ok i smak och doft där vattnet bara kommer in på bordet?
Jag drar mig nu tillminnes att det hänt oss någon gång, men jag kan inte komma på var det var någonstans.......
Nej flaskvatten, en liter ibland 1.5, (de som komme ensamma får en 0.5)

Jepp tar man en kaffe, frape el liknande får man ett glas vatten till ofta från kran tror jag (fet är gott kranvatten på alla hotel vi varit, men här i nafplio smakar det liten aning klor

Brödet står alltid i menyn här och brukar kosta 0.5 - 1 p/p, alldrig sett cover charge så som det gärna står på öarna och det frågas alldrig om brödet utan det kommer fram på bordet, alltid färskt o gott, ibalnd är det ett surdegsbröd tom, och på de mindre orterna får man en halv limpa på två pers och större sällskap fick ett par limpor

Spelar mig ingen roll tycker nästan det är bra service det kommer vatten, men iom jag alldrig varit med om det förr så vart jag nyfiken

Senast redigerad av Mahava den 2016-09-25 klockan 16:09.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-09-25, 18:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Automatiskt vatten på borde

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jepp! Man får akseptere skikkene i landet man er gjest i.

(Ikke det at jeg spiser brød til maten, men at det kommer på bordet er helt ok.)
Precis. Förr om åren när jag hörde någon börja tjafsa om brödet när notan kom så brukade jag tänka Jaha, där har vi en Greklandsdebutant. Att de på tavernorna i övärlden som har så mycket turism har börjat fråga om man vill ha bröd har jag tolkat som att de är trötta på det återkommande brödtjafsét.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-09-25, 18:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Automatiskt vatten på borde

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Så är det för oss också. Dom flesta tavernor vi frekventerar frågar oss om vi vill ha bröd. Vi säger nej, om jag inte äter soppa. Men grekerna äter VÄLDIGT mycket bröd till maten och även det har jag förståelse för, har även sett det bland greker i Sverige också.
Jag har nog aldrig tänkt på om greker äter särskilt mycket bröd till maten, mer noterat att de alltid äter bröd. Men för rensa tallriken från den goda såsen kan det ju räcka med en skiva.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-09-25, 18:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
men funderar på om det är nån lokal sed eller något nytt som spritt sig?
Jag upplevde också det när jag var på Peloponessos förra året. Först tänkte jag inte på det, men när det kom in en flaska varje gång reagerade jag. Vi beställer alltid vatten, så det spelar ingen roll. Samma sak när det gäller bröd, för det vill vi också alltid ha till maten.

En tavernaägare jag känner på Naxos berättade för mig att det numer är lag på att fråga om man vill ha bröd till maten. På den tavernan frågas de alltid om man vill ha bröd, och jag har märkt det på andra ställen också. Just den tavernan sätter alltid kvittot med en slags klädnypa vid bordet. Tydligen är det lag på det också, sa han.



Den lagen – om det nu är det – tillämpades inte när jag åt en kväll i Koroni. Då såg notan ut så här. Sällan jag ser det nuförtiden.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-09-25, 19:57
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

På både Kea och Kythnos nu i september kom det i stort sett utan undantag in en flaska mineralvatten på bordet direkt, utan att vi beställt. De gånger vi inte tyckte vi behövde det, så sa vi till ("no water, thanks") och flaskan togs bort (och kom inte heller med på notan, förstås). Likadant med bröd, även om det faktiskt där var vanligare att man frågade först. Så det fanns alltså några som följer den nya lagen. En teori kan ju vara, att eftersom det pga detta lär öka med icke-bröd, så kanske man försöker dra in det på obeställt vatten i stället?
Till frappen fick vi nästan alltid (som vanligt) in vatten till. Ofta i glas (men från flaska måste det ha varit, kranvattnet var inget vidare på någon av öarna) och då inte med på notan (men antagligen pålagt frappepriset i stället). Men ibland en halvliters flaska på två, som då kom med på notan.
Kvitto som klämdes fast i dukklämman direkt efter beställningen var rätt vanligt på båda öarna.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-09-25, 22:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Den lagen – om det nu är det – tillämpades inte när jag åt en kväll i Koroni. Då såg notan ut så här. Sällan jag ser det nuförtiden.


Da vi hadde vår lille Messinia-tur i vår, la jeg merke til at jeg ikke på mange år har fått så få kvitteringer som der. Her i Nafplio er det vel bare på grønnsaksmarkedet jeg ikke får kvittering. Og selv om bøndene på markedet, som alle andre, er pliktige å gi skikkelig kvittering, betaler jeg typ 4 euro for hele ukas grønnsaker, så jeg klager ikke.

Men loven sier at om du ikke får kvittering, trenger du ikke betale.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-09-25, 22:55
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Jag reagerade på att en flaska vatten serverades ganska omgående i somras på Poros och Hydra, inte på alla ställen, men mer regel än undantag. För mig som alltid vill ha vatten till maten är det inget problem. Bröd vill jag/vi inte alltid ha, kommer vi ihåg säger vi ifrån, men annars betalar vi såklart för den avgiften.

Kanske har det med närheten till Peloponessos att göra, men ser inte det som något problem.

Helena S
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-09-26, 08:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Automatiskt vatten på bordet?

Nota skriven på duken fick jag flera gånger på ett av Katapolas bättre ställen förra våren. Han tänkte igenom vad jag ätit, skrev ner post för post på duken och summerade.

Vad gäller bestämmelsen om att man inte behöver betala om man inte får maskinskrivet kvitto - om jag hade brytt mig om den hade den här vistelsen på Tilos blivit väldigt billig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT