Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-08, 16:46
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Så är det snart dags att åka till Malmö

Om en vecka slutar vårt halvår i Grekland. Det har varit ett fantastiskt tid med många, många upplevelser här på Lesvos.. Dessutom besöken i Pilion och Thesssaloniki på fastlandet och Mestá på Xios. Naturligtvis har alla flyktingar som passerat oss lämnat många intryck och känslor. Karin S skrev för några veckor sedan: Vi kom hem natten till i måndags från Lesbos. Vi har sett mycket vi önskar att vi sluppit se och samtidigt inte velat vara utan. Man blir ödmjuk inför livet när man varit mitt i verkligheten. Alla dessa människor på flykt med tomma, trötta blickar som samtidigt verkar lättade och ibland visar glädje över att ha klarat första (och livsfarliga) etappen på sin väg till slutmålet någonstans i Europa.
En mycket mycket bra sammanfattning.
När det gäller rapporteringen om flyktingarna är jag fortfarande upprörd över hur mycket skräp som skrivits i svensk press den här sommaren om Grekland. Det senaste är artikeln för någon dag sedan i DN som kryllar av faktafel. Den kvinnliga journalisten har till exempel inte sett någon stor organisation under sitt besök på ön. Det är omöjligt att missa Läkare utan gränser som gör ett bra jobb. Dom bussar flyktingar till Mytelini och deras personal kör omkring på vägarna för att assistera och dom rör sig mycket i Mytelini.

När bilen är packad och klar går resan till Malmö i år över Mytelini-Pireus-Patra-Venedig-Munchen-Berlin-Rostock-Gedser-Malmö.
I februari blir det traditionellt två veckors vinterbesök (med flyg) och sedan tror vi att vi är tillbaka för vår sjunde sommar omkring mitten av maj 2016.
Detta är mitt sista inlägg på Kalimera. Jag tackar så mycket för mig. Det har varit trevligt att vara med, men nu väljer jag att stiga åt sidan.
Ha det så bra allihopa. Kanske ses vi på Lesvos någon gång.

Claes på Lesvos
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-08, 18:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Så är det snart dags att åka till Malmö

Mycket tråkigt att du kliver av Claes. Men tack för alla dina inlägg. Det är ju allas våra bidrag som tillsammans gör Kalimera så bra.

Ha en bra hemresa!
Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-08, 19:13
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Så är det snart dags att åka till Malmö

Tycker också det är tråkigt att du stiger av. Det är så intressant att läsa inlägg av er som bor hel eller halvtid i Grekland. Du har bidragit med många kloka kommentarer och information som jag kommer att sakna. Respekterar givetvis ditt beslut men hoppas ändå få höra av dig framöver.
Ha en fin resa till Sverige
//maji
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-08, 19:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Så är det snart dags att åka till Malmö

Jag tycker också att det är tråkigt att Du lämnar Kalimera. Dina inlägg behövs och det är ni som bor helt eller delvis i landet som ger motvikt mot vårt " turistliv". Stort tack för allt och än en gång: Det var kul att ses i Thessaloniki i maj....
Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-08, 20:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Så är det snart dags att åka till Malmö

Hoppas ni får en komplikationsfri resa med bra väder och lugn trafik. Min son och en god vän ( som fick köra hela vägen eftersom sonen har högerfoten i gips...) åkte i förra veckan men valde vägen över Balkan och hade inga som helst problem.

Antagligen kommer ni att längta tillbaka rätt snart, det gjorde i allafall jag under åren jag bodde i Sverige och vistades i Grekland på semestrarna. Inget ont om Sverige...fint att kunna leva både här och där.

Flyktingarna lär ni träffa på , inte samma som på Leros, kanske, men många som har motsvarande upplevelser , onda och även goda. De jag träffar här på Kalymnos är i ett stadium av vila inför nästa etapp: glada över den sympati de möter, kanske oväntad, spända inför den långa okända resan framåt, man märker en sorts apati men hör också glada skratt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-08, 21:21
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Så är det snart dags att åka till Malmö

Tack för alla bra inlägg.
Ha en bra resa!

Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-09, 06:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Så är det snart dags att åka till Malmö

Lesvos, varför blandar jag ihop Leros och Lesvos...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-09, 09:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Så är det snart dags att åka till Malmö

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
När bilen är packad och klar går resan till Malmö i år över Mytelini-Pireus-Patra-Venedig-Munchen-Berlin-Rostock-Gedser-Malmö. I februari blir det traditionellt två veckors vinterbesök (med flyg) och sedan tror vi att vi är tillbaka för vår sjunde sommar omkring mitten av maj 2016. Detta är mitt sista inlägg på Kalimera. Jag tackar så mycket för mig. Det har varit trevligt att vara med, men nu väljer jag att stiga åt sidan.
Ha det så bra allihopa. Kanske ses vi på Lesvos någon gång.
Trevlig resa hem Claes! Hoppas att vi ses i framtiden, antingen i Malmö eller på Lesbos.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT