Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-12, 16:47
dhanjel dhanjel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 3
Standard 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Halloj

Har läst en hel del på det här forumet och man får verkligen bra idéer och en rejäl längtan till semestern!

Vi tänkte öluffa i sommar från 12:e juli och 14 dagar frammåt med utgångspunkt Aten (Man flyger relativt billigt dit med Sterling).

Hinner man se något på 14 dagar eller är det för lite tid? Vi har inte mer semester tillsammans så vi kan inte vara borta längre än så.

Vilka öar tipsar ni om isåfall? Och något bra och billigt hotell i Aten för första natten. (Flyget kommer fram 20.40).

Vi är mest ute efter vacker natur, sol och bad mer än festa och leva rövare, kanske underlättar när ni ska föreslå öar.

Tacksam för alla svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-12, 17:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Hur många öar hade ni tänkt er? I Kykladerna är det relativt korta avstånd mellan öarna och är man lagd lite åt det rastlösa hållet så är tre öar bra tycker jag. Har ni redan bokat flyget? Om inte, då hade jag valt ett flyg med bättre ankomsttid. Flyger själv hem med Sterling den 12 juli, det planet går 21.00.
Det går båtar till tex Naxos varje dag. På Naxos kan man iofs stanna i två veckor utan problem.
Övernattning i Aten har jag inget tips om, men lugn det finns många andra som har.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-04-12 klockan 17:20. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-12, 17:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Citat:
(Flyget kommer fram 20.40).
Urrrk! Det är en riktig skittid att landa... Det är antingen för tidigt eller för sent... För att hinna göra något vettigt första kvällen menar jag. Men olika falla ödets lotter...

Citat:
Ursprungligen postat av dhanjel Visa inlägg
Hinner man se något på 14 dagar eller är det för lite tid?
Två veckor brukar innebära att man besöker 2, max 3 öar. Och det finns inget som heter för lite tid i Grekland... Inte för mycket heller för den delen...

Citat:
Vilka öar tipsar ni om isåfall? Och något bra och billigt hotell i Aten för första natten.
Har du en ofattbar tur kan det dyka upp en sen färja ut i Cycladerna så ni slipper övernattning i Athen första kvällen. Men räkna inte med det.

Många här brukar sova på Adonis inne i Athen. Ligger precis vid Plaka. Eller så åker ni till Rafina till tex Corali. Lite billigare och nyrenoverat. Sedan kan ni ta första färja eller Catamaran ut till öarna vid 8-tiden på morgonen.

Öar? Tja, Naxos är en ö som är väldigt lättillgänglig för de som inte är så vana vid Grekland. Fina stränder och lite Party om man vill. Sedan har du massa andra öar att kombinera med. En vecka på Naxos och en vecka på vilken annan ö som helst i Cycladerna är perfekt! Kolla under rubriken Kykladerna här på Forumet så har du massa info som hjälper dig välja.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-12, 18:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Jag skulle INTE lägga pengar på hotell i Aten för den natten. Adonis kostar ca 90 euro i juli om jag minns rätt och bara för att sova är det bortkastade pengar...

Nej jag skulle chansa på att det går en sen färja från Rafina eller Pireus ut till Kykladerna (Naxos mfl öar). Annars hålla mig vaken natten igenom och ta morgonbåt ut...Sova på flygplatsen gör ju många. Coralli i Rafina kostar säkert också upp mot 80 euro....

Om ni inte vill ut till Naxos, så finns ju "närmre" öar som Saroniska med Egina, Angistri och Poros...alldeles utmärkta för 14 dagars luff...

Avvakta fler färjeavgångar innan ni bokar hotellrum är mitt råd...Möjligen leta rum i Pireus....

Lycka till med planerandet.
Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-13, 18:42
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Hej!

Jag skulle absolut kosta på mig ett hotellrum om jag vore er. Det får väl ingå i resan så att säga. Jag har sett att det finns 3* hotell från 65 euro den 12 juli. Ni kommer ju så pass tidigt att ni kan njuta av Aten innan ni går och lägger er.

nicka
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-13, 20:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Citat:
Ursprungligen postat av Nicka Visa inlägg
Hej!

Jag skulle absolut kosta på mig ett hotellrum om jag vore er. Det får väl ingå i resan så att säga. Jag har sett att det finns 3* hotell från 65 euro den 12 juli.
Nu är det lite oklart ! Reser ni i juni eller juli? Tänkte kolla lite båttider i GTP men då är det bra att veta rätt datum.
Jag hade hursomhelst inväntat fler båtavgångar och hoppats på att det kommer en sen kvällsbåt. Bättre att lägga pengarna på en båthytt.
Lars
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-13, 21:55
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Hej!

Jag håller med laero om att det bästa är att komma med en båt om möjligheten finns. Det är ju skönt att komma ut på öarna så fort som man kan. Så håll koll på båttidtabellen!

nicka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-14, 08:59
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

FRa Rafina går det kveldsbåt noen dager i uken, bl.a. til Mykonos, Syros og Tinos.... Litt usikker på når du reiser da du skriver både Juni & Juli...
Jeg hadde også ville kommet meg avgårde om jeg hadde hatt mulighet..
Vet ikke hvilken dag dere reiser.., men dere kan jo også skjekke ut fly selv... Til Mykonos går det fly 21.20... , men det holder vel antagelig ikke...

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-04-14 klockan 09:07.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-14, 11:20
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: 14 Dgr Juni - Tips på öar / hotell?

Skandinaviska kyrkan i Pireus har boende för 20€/pers. och natt. Vi ska bo där i juni och landar i Aten 19.15.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT