Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-30, 09:17
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Paros

Lite frågor bara...
Hade tänkt att tillbringa 8 dagar på Paros vilket kanske är lite lite, jag vet inte riktigt.
Jag planerar att bo i Naoussa några dagar då det verkar vara en trevlig by och nära bra stränder. Efter lite funderingar är jag även sugen på att tillbringa någon natt i Piso Livadi, någon som har varit där? Funderar på om det är värt att bo där eller om det räcker med en dagsutflykt för sol och bad, flanering i byn och middag. Om du har varit i Piso Livadi får du gärna berätta lite mer om stället; trevligt, bra bad och strand, mysig by, tavernor etc.
Har även funderingar på Alyki, är det värt att övernatta där eller räcker det med en dagstur om det ens är värt det?
Sedan har jag hört väldigt mycket blandat om Parikia, har inte jätte hög prioritet på min lista, men är ändå nyfiken. Krotiri Bay ligger ju lite utanför och jag har fått ett väldigt bra pris på boendet där, någon som bott där förresten? Något sevärt i närheten, trevlig by etc. Från början hade jag tänkt att inte övernatta i Parikia, men det kanske är värt det 1-2 nätter?

Egentligen hade jag inte tänkt att stanna så länge på Paros, utan även hinna med några dagar på Antiparos, men eftersom det är så litet där åker vi nog bara över och tillbringar dagen och kvällen där. Blev nämligen så nyfiken på Paros som jag från början inte tyckte var så intressant, men nu vill jag ge ön en ärlig chans.
Några utflykts tips?

Hoppas jag får många varierande svar så att jag kan bestämma mig för hur många dag cirkus jag måste lägga på ön

Trevliga hälsningar
Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-30, 09:54
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Paros

Åtta dagar på Paros är nog fullt tillräckligt - vi var där i fyra nätter förra året, tror jag, och hann åka runt ön några varv med moppen och ta en heldag på Antiparos. Piso Livadi skulle jag inte vilja bo i, vi var där och badade och käkade lunch och såg hela stället då - snarare skulle jag nog bo någon natt i Alyko, faktiskt. Inte för Alyko är större, men där finns en känsla av ostördhet som är häftig. Antiparos kan också vara värt en övernattning eller två.

Parikia är egentligen inte så mycket att hänga i julgranen, tycker jag. Stan är alldeles för utdragen känns det som om, även om gränderna i gamla stan är mysiga. Stränderna i närheten är inte särskilt fina heller. Bor du i Naoussa kan du ta bussen in på kvällskvisten en dag eller två, och äta och promenera omkring. Så skulle jag göra, om jag åkte tillbaka till Paros.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-30, 23:42
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Ella
Åtta dagar på Paros är nog fullt tillräckligt - vi var där i fyra nätter förra året, tror jag, och hann åka runt ön några varv med moppen och ta en heldag på Antiparos. Piso Livadi skulle jag inte vilja bo i, vi var där och badade och käkade lunch och såg hela stället då - snarare skulle jag nog bo någon natt i Alyko, faktiskt. Inte för Alyko är större, men där finns en känsla av ostördhet som är häftig. Antiparos kan också vara värt en övernattning eller två.
Tänkte bara säga att jag tillbringade två veckor i Piso Livadi utan några som helst problem. Det fanns en massa fina badställen i närheten av byn och dessutom gick det hur lätt som helst att hyra moppe eller åka buss till de andra större byarna.

Läs Janets resebrev från Paros och Naxos så får du veta mer om hur det är i Piso Livadi (själv har jag inte skrivit något resebrev).

Ruby
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-31, 08:04
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Paros

Åh, jag menade inte att det skulle vara några _problem_ med att bo i Piso Livadi - allt man behöver finns ju även där. Om man dock väljer fritt bland alla orter på Paros - som Alexandra ju gör - så skulle jag hellre välja ett annat ställe. Men alla tycker vi olika. (Jag, t.ex. tycker egentligen inte att Paros är en så trevlig ö alls).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-31, 14:05
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros

Tack för svar, är bra med lite olika åsikter är lättare att bilda sig en egen uppfattning då

Själv tyckte jag inte att Paros verkade va någon jättehit från början, men jag blev nyfiken och nu ska jag ge ön en ärlig chans utan att döma innan jag har varit där

Naoussa ska vi bo i några nätter och det blir nog Piso Livadi också. Kanske stannar vi en natt på Antiparos också, vet inte är det värt att lägga en övernattning där?
Vill gärna bo någon natt i Parikia men det kanske räcker med att åka in dit någon dag och kanske åka dit och äta middag på kvällen ibland?

/Alexandra
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-31, 14:51
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Paros

Jeg ville definitivt ha valgt å bo i Naoussa og heller reist inn til Parikia en kveld eller to, bussen tar ikke mer en15-20 minutter og koster 1 Euro. Fra Naoussa kan man ta badebåten til f.eks.Kolimbitres , sandstrand og svaberger. Flere andre strender kan nås med badebåt, men vi prøvde ingen andre.


Vi var i sommerfugldalen en dag, først buss til Parikia, derifra ny buss videre et kvarters tid. På bussholdeplassen der kom en mann med en "kassavogn og tilbød kyss opp til sommerfulgldalen, ellers så måtte man gå og det var et drøyt stykke.
Langss kysten "der nede" var det flere fine strender vi var der resten av dagen, sjåføren kjørte oss ned til en strand, den var ikke fult så bra, men gikk videre og fant flere fine strender og viker.

Jeg syntes vel heller ikke at Paros var den ultimate øya, men har egentlig sett alt for lite av den. Kunne godt tenkt meg en uke der en gang og prøvd flere steder slik du planlegger.

Lykke til
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-31, 16:32
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros

Tack för svaret!
Är lite i valet och kvalet på hur jag ska göra med parikia, men det kanske räcker med att bara besöka byn över kvällen eller så... Finns ställen där jag hellre vill lägga en övernattning på.
Hoppas att jag har fått mitt körkort innan vi åker för Paros verkar vara en bra ö att åka runt på

Ha det gott!
Alexandra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-31, 22:49
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Paros

Era funderingar att vara en kväll på Antiparos tycker jag är en utmärkt idé. Kvällarna där är jättemysiga, även om man snabbt ser vad som finns. Dessutom finns det en restaurang, minns inte exakta namnet men tror det är Yalos Place, som har fantastisk mat!!! (Inte grekiskt) Bara det är värt ett besök!
Åker man bilfärjan över återvänder den till fastlandet vid 22-tiden och därefter går det bussar in till staden.
Trevlig semester
Annlotta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-01, 00:36
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros

Tack!
Måste skriva upp den restaurangen , funderar på att kanske övernatta på Antiparos. 1-2 nätter jag vet inte riktigt, eller räcker det med att åka dit på morgonen, sola och bada och äta middag på kvällen och strosa runt för att sedan åka hem igen?
Har svårt att bestämma mig, kommer att lägga 8 dagar på Paros och jag vill ju bo i Naoussa och Piso Livadi ev i Parikia. Bor vi på Antiparos skippar vi att övernatta i Parikia...Så jag står i valet och kvalet, alla åsikter är guld värda!
/Alexandra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-01, 08:04
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Paros

Och du behöver ju inte bestämma dig nu. Det är ju det som är charmen! Du märker ju om du trivs i Naoussa, om Parikia känns som ett ställe du vill bo i, om Piso Livadi är värt mer än en natt och hur mycket tid du har kvar till Antiparos. Jag vet att det är en del av resan att planera den - själv är jag en ivrig planerare - men lite kan man ju lämna åt slumpen. Särskilt om man har så mycket tid på sig som du har! Jag har öluffat otaliga gånger under mina 25 levnadsår och inte en enda gång, som jag minns, har det faktiskt blivit som vi tänkt. Men det blir bra ändå!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-01, 18:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Paros

Pavlos Place på Antiparos, en kanonrestaurang, men boka bord! Annars kan väntan ......(även med grekiska mått) bli väl lång
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-06-01, 21:54
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Paros

Pavlos Place heter naturligtvis restaurangen med den fantastiska maten.
Håller med om att du nog bör boka bord. Där är alltid massor med folk och ägaren själv springer runt som en skållad råtta. Liknar för övrigt John Cleese och bara hans agerande är värt ett besök!
Har varit i Naoussa tidigare och tyckte verkligen om stället, där det myllrar av små gränder. I år har vi inte bestämt om vi ska tillbaka dit eller till Piso Livada, där vi aldrig har varit tidigare. Det lutar också åt någon övernattning i Parika, men tror att det räcker med en!

Ha en skön semester
Annlotta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-01, 22:55
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros

Visst är själva planerandet en stor grej, jag är en riktig planerare... Vet dock att det aldrig blir som man planerar, skulle inte bli förvånad om slumpen för oss till helt andra öar, åker t ex gärna till Mykonos men det är så dyrt i augusti så vi sparar nog det till en annan gång...

Idén med öluffen var väldigt spontan och jag vet fortfarande inte om vi får i hop tillräckligt med pengar , saken var den att det var billiga biljetter och kul. En öluff ska ju helst vara spontan så att man känner sig just fri.
Jag skulle ju kunna sticka iväg utan att veta egentligen någonting om någon ö och bara chansa, men då är ju å andra sidan stor att man missar väldigt mycket. Min pojkväns familj brukar åka till Kreta en vecka på sommaren, och de har aldrig besökt Elafonissi, känner inte ens till stranden...Jag fattar inte!

Jag kom fram till att det är nog bra att ta reda på så mycket som möjligt så att man vet på ett ungefär vilka öar man vill till så att man kan få ut det man vill under resan eller vad man ska säga. Känner man för något annat så är det bara att göra det, och känna sig fri Samtidigt vill man inte veta för mycket får då blir det ingen spänning i att utforska själv om man redan känner till allt.

Åker jag nu till Paros som är nästan helt säkert då har jag en ganska bra bild för mig hur det ser ut och är där, vilket gör det lättare för mig att göra bra val, typ planera vilken typ av utflykt jag skulle kunna tänka mig att göra, hyra moppe osv. Blir ju lättare att veta hur mycket pengar man bör ha med sig för att kunna göra massa skoj, men som sagt man vet ju aldrig...

Längtar så mycket, och är verkligen avundsjuk på er som åker snart...
Ha en underbar resa alla ni som åker!
/Alexandra
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-02, 09:14
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Paros

Jag håller absolut med dig om att det känns bra att ta reda på så mycket man kan innan man åker - särskilt om man har en budget. Men du lät så orolig när du inte kunde bestämma dig över hur många nätter du skulle stanna i vilken by, att jag bara ville påminna dig om du faktiskt kan vänta med att bestämma dig och ta dagen som den kommer när du väl kommer dit.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-02, 11:40
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Paros

Jag vet, bara det att det är så många ställen jag vill stanna på på Paros, men eftersom vi antagligen åker dit i slutet så kan det bli lite tight...

Men ön finns ju förhoppningsvis kvar och då kan man juåka dit en annan gång också

/Alexandra
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-06-02, 16:31
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Paros

Förhoppningsvis, men man vet aldrig
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT