Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-13, 11:17
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Alyki Paros

Hej!
Nu börjar det snart bli lite akut med att börja planera årets tur (16-30/9).
För oss blir detta en ny upplevelse då det är dels första gången vi åker med barn (8 månaders tjej) och första gången vi luffar så sent på säsongen.
Vi har flygstolar till Aten, Naxos ligger i planeringen men det måste ju till några fler ställen.
Efter en del läsande så har vi fallit för Alyki på Paros som första anhalt, vi brukar alltid försöka börja med en lugn plats som första resmål så att vi kommer ner lite i varv och det verkar ju Alyki vara. Frågan är bara om det är för lugnt så sent på säsongen? Sedan ska ju Emma lära sej bada i Medelhavet också (med viss hjälp förstås). På bilderna från Alyki ser det ut att vara långgrunt, stämmer det också?
Finns det någon större livsmedelsbutik i närheten, det krävs kanske att vi köper en del barnmat på plats, måste vi in till Parikia för detta?
Finns det någon som har något annat gott att säga om Alyki?
Boendetips är alltid roligt, kan vi hoppas på att uthyrarna från Alyki möter båten i Parikia eller blir det till att ta taxi, vi kommer troligen runt 22-tiden till Parikia.

Mvh Janérik

Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-13, 19:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Alyki Paros

Alyki på Paros är ett vedervärdigt litet lugnt ställe där det inte händer mycket, och som man absolut bör undvika...! Det består av ett antal Tavernor med riktigt bra mat, trevliga Pensioner med havsutsikt, samt lite långgrunda sandstränder som är otrevligt badbara... Jag skulle absolut inte undvika att åka tillbaka dit vid tillfälle...

Detta lilla Paradis på Paros har länge varit en väl bevarad hemlighet som du nu släpat fram i ljuset... Mutter...

Det är som du förstår ett kanonställe! Det enda negativa jag kan säga är att jag tyckte att priserna på Tavernorna låg lite över det normala. Men spela roll några dagar. Det är ju semester...

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-13, 20:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Alyki Paros

...

Citat:
Detta lilla Paradis på Paros har länge varit en väl bevarad hemlighet som du nu släpat fram i ljuset... Mutter...

Hej!
Kan bara hålla med om ovanstående !

Kan också tipsa om Piso-Livadi . Det ligger ca:20 km öster om Alyki .

mvh Tom

Lägger in en bild från Piso-Livadi.


Senast redigerad av Tom den 2006-08-13 klockan 20:45.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-13, 22:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Alyki Paros

Piso-Livadi har också funnits i tankarna. Vi har för länge sedan varit på båda ställena men det är svårt att minnas då man bara åkt igenom, jag tror inte ens att vi gjorde något större stopp i Alyki. Till Piso-Livadi har vi faktiskt kommit med båt en gång, Skopelitis Express brukade åtminstone tidigare lägga till där då den kom från Småkykladerna. En nackdel som jag känner med Piso-Livadi är att det blir lite längre transfer från Parikia, då vi åkte buss från Piso-Livadi till Parikia så var det via Naoussa, eventuellt kanske också bussbyte, minns inte riktigt.
Det känns som att Alyki är mera aktuellt denna gång men vi får väl se.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-13, 22:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Alyki Paros

Sonen och jag tillbringade en hel eftermiddag i Alyki. Bästa tänkbara grekiska mat. Solen sken där och i Naoussa blåste det hemska vindar. Gav verkligen mersmak så jag tror att ni kommer att bli helnöjda.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-14, 10:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Alyki Paros

Kul att ni ska åka med lilla Emma för första gången! Lycka till och ha en riktigt skön semester!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Frågan är bara om det är för lugnt så sent på säsongen? Sedan ska ju Emma lära sej bada... På bilderna från Alyki ser det ut att vara långgrunt, stämmer det också?
Det är lugnt, men inte FÖR lugnt, precis lagom om man vill bo på grekernas eget semesterställe.
Ja, det är lagom långgrunt, inte FÖR långgrunt. Om ni går en liten promenad (10 min.) längre ut längs kusten (alltså österut) "runt knuten" kommer ni till en HÄRLIG badstrand (ofta bäst på förmiddagarna då vattnet brukar vara lugnast), inte så mycket sand att ligga på, men helt underbar sandbotten och långgrunt och vid slutet av denna strandremsa ligger tavernan Captain Pippinos (området kallas visst Piso Alyki) med den allra godaste maten! Beställ smårätter - och njut utsikten och lugnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Finns det någon större livsmedelsbutik i närheten, det krävs kanske att vi köper en del barnmat på plats...
Jodå, det finns flera goda affärer!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Finns det någon som har något annat gott att säga om Alyki?
Boendetips är alltid roligt, kan vi hoppas på att uthyrarna från Alyki möter båten i Parikia eller blir det till att ta taxi, vi kommer troligen runt 22-tiden till Parikia.
Den bästa rekommendationen är väl att man återvänder år efter år. Sedan år 2000 har vi varit där varje år och vi bor alltid hos Manolis Skandalis (sök på nätet, det finns bilder). Han har Manolis Pizza och Cafeteria och världens godaste omelett.
Uthyrarna från Alyki möter inte upp i hamnen. Åk taxi (bussen lär inte gå så sent när ni kommer, men fungerar i övrigt mycket bra intill vid 20-tiden, ca). Taxi är inte så dyrt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-14, 17:14
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Alyki Paros

Håller med de andra om Alyki. Allt är verkligen nära och stränderna helt okej, jättetrevlig by. En annan stor fördel, som Marienne skriver, är just avståndet till Parikia eftersom taxi inte blir så dyrt när inte bussen går.
Vi bodde förra sommaren på ett ställe som heter Apollon, det ligger intill Manolis. De har både rum med kylskåp samt lägenheter.

//Matte
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-14, 18:11
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Alyki Paros

Vi var i Aliki för två år sen...*viskar*: det var en underbar liten håla...vi bodde alldra längst ner på gatan som går till stranden...vi hade utsikt både mot öster o väster...jättefin sandstrand...affären är hyffsat stor så jag tror inte ni behöver åka in till Parikia....trafiken stängs av vid 18-tiden så det är lugnt o skönt...o det tar bara 20 min med buss in till Parikia om det blir för lugnt...

Ha en skön semester o berätta inte om detta stället för någon...

Vänligen

Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-15, 20:45
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Alyki Paros

Vi bodde en vecka i Alyki , mitten av sept, för två år sedan. Vi hyrde av Manolis och var jättenöjda Återvänder mer än gärna Det började dock bli lugnt efter "den riktiga säsongen" och vissa tavernor hade redan stängt. Men dom som ännu var öppna räckte gott och väl för oss. Den taverna Marianne beskriver, som ligger längst ut på den större stranden "runt knuten" har helt suveränt god mat En lunch där är ett MÅSTE
Hmm, jag åker ju ner på lördag morgon och har fyra veckor till förfogande Det KAN bli en tripp till Alyki som avslutning på luffen. Att jag inte har tänkt på det förut, på fullt allvar alltså
Hoppas att ni får det riktigt härligt
/Birgitta, knappt 4 dagar kvar
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-15, 21:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Alyki Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
...
Kan också tipsa om Piso-Livadi . Det ligger ca:20 km öster om Alyki .
Oj, det verkar ha vuxit sen jag var där för ca 10 år sen.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-18, 11:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Alyki Paros

Lite händer det väl överallt, men ännu är det ingen fara. Beror ju lite på från vilken vinkel man fotograferar också.
Här har vi den förhållandevis långgrunda bystranden, som bl a syns från både Apollons och Manolis rum - med en helt sagolik solnedgång!

Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-18, 14:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Alyki Paros

Nu fick jag ju inte med någon solnedgång på bilden ovan, men här kommer den som den kan njutas från balkongen på rummen hos t ex Manolis eller Apollon:
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-18, 17:41
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Alyki Paros

Ska kanske göra ett litet förtydligande. Mina bilder är från Alyki (jag ser nu att Toms är från Piso Livadi).
Ibland går det litet för snabbt...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-18, 18:05
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Alyki Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Ska kanske göra ett litet förtydligande. Mina bilder är från Alyki (jag ser nu att Toms är från Piso Livadi).
Ibland går det litet för snabbt...

Hej !
Hittade ett par bilder från Aliki.
Vi bodde just där träden börjar ( Marianns foto nr 2 ) på stranden. Himla bra boende, speciellt för barnfamiljer.
Jag har glömt namnet på stället.



Denna eleganta portal ser man från altanen/gården....




Mvh Tom
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-18, 19:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Alyki Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Jag har glömt namnet på stället.
Visst är det väl Ostria!?!? Eller? Annars är det bredvid Ostria!
Jo, det ÄR Ostria. Där äter man också GOTT!

PS. Så där stora blev mina bilder också igår kväll. Jag gav upp till sist.
Idag gick jag in och sparade bilderna i Web-kvalité OCH till höger i bildbehandlingsprogrammet (Adobe Photoshop Element) angav jag 50%. Det hjälpte!

Senast redigerad av Marianne den 2006-08-18 klockan 19:57.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-18, 20:20
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Alyki Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Visst är det väl Ostria!?!? Eller? Annars är det bredvid Ostria!
Jo, det ÄR Ostria. Där äter man också GOTT!

PS. Så där stora blev mina bilder också igår kväll. Jag gav upp till sist.
Idag gick jag in och sparade bilderna i Web-kvalité OCH till höger i bildbehandlingsprogrammet (Adobe Photoshop Element) angav jag 50%. Det hjälpte!
Yes !
Storleken.... har betydelse. Mina scannade diabilder får en megastorlek, vad göra. Använder "Photobucket"
Vill ha ner dom i storlek !!!
Tips önskas !
/Tom
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-18, 20:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Alyki Paros

Gå in på Edit på varje bild i photobucket och minska storleken till 50 procent. Skitenkelt.

Om bilden fortfarande då ser stor ut i ditt inlägg, uppdatera bara sidan.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-18, 20:50
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Alyki Paros

Testar att dra ner till 25% av originalet !

/Tom
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-18, 22:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Alyki Paros

Kanon hörru
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-19, 21:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Alyki Paros

Jag använder också Photobucket - och det hjälpte inte alls att gå in på Edit och dra ner på procenten. Jag gav upp här!
DET som hjälpte, det var när jag INNAN jag la in bilden i Photobucket, i mitt bildbehandlingsprogram valde 50% av bilden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT