Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-25, 20:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Än en gång till Karp/Rodos....

Jaha, så har jag inlett förberedelserna för att avvika från Karlstad per tåg till Stockholm redan torsdag nästa vecka....Plastbåten LillHedvig ( 5,5 x 1,75) fick flytta på sej ner till Lambergskanalens kant, för den mahognysnipa jag hämtade från Norra Fjöle (Värmskog) blev jag inte av med....och utrymmet i trägårn är förstås begränsat.
Så nu ligger Fjölesnipan på Lillhedvigs plats, och Hedvig åker upp imorrn och hamnar på sin vanliga plats i hörnet....Sen på tisdag kommer hyresvärdens båt upp, och den står alltid ytterst, så det ska ju funka.
Nytt pass är grejat, sen är jag lite osäker på hur jag får fram biljetten,eller om det ska va boardingkortet, men det orner sej säkert. På fredag åker sen Stenis och jag till Åland några dar, och sen flyger jag till Rhodos på tisdag.....Väl där så ska jag försöka ta mej över till Karpathos på Blue Starfärjan, som visst ska gå på måndagar....;-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-26, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Väl där så ska jag försöka ta mej över till Karpathos på Blue Starfärjan,
Härligt Mikke! Ser fram emot att läsa om dina bravader.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-26, 10:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Jabbi!!!
Ser fram emot underhållande läsning
om dina "äventyr" igen!
/Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-27, 13:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

....angående reseförberedelser: igår kväll kom träsnipan Hedvig upp, efter (som vanligt..) lite trassel...Som tur var dök Miran, ägaren till den lokala pizzerian, upp, just när jag skulle till och starta Hedvig. Bil och båtkärra var i förväg parkerade vid rampen...Allt gick finfint, tills kärran skulle passera upp från ramp till plan mark,då fastnade ett beslag i cementkanten, men med en hammare så ordnade det sej...Det var ju dessutom kväll,så vi slapp åskådare, haha....Alltid en viss anspänning med båtar,både vid isättning och upptagning, men det vet ni som har egna båtar,förstås....Hursomhelst, det var mörkt när vi kom hem,så hon hamnade inte riktigt där hon ska,så idag får det trixas lite, men skönt att hon är uppe iallafall !!
Mikke
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-27, 13:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jabbi!!!
Ser fram emot underhållande läsning
om dina "äventyr" igen!
/Kajja
Instämmer helt! Hur länge har du planer på att stanna på Karpathos denna gång Mikke?

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-27, 18:20
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Instämmer helt! Hur länge har du planer på att stanna på Karpathos denna gång Mikke?

Masse
Hej Masse!! I stort sett sere ut så här: Lämnar Kallsta peau torsdag 1:e september å far hem te Fellmans i Jakobsberg. Sen på freda bäre av te Åland, å hem söndag.Flyger tisdag 6:e till Rhodos, och sen äre s.a.s öppet, men jag vill förstås gärna fira ( eller sörja?) min fölsedag på Pelagos den 16:e...så jag har i princip tie dar på Rhodos om jag vill, men ska försöka komma me Blue Starfärjan, som jag missat två ggr tidigare....
Sist så var jag på Karpathos fem veckor, tror jag mej minnas...
Men nu ska jag ut och jobba me snipan Hedvig medans det är ljust...
Trevlig helg anbefalles alla och envar..
Mikke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-30, 02:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Låter härligt Mikke!

För vår del är det nu ett år sedan vi var i Grekland eller någon annanstans heller för den delen. Hälsoproblem av varierande slag för både mig och Birgit har varit hindret. Därför har vi under sommaren siktat in oss på att komma iväg ett tag i september.

Men så lyckades jag göra en riktigt elak vurpa med cykel för dryga två veckor sedan. Den resulterade i 8 timmar på akuten, c:a 12-13 stygn i munnen (krossad underläpp), tre stygn i näsan, lätt fraktur i näsbenet, och skador i knä och skenben. Men tack vare hjälmen så höll skallen och jag är nu nästan OK igen. Återstår rejäl svullnad och smärtor i knä och ben.

Men vi hoppas fortfarande och håller dörren öppen för att med kort varsel kunna boka en tur till Grekland i september om bara det onda benet hinner repa sig i tid. Vart det blir avgörs delvis av vart vi kan hitta biljetter, men de ställen som vi håller koll på är Karpathos, Leros, Tilos och Skopelos.

Prio 1 denna gång är dock Karpathos eftersom det nu är fem år sedan senast. Hade varit kul om vi råkar vara där samtidigt och kunde hänga över ett glas ouzo tillsammans en stund.

Ha en riktigt fin resa och en trevlig födelsedag! Om vi inte ses så kommer jag oavsett det att kolla på dina rader här på forumet.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-08-30, 07:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Men oj vilken otur du hade med vurpan, Masse!
Krya på dig och hoppas ni kommer iväg till Karpathos.
En ouzo med Mikke låter som en utmärkt rehabilitering
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-08-30, 10:31
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Attans osis, Masse !!
Men spana på flyg till RHodos, det går ju mykke flyg dit....Skyscanner funkar bra,den använder jag ofta....
Det vore trevligt att träffas därnere!
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-08-30, 11:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men så lyckades jag göra en riktigt elak vurpa med cykel för dryga två veckor sedan. Den resulterade i 8 timmar på akuten, c:a 12-13 stygn i munnen (krossad underläpp), tre stygn i näsan, lätt fraktur i näsbenet, och skador i knä och skenben. Men tack vare hjälmen så höll skallen och jag är nu nästan OK igen. Återstår rejäl svullnad och smärtor i knä och ben.
Men herregud vad nu råkar ut för elände! Har ni inte snart fått er beskärda del.

Hoppas att ni trots allt kommer iväg!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-08-30, 11:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Ja verkligen tråkigt Masse. Hoppas du kryar på dig så att ni kan resa till Karpathos och kanske även träffa Mikke.

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-08-30, 14:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Tack för alla vänliga hälsningar!

Nu håller vi alla tummar för att jag ska bli ok i tid och att det fortfarande då ska finnas bra flygbiljetter till Rhodos. Än så länge finns det några stycken flygstolar med Apollo som börjar komma ner i drägliga priser. Söker också reguljära alternativ via Momondo. Ska även kolla in Skyscanner. Tack för tipset Mikke!

Men jag vågar som sagt inte boka förrän jag känner att jag är tillräckligt återställd. I annat fall gäller ju inga försäkringar om det skulle börja krångla där nere. Jag har ju dessutom frestat försäkringsbolagets tålamod tillräckligt senaste 18 månaderna. Men det löser sig nog så småningom.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-08-30, 15:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Ojoj, Masse...du får väl ta och skaffa dig såna där blå pärlor som ska skydda mot onda ögat! En anhörig fick såna av mig och tro mig eller ej, nytt bra jobb dök opp rätt snart!

Nej, jag är inte vidskeplig, inte alls- Hoppas i alla fall innerligen att serien med oturliga händelser nu är avslutad och att Greklandslängtan kan stillas.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-08-30, 15:21
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej Mikke,

Packar du i Karrimor-ryggsäcken, eller har den tjänat ut?
Har du planerat in nåt besök hos Andreas Makris för kontroll av visdomsgaddarna i underkäken?
Trevlig resa!

Hälsningar Conny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-08-30, 19:04
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Mikke,

Packar du i Karrimor-ryggsäcken, eller har den tjänat ut?
Har du planerat in nåt besök hos Andreas Makris för kontroll av visdomsgaddarna i underkäken?
Trevlig resa!

Hälsningar Conny
Jo, Conny, jag går ALLTID till tandkirurgen, i preventivt syfte....sen har kronan Andreas satte dit inte funkat så bra, det isar i den när jag dricker kallt,etc...Så första dan jag kommer till Karpathos, ska jag dit...
Karrimorryggan, har jag tagit upp idag från källarn, just nu står jag och velar mellan fiol eller mandola, för numera törs jag inte ha instrumentet löst, utan stoppar ner det i ryggan.Fiolens fodral är ju hårt, medans mandolans är mjukt.... Fördelen med att stoppa in instrumentet i ryggan är att jag inte får plats med så väldigt mycke mer, haha.....Sen är det väl några sömmar som borde ses över också....men den får funka denna gången också....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-09-05, 10:00
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej Mikke,

Hoppas Ålandstrippen var trevlig

Nu har du väl börjat packa din ränsel, - Karrimor'en, inför morgondagen?
Förresten, tar du med din GoPro?

Mvh
Conny
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-09-10, 00:29
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Mikke,

Hoppas Ålandstrippen var trevlig

Nu har du väl börjat packa din ränsel, - Karrimor'en, inför morgondagen?
Förresten, tar du med din GoPro?

Mvh
Conny
Jo,minsann....först får jag be ursäkt för min låånga frånvaro i tråden,men tillgången till vanliga PC på Rhodos haver minskat dramatiskt,vilket gör skrivandet svårare...Detta inlägg t.ex nerpetas per pekfingrar i rummet på vandrarhemmet,å bokstäverna ä pyttesmå......En sammanfattning: kom till Stockholm torsda,for till Åland freda,tillbaka söndag.Flög tisdag å va på rummet på kvällen. Sen has det hasats runt i gamla stan,hittan å dittan å slipats knivar här å där. Ida,freda,lyckades jag spåra upp Rhodos STÖRSTA bokhandel,som låg en bit bortom nerfarten till piren ( Akadia) där Prevelis vanligtvis dockar...Det blev en lååång å varm promenix innan jag fann stället.....Senare på kvällen lyckades jag locka Michailis Panarethos till taverna Eros för en pratstund,så nu ska jag hem till dom söder om stan nånstans på söndag per scooter.....F.ö allt väl,biljett köpt på Blue Starfärjan måndaog 10.30....återkommer med mer info när hittar en vanli dator....detta sätt va rätt jobbigt,haha....
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-09-10, 08:02
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Låter intressant det där med bokhandel. Hurudan var den? Jag älskar böcker och även bokhandlar, men det finns ju inte så mycket av dem nuförtiden. Måste komma ihåg det där när jag någongång förhoppningsvis kommer till Rhodos stad. Och får då naturligtvis hoppas att bokhandeln finns kvar.

God fortsättning på resan, snart är du på Karpathis igen!

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-09-10, 22:20
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej!! Bokhandeln långt bört i stöll var JÄTTESTOR....!!! Det fanns mycke engelsk litteratur,det jag i första hand kikade på.....Sen såldes även kontorsmaterial och mobiltelefoner.....mkt trevlig och förekommande personal,vill jag gärna påpeka....
Så alla bokintresserade Kalimister som inträffar på Rhodos....ta er dit !!!
Mikke
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-09-11, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
F.ö allt väl,biljett köpt på Blue Starfärjan måndaog 10.30...
Härligt! Så nästa rapport kommer från Karpathos!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT