Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-07-13, 16:45
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Priset på restaurangmat

Hej,

Sitter och funderar på resebudgeten och undrar vad "normalpriset" på en restaurangmatsportion (utan för & efterrätter) går lös på i Pigadia och Karpathos nuförtiden.

Kanske lite svår fråga när det finns så många olika restauranger / smaker osv osv, men om man väljer en portion souvlaki, nån pizza (barnen vill ha), grekisk sallad osv? Månne det då finns något som kan betraktas som ett ungefärligt standard/medelpris? :-)

10 dagar kvar - sedan bär det av
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-07-13, 22:10
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Åt en pizza i dag kostade 11 € och en spaghetti för 9€.
Souvlaki brukar ligga typ kring 8.50€, greksallad 5-7€ lite olika. Gyrostallrik häromdagen 7.50 och en vanlig pita gyros 2.50.
Pian
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-07-13, 23:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Åt en pizza i dag kostade 11 € och en spaghetti för 9€.
Souvlaki brukar ligga typ kring 8.50€, greksallad 5-7€ lite olika. Gyrostallrik häromdagen 7.50 och en vanlig pita gyros 2.50.
Pian
Oj då. Det är förvisso fem år sedan vi var på Karpathos senast (tyvärr!), men om detta stämmer så låter det för mig som om priserna har dragit iväg rejält även om ingen av rätterna som nämns är särskilt högfrekventa för oss.

Finns det flera erfarenheter av uteätande på Karpathos som bekräftar detta?

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-07-14, 08:08
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Missade de andra godsakerna.......under våra snart 2 veckor här på Karpathos har vi ätit oss igenom en del......de grekiska rätterna som moussaka mm brukar kosta kring 7.50-8.50. Igår till lunch åt jag en underbar spenatpaj och grekisk sallad, kostade 7.50.
Husets vi 1/2 l ca 5.50 och en öl 2.50-4€
Pian
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-07-14, 08:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Det stämmer med priserna efter mina erfarenheter i Maj också. Kanske att dom gick upp lite efter 1:a Juni för då höjdes ju skatten så gott som på allting.


Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-07-14, 09:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Åt en pizza i dag kostade 11 € och en spaghetti för 9€.
Souvlaki brukar ligga typ kring 8.50€, greksallad 5-7€ lite olika. Gyrostallrik häromdagen 7.50 och en vanlig pita gyros 2.50.
Pian
Etter vår erfaring, inkl flere besøkte øyer/steder i år, var det meste av dette veldig dyrt ...
Men Gyrosprisene er "normale"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-07-14, 14:35
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Vi har varit i Kykladerna i sommar och upplever att priserna har gått upp. Det är den dyraste resa i grekiska ö-världen som vi har gjort gällande mat, boende och båtresor.


/Ofelia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-07-14, 15:33
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Har ofta samma erfarenhet. Var på Paros i början av juni och luncher och middagar (liksom öl och vin) klart dyrare än vanligt. Hoppades att det berodde på att Paros var en dyrare ö än de jag varit på tidigare (detta var mitt första Parosbesök), men det verkar alltså inte så. Tyvärr.
Generellt skulle jag säja att det var runt 15% dyrare än vanligt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-07-14, 17:01
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Har ofta samma erfarenhet.
Hittar ingen editeringsknapp, men det skulle förstås stå "Har OCKSÅ samma erfarenhet" ...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-07-15, 11:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Vi har inte riktigt samma erfarenhet.
Nu har vi inte varit på Karpathos, och vår senast resa var i huvudsak till Agathonissi, Fourni och Patmos, alltså till icke charteröar.
Jag gjorde en uträkning för 11 av resans dagar och då hamnade middagen i snitt på 18 Euro, förutom Lobstermiddagen på Fourni som gick på 35 Euro.

Men, vi tar ingen förrätt och ibland delar vi på en middag. Ofta får man lite mer än en portion då, men betalar bara för en. Oftast tar vi en halvliter vin, men ibland har deet blivit en "hela".

Detta pris beror nog på att vi åker till mindre öar. Där har priserna i det närmaste stått stilla.

Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-07-15, 17:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Det stämmer med priserna efter mina erfarenheter i Maj också. Kanske att dom gick upp lite efter 1:a Juni för då höjdes ju skatten så gott som på allting.
Riitta
Men..., om jeg husker riktig var det kun 1% skattene gikk opp 1.juni?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-07-15, 19:22
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Erfarenheter från Lesvos. Billigast: två gyros,en tzatsiki och en fix £10.
Dyrast: tre förrätter (taramasalata, stekta gavros, stekta zucciniskivor med ost) och ett halvt kilo lamm kortletter, en halv liter vitt vin och en 200 ml ouzo €35. Normalt äter vi fem tallrikar (till exempel: en sallad, louloudia, gavros, zuccini, fylda tomater) och dricker en flaska (200 ml) ouzo och det kostar ca €20.
Ska kanske förklara ouzon. Här på Lesvos dricker vi och de lokala ofta ouzo till maten.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-07-15, 22:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Jag tycker att det framträder allt tydligare här i tråden vad vi redan har konstaterat flera gånger. Det är en väldig skillnad på våra vanor, och därmed också på våra kostnader.

Med all respekt Birgitta, ert snitt på 18 euro (förmodar utifrån era tidigare rapporter att du menar för två personer) är ju baserat på att ni då och då ibland delar på en huvudrätt och aldrig eller mycket sällan äter någon huvudrätt. Och det tycker jag väl är helt smart om man prioriterar att resa lite oftare och inte vill sprätta iväg pengar i "onödan" på mat.

För oss är "maten halva resan" så då bränner det betydligt mera pengar. Inte sällan kostar våra middagar i Grekland lika mycket per person för oss som det gör för er tillsammans. Väldigt ofta blir det en meze-middag med en hel drös av smårätter och god dricka. Och ibland blir det istället en eller två små förrätter och sedan en huvudrätt. Så klart att det blir en väldig skillnad i pris!

Men, alltnog! De priser som rapporterats i den här tråden hittills signalerar för mig en rejäl prishöjning de senaste åren.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-07-15, 23:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tycker att det framträder allt tydligare här i tråden vad vi redan har konstaterat flera gånger. Det är en väldig skillnad på våra vanor, och därmed också på våra kostnader.

Med all respekt Birgitta, ert snitt på 18 euro (förmodar utifrån era tidigare rapporter att du menar för två personer) är ju baserat på att ni då och då ibland delar på en huvudrätt och aldrig eller mycket sällan äter någon huvudrätt. Och det tycker jag väl är helt smart om man prioriterar att resa lite oftare och inte vill sprätta iväg pengar i "onödan" på mat.

För oss är "maten halva resan" så då bränner det betydligt mera pengar. Inte sällan kostar våra middagar i Grekland lika mycket per person för oss som det gör för er tillsammans. Väldigt ofta blir det en meze-middag med en hel drös av smårätter och god dricka. Och ibland blir det istället en eller två små förrätter och sedan en huvudrätt. Så klart att det blir en väldig skillnad i pris!

Men, alltnog! De priser som rapporterats i den här tråden hittills signalerar för mig en rejäl prishöjning de senaste åren.

Masse
Tänker lite som du, Masse. Maten är en del av resan och vi pratar mycket om olika matupplevelser när vi sitter i vintermörkret och minns och längtar. Vi försöker...men misslyckas ofta...att köra varannan dag gyros, greksallad eller take away-food för att sedan, nästa dag, frossa i meze.
Sen brukar det ju finnas färdiga 2-3 rätters menyer för 2 pers inkl vin/ öl som är väldigt prisvänliga. Ofta får man även efterrätt och flygbränsle på köpet!
Det får man inte i Sverige!
Hälar Kajja, nu från Gilleleje i Danmark
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-07-16, 10:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Ser at jeg er "mindretall", de fleste her synes maten er blitt mye dyrere i Hellas, fra ifjor, i løpet av de siste årene.
Det er klart vi spiser ikke like mye, mat er ikke like viktig for alle
- og prisene kan også variere ganske mye mellom tavernaene i samme by, det enkleste og billigste stedet kan ha best mat ...( heldigvis)

Vi er glad i mat, og synes fortsatt vi spiser "billig" i Hellas, at prisene på tavernarne har vært fhv stabile.

I 2016 har vi erfaring fra flere byer og steder på Peloponnese, og på Zakynthos og Kefalonia, og fortsatt koster de fleste av våre middager 22 - 25 euro
- at vi drikker 1/2 l retsina eller husets vin er jo med og holder prisen nede,
i år har vi betalt fra 3 til 5 euro, oftest 4, for vinen.
I løpet av de ca 5 ukene vear vi over 30 euro 4-5 ganger fordi vi valgte litt dyrere steder.
I Nafplio f eks er det gj sn litt dyrere, men der og kan man spise rimelig.

Et eksempel derfra.
Jeg liker å lete opp steder på TripAdviser og fant et fint sted, STAVLOS, ca 15 minutters spasertur fra Gamlebyen😊 Anbefales👍
Etter å ha spist vegetar og kokte retter lenge ville vi spise grillet lam!
Stavlos er et " grillsted", men har ikke bare det.
Siden vi var ekstra sultne, og når vi så at en porsjon kostet 7 euro, tenkte vi at det måtte være en liten porsjon, og bestilte to..., porsjonene v a r store..( har bildedokumentasjon)
- og viktigst, det var fantastisk godt - og billig vel?😊
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-07-16, 12:57
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Det finns en annan tråd under Naxos från slutet av februari och början av mars som handlar just om matkostnad. Flera inlägg beskrev hur billigt det är att äta på restaurang i Grekland. Det finns familjer (2 vuxna och 2 tonåringar) som åt sig mäta för 25-35 €, d v s 6,25-8,75 € per person per måltid. Man fick intrycket av av att det pågick en tävling i att äta billigt i Grekland. Vi har ju naturligtvis olika matbehov. I mitt fall (två vuxna) gick notan nästan alltid på mellan 25 och 30 € (med dricks), ibland lite lägre, ibland lite högre. Och det beror på att vi nästan alltid beställde två förrätter och två varmrätter (vi åt varsin förr- och varmrätt). När vi delade på en förrätt eller en varmrätt då blev notan mellan 20 och 25 €, men vi åt nästan alltid var sin varmrätt. Inget kaffe, vin eller efterrätt. Vi är vegetarianer. Vi åt ute bara engång per dag (lunch eller middag), vid något tillfälle både lunch och middag. Och det var under en båtluff i september förra året(Donoussa, Schinoussa, Iraklia och Naxos). Generellt var priserna i september förra året följande:

Grekisk sallad eller tzatziki: 5-6 €
Varmrätt: 6-10 €
Bröd: 1,5-2,5 €
Dricka: 1,50-2,50 € (vatten eller läsk)

Så såg det ungefär ut även i slutet av maj och början av juni i år, både på Naxos och Astypalea.
Jag vill inte påstå att det är dyrt i Grekland,men det är definitivt inte så billigt som somliga påstår. Äter man en förrätt och en varmrätt, lite bröd och vatten då kan det INTE bli billigare än c.a. 15 € per person.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-07-16, 13:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Numera, som pensionärer, äter vi faktiskt mycket mindre än när vi var mer aktiva.
Och vi försöker inte hitta det billigaste, då skulle vi äta gyros varje dag.

Men, vi tycker inte om att lämna mat som eventuellt kastas. En sådan diskussion förs ju i Sverige. Matportionerna i Grekland är ju alldeles enorma. Därför delar vi ofta. Jag som älskar soppor tar varje tillfälle som finns att beställa då. Men smakar ofta på Arnes jättelika portion.

Sen vidhåller jag att eftersom vi undviker charteröar tycker vi att tavernor på icke charteröar ligger lägre i pris.

Vi har även en hel del erfarenhet av norra och södra Kreta. Vår totala middagskostnad ligger alltid på 10 Euro mer på de stora turistorterna på norra sidan.

Och som sagt, vi är inte ute efter att äta billigt. Vi är som alla andra, funderar alltid på eftermiddagen "vad ska vi äta i afton" och får snålvatten

Förlåt Stefulainen att denna tråd drog iväg bort från Karpathos en smula. Men jag tor att du/ni kommer att hitta små, fina tavernapärlor där.

RogEri, förlåt en oteknisk person. Men vad menar du med ditt inlägg om snabbsvars-ikonerna, gör vi något fel?

Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-07-16, 13:31
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
RogEri, förlåt en oteknisk person. Men vad menar du med ditt inlägg om snabbsvars-ikonerna, gör vi något fel?Birgitta.
Jag tryckte på fel knapp!


Förlåt, men jag håller inte med om att matportionerna i Grekland är ju alldeles enorma. Precis lagom stora är matportionerna i Grekland, tycker jag. Och vi lämnar aldrig någon mat kvar i tallriken OM maten är god, förstås. Är det inte gott då blir det kattmat!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-07-16, 19:02
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Priset på restaurangmat

En familjepizza går på runt 15 Euro. En enpersonspizza åt jag häromdagen för 9. Orkade inte hela. Räcker säkert till två barn
Grekisk husmanskost, moussaka, pastitsio, gyros plate, kokkinisto, stifado etc. ligger på runt 8. Sallader runt 7. Den billigaste lunchen jag åt när jag var nere var en bacon-ost-stekt ägg-hamburgare på To Goniakon för 4,50. Mycket god och mäktig. En mixed grill på samma ställe runt 9 E. En köttbit typ pepparstek kostar från 16 Euro och uppåt. Någon billigare har vi inte hittat. Å andra sidan har vi inte direkt letat heller.
Till middag brukar vi ta två - tre smårätter och varsin huvudrätt och så äter vi båda av alltihop på grekiskt vis. Sen tar Fred en alkoholfri öl eller en sodavatten och jag en kvarts liter husets vin. Beroende på vad vi väljer och var vi äter kan det hela gå på mellan 25 och 50 Euro.
Färdiga två- eller trerättersmenyer inklusive dryck har vi aldrig sett på Karpathos.

Karin
som kom hem idag.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-07-17, 10:08
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Hej Alla

Här kommer en gammal bokföring från 2009, om det nu kan vara till någon nytta i dagens diskussion, när vi besökte Chalki, Kastellorizou, Rhodos och Symi. Två personer.

Totalt 18 middagar, oftast huvudrätt + sallad och en 1/2l vin.
Total Kostnad 470 € + dricks, dvs snitt på drygt 26 € + dricks.
Vi äter på genuina tavernor, med kamikasestolar, nakna lampor/lysrör i taket samt att det viktigaste av allt, greker brukar äta där!

Ha en fortsatt härlig söndag

//PA
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT