Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-16, 18:33
honungsdaggs avatar
honungsdagg honungsdagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Nossebro, V Götaland, Sverige
Inlägg: 29
Standard Lefkos

Så blev det en resa till ljuvliga Grekland i år igen! Ifjol var vi tillbaka till Parga och i år testar vi för första gången Lefkos på Karpathos!


Vi kommer bo på Blue Swan, är det någon som har bott där och som kan berätta bra/dåligt för oss?


Undrar även om det finns någon minilivs eller annan mataffär, bageri, frukt/grönsaksaffär i Lefkos?


Och är det svårt ta sig in till Pigadis?


Många frågor...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-17, 08:07
Tino Tino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 27
Standard Sv: Lefkos

Hej, Jag har inte bott på det hotellet men varit på platsen flera gånger och den är fantastisk om man bara vill ha vila, sol, bad och god mat. Det råder ett underbart lugn på platsen och maten är fantastisk. Bäst på Three Dolfins tycker jag. Det finns några mindre supermarkets där man kan köpa frukt och bröd. Något bageri finns inte. Frukt/grönsaksbilen kommer någon dag i veckan och då kan man handla där om man vill. Till Pigadia kan man ta sig med bussen som går varje dag eller om man hyr en bil eller moppe av någon av uthyrarna på Lefkos. Ha en skön resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-17, 14:04
honungsdaggs avatar
honungsdagg honungsdagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Nossebro, V Götaland, Sverige
Inlägg: 29
Standard Sv: Lefkos

Låter precis som det vi söker! Tack!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-18, 22:21
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 49
Standard Sv: Lefkos

Söker du sol, bad, god mat och lugnet, blir du inte besviken. Blue Swan ligger ett litet stycke från bästa stranden (enligt vår smak). Helt OK promenadavstånd. Vi har aldrig bott där, men ätit på tavernan ett par gånger. Vi åker till Lefkos för tolfte (tror jag) gången i juni. Som du förstår älskar vi stället.!!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-18, 22:28
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Lefkos

Lefkos var underbart trevligt. Men det är nära tio år sen vi var dit. Då fanns ingen uttagsautomat för pengar, endast på två restauranger kunde man betala med kort. Så det var kontanter som var aktuellt... Detta har förmodligen förändrats.
Lugnet i Lefkos var kanon! Jättehärligt!
Njut å må så gott!/Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-19, 08:06
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Lefkos

Vi är också på väg mot Karpathos o Lefkos o även en vecka i Pigadia, i början på juli. På tal om uttagsautomater.........vad jag fått veta finns det ingen i Lefkos, närmsta är i Pigadia, så det är ju bra att ha kontanter.
pian
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-19, 09:04
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Lefkos

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Då fanns ingen uttagsautomat för pengar, endast på två restauranger kunde man betala med kort. Så det var kontanter som var aktuellt... Detta har förmodligen förändrats.
Nej, det har inte förändrats. Uttagsautomater finns enbart i Pigadia och det är knepigt rent allmänt att betala med kort annat än på några av de största turistställena. Cash is king!

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-19, 21:46
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Lefkos

OK. Jag minns att vi tänkte att: detta med ingen uttagsautomat hade varit bra att veta innan. Men det gick ju bra ändå! Kan vara bra att veta om/när vi åker dit igen.
En av stränderna döpte vår då 4-årige son till "actionstranden", där var det alltid höga vågor.
Lena
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-05-19, 22:23
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Lefkos

Hej!
Vi bodde en natt där förra året i maj. Två dagar som var riktigt fina förutom natten då det var åska, regn och storm...
Lefkos var fint, mysig by med fina stränder.
Restaurangerna i Lefkos som vi åt på var ”Blue Sea café”, ”Three dolphins” och ”Ammos”.
”Ammos” är helt klart den mysigaste och mest genuina. De har inga menyer utan de kommer fram och erbjuder det som de har för dagen. Jag ville ha fisk och då fick jag följa med in i köket och där låg färska fiskar hos kocken, bara att välja vilken jag ville ha och vad jag ville ha till. Annorlunda, väldigt gott, mysigt och trevlig personal!

Som sagt kontanter gäller, finns ett bra restauranger, minilivs osv...

Ni kommer säkert trivas!

/Vi som åker till Karpathos om 2 dagar
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-05-21, 14:16
honungsdaggs avatar
honungsdagg honungsdagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Nossebro, V Götaland, Sverige
Inlägg: 29
Standard Sv: Lefkos

Det låter bra! Vi valde Blue Swan för vi tänkte vi skulle få en semester med bara vila. sol och bad!
Kontanter är vi vana vid sen andra semestrar i Grekland så vi tar pengapåsen med och chansar inte ens att komma med bankkort... Been there, done that... hihi


4, 5 veckor kvar och längtan blir bara större!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-05-21, 15:44
anlekan anlekan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 109
Standard Sv: Lefkos

Önskar er en trevlig vistelse i fina Lefkos! Vi har varit där två gånger och det blir fler hoppas jag.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-05-21, 16:33
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Lefkos

Lunch tips. Det ligger ett boende som heter Nikos precis vid den fina lugna stranden. Där har även herr Nikos en liten servering vid vägkanten vid muren. Pröva han goda omeletter. Älskar i övrigt den fina fiskrestaurangen. Tror den heter Draumontana eller liknande?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-05-21, 17:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Lefkos

Citat:
Ursprungligen postat av soleanti Visa inlägg
Lunch tips. Det ligger ett boende som heter Nikos precis vid den fina lugna stranden. Där har även herr Nikos en liten servering vid vägkanten vid muren. Pröva han goda omeletter. Älskar i övrigt den fina fiskrestaurangen. Tror den heter Draumontana eller liknande?
Dramontana ligger ute på kajen, nummer två i raden av tavernor. Mycket bra mat. Speciellt när han har gjort fisk- eller krabbkakor. ;-)

Karin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-05-21, 22:12
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Lefkos

Apropå tavernor i Lefkos - vet någon om "Small Paradise" finns kvar? Den låg/ligger någon km utanför byn söderut. Där åt jag jättegod mat för några år sedan.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-05-22, 09:54
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 49
Standard Sv: Lefkos

Small paradise fanns i alla fall kvar förra året. Kul att ni blev nöjda med maten där. Vi går aldrig dit igen, eftersom jag blev illa bemött när jag inte var nöjd med lammet som serverades. Vi har andra favoriter - i första hand Dramountana och Ammos. Vi har även upptäckt Krinos' (hotellet) restaurang. Där serveras bästa grillade osten och mycket goda lammkotletter. Mindre än en månad till årets resa. Åh vad det ska bli härligt!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-05-26, 17:05
honungsdaggs avatar
honungsdagg honungsdagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Nossebro, V Götaland, Sverige
Inlägg: 29
Standard Sv: Lefkos

Dramountana ska vi gå till absolut, har ju läst så mycket om det stället nu och bara bra saker! Det är uppskrivet på listan!
Och några andra tips också så klart!

Det sägs ju att "en gång Karpathos, alltid Karpathos!" och vi har länge letat efter ett ställe att kalla vårt egna. Parga har varit en favorit, men av någon anledning så blev förra årets semester där lite förstörd de sista 2 dagarna och längtan dit är inte riktigt lika stor längre. Hoppas på Karpathos!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-05-26, 17:06
honungsdaggs avatar
honungsdagg honungsdagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Nossebro, V Götaland, Sverige
Inlägg: 29
Standard Sv: Lefkos

Tack för alla tips och hälsningar! Känns verkligen så roligt att vara med på Kalimera!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-05-26, 20:44
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Lefkos

Ni kommer säkert att gilla Lefkos, vi är många som återvänder dit år efter år. Av någon anledning tröttnar vi aldrig och idag är det fyra veckor kvar till årets resa, vi längtar

Lotta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-05-26, 22:20
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Lefkos

Röstar också på ett besök på Dramountana

Precis innan restaurangerna på piren (där Dramountana ligger) så ligger det en liten restaurang på övervåningen på ett hus... ska försöka minnas vad det hette, ngt på White tror jag..?
Det var iaf förrförra året ägt av de som äger Dramountana, helt nytt när viv ar där och jttefräsh lunch!
Sen är ägarna på three dolphins mkt trevliga, åt mkt där bara pga det

Ha så trevligt på Karpathos, och missa inte en tur till byn Olymbos!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-05-27, 07:39
honungsdaggs avatar
honungsdagg honungsdagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Nossebro, V Götaland, Sverige
Inlägg: 29
Standard Sv: Lefkos

Citat:
Ursprungligen postat av LottaB Visa inlägg
Ni kommer säkert att gilla Lefkos, vi är många som återvänder dit år efter år. Av någon anledning tröttnar vi aldrig och idag är det fyra veckor kvar till årets resa, vi längtar

Lotta
Lotta, då åker vi ju samtidigt! Vi åker den 23/6! Ska bli mycket mycket trevligt och längtan är stor! Men 4 veckor går snabbt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT