Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-10, 13:04
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Glädjande nog verkar det som om förbättringar för hemlösa djur i Grekland kan vara på gång. http://www.djurensratt.se/om-djurens...r-hemlosa-djur

Återstår väl att se hur det fungerar i praktiken, men ambitionen är självklart god. Själv är jag just hemkommen från en 2,5 veckors resa på fastlandet, Mykonos och Naxos. Underbart förstås, men jag måste säga att upplevelsen av djurhållningen tyvärr emellanåt ligger som ett mörkt moln över en annars njutbar tillvaro. Avskyr synen av getter och får som stapplar fram med hopbundna ben, det kryper i hela kroppen. Tilltufsade hundar i kättingar. Magra katter med ögoninfektioner. Visst ser man även välhållna djur, men missförhållandena är allt för påtagliga i många fall.

Vi reser tillsammans med greker och har haft många diskussioner om detta. Våra vänner håller med om det jobbiga med denna situation men tycker sig också ha märkt av viss attitydförändring. Inom den grekiska medelklassen är det nu trendigt att vara miljömedveten och djurens rättigheter diskuteras allt mer. Men, en av våra vänner berättade att deras hund nyligen dött av förgiftning när den ätit gift som varit avsett för de hemlösa hundarna i området. Fy farao. Alla som besöker Grekland borde donera till lokala djurskyddsorganisationer som ibland finns. Såg sådana insamlingar både på Mykonos och Naxos.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-10, 17:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

[quote=Myrina;340 Alla som besöker Grekland borde donera till lokala djurskyddsorganisationer som ibland finns. Såg sådana insamlingar både på Mykonos och Naxos.[/quote]


Ja, gör det! Varenda euro behövs. Kanske man kan ge en slant för sterilisering eller kanske en säck torrfoder, som är ganska billigt här, 20-25 euro för 20 kg är inget ovanligt pris när man köper hel säck.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-10, 18:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Det ÄR tråkigt med denna djurhållning och djur med hopbundna ben. Man far illa när man ser det.

Det är ju mycket vi i Sverige ska hjälpa med nu.....Många far illa i Palestina och Syrien mfl länder. De behöver pengar....Hemma behöver alla tiggare också pengar och så lägger jag lite pengar till ett par skolbarn i Afrika.

På Tinos köper jag extra matkasse i affären till behövande och så behöver nu även hund-och katthem hjälp.....

Jag köper faktiskt hellre mat till en familj för 200 kr än en säck hund/kattmat för samma summa.
Snart får man avstå några resor för att kunna hjälpa alla....
Jag trodde att grekerna blev hjälpta när vi turister kom, just av att vi kom....Nu känns det som man ska dåligt samvete för att inte VI löser grekernas attitydproblem vad gäller katter-hundar och åsnor....

Jag varken vill eller kan lösa dessa problem på min semester.
Jag klassas väl säkert nu som synnerligen egoistisk
Är det fler som känner som jag eller är jag hemskt egoistisk???

Lissi - som funderar lite ....

Senast redigerad av Lissi den 2014-08-10 klockan 18:56.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-10, 18:55
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Nä du är verkligen inte egoistisk!!Jag hjälper också hellre människor än djur.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-10, 19:20
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Jag håller med dig Lissi!!
Det är bra att det finns generösa människor som du, som köper matkassar och som lägger pengar till barn i Afrika. Det är många som gör det. Ännu fler borde det vara!

Då känner jag att jag kan lägga mina pengar på djuren som far illa i världen. Jag kan inte göra allt men minsta lilla räknas, om det kommer den behövde till rätt, om det så är en åsna, katt, barn eller familj i nöd. För jag är "den hemske" som hellre lägger 200 kr på torrfoder än mat till en familj!

Jag resonerar så här: Det finns alltid människor som hjälper människor. Djur, både domesticerade och vilda är beroende av oss människor på ett eller annat sätt. Om inte jag samlar pengar, skriver på protestlistor och sätter in 200 kr varje månad till djuren så blir vi en mindre som tänker på djuren. Vi är färre än de som samlar till människor.

Men vi gör båda rätt! Om det finns något rätt och fel i det här vill säga. Huvudsaken är att vi ger! Trots att alla större världsföretag och koncerner skulle kunna göra ännu mer än vad de gör! Där blir jag lite arg!

Jag kan inte blunda för det som händer med djuren i Grekland. Jag både längtar och fasar för att åka. Far någon illa (djur som människa) och utsätts för orättvisa och våld då mår jag jättedåligt och måste agera! Ja, jag är på semester och nej jag kan inte lösa det men jag kan säga ifrån för det är inte OK!!

Så alla som våldför sig både här hemma och i Grekland; watch out!!!

Jenny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-10, 19:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det ÄR tråkigt med denna djurhållning och djur med hopbundna ben. Man far illa när man ser det.

Jag varken vill eller kan lösa dessa problem på min semester.
Jag klassas väl säkert nu som synnerligen egoistisk
Är det fler som känner som jag eller är jag hemskt egoistisk???

Lissi - som funderar lite ....
Känner som du Lissi, inte så lätt att kunna var engagerad i ALLT.. som du säger det finns så många som lider just nu i världen, både människor och djur.. hur ska man ha råd att vara med på allt.. ..
Jag skriver gärna på listor osv för att protestera mot djurplågeri ..MEN.. att skänka pengar härs och tvärs funkar inte för mig heller.. för den sakens skull är man ju inte egoist!!

Sunny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-10, 19:54
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Tack för detta inlägg. Insiktsfullt och tragiskt. Tyvärr inte alltid så populärt.
Jag är ingen speciest. Jag tror på allas värde både djur och människor. Djuren kan inte tala för sig så det får vi göra. Jag lägger också gärna €20 på mat till hundarna och katterna i Grekland.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-10, 20:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Med anledninga av bl.a. Lissis inlägg:
Alla brinner vi för olika saker och brinner man riktigt mycket för något så kan man nog inte bortse från det när man är på semester lika lite som någon annan gång.
Det är tur att vi är olika. Vissa brinner för ungdomsidrotten, visa för djur, andra för människor, barnens rättigheter etc etc.
Men jag tror faktiskt också att många gör mer för att förändra situationen för andra än vad man kanske tänker på.
Exempelvis lämnar dricks till städerskan på hotellet, ger en slant till den eventuellt inte alltid så skönspelande/sjungande klarinettisten eller trubaduren då de uppträder på gatan här i Sverige eller invid tavernan i Grekland. Många ger lite mat till de hemlösa katterna.
Man hjälper en blind över gatan (ifall denne nu vill ha hjälp då förstås), ger dricks på restauranger (även om det är för att man uppskattar maten och inte för att hjälpa så gör det ju i längden att servitören eller hotellstäderskan får extra inkomst.)
Jag tror de flesta gör mer för världen än vad de faktiskt tänker på. Sånt räknas också i allra högsta grad. Det stora lilla i vardagen betyder mkt i längden, många bäckar små. Det finns olika sätt helt enkelt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-10, 20:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag tror de flesta gör mer för världen än vad de faktiskt tänker på. Sånt räknas också i allra högsta grad. Det stora lilla i vardagen betyder mkt i längden, många bäckar små. Det finns olika sätt helt enkelt.
Så sant.. Så är det ju verkligen, inte alltid man tänker på att man faktiskt bidrar med en hel del!!
BRA formulerat Thira!!..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-10, 20:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
BRA formulerat Thira!!..


Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-10, 21:02
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Alla kan självklart inte göra allt, men alla kan verkligen göra något. Ur mitt perspektiv ställs inte djurens väl mot människors väl, jag donerar det jag har möjlighet till utifrån hur situationen ser ut. Jag anser också att djur, barn och människor med funktionsnedsättning är extremt utlämnade till andras välvilja och agerande, därför vill jag själv prioritera att hjälpa dessa grupper. Det innebär dock inte att jag inte ser behovet av hjälp för andra medmänniskor.

Enda sättet att hjälpa är inte heller att skänka pengar. Att "kampanja" på olika sätt (exempelvis genom att skriva på forum ) och att skriva på protestlistor är sätt som inte kostar något men på sikt kan ge effekt!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-10, 21:26
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Myrina Visa inlägg
Alla kan självklart inte göra allt, men alla kan verkligen göra något. Ur mitt perspektiv ställs inte djurens väl mot människors väl, jag donerar det jag har möjlighet till utifrån hur situationen ser ut. Jag anser också att djur, barn och människor med funktionsnedsättning är extremt utlämnade till andras välvilja och agerande, därför vill jag själv prioritera att hjälpa dessa grupper. Det innebär dock inte att jag inte ser behovet av hjälp för andra medmänniskor.

Enda sättet att hjälpa är inte heller att skänka pengar. Att "kampanja" på olika sätt (exempelvis genom att skriva på forum ) och att skriva på protestlistor är sätt som inte kostar något men på sikt kan ge effekt!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-10, 21:36
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Följ oss gärna på Hemlösa hundar i samarbete med Noahs Little Ark på Facebook. Vi jobbar helt ideellt och alla donationer går till hundarna på Kreta. Andra organisationer som också hjälper djur är t.ex. Hydra Ark, Sawa på Santorini och Gost dogs of Aspyrogos. 12 miljoner kommer inte att räcka långt - men det är en början. Och äntligen har man ifrån ledande håll förstått att djurhållningen i Grekland är under all kritik.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-12, 09:05
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Kanske man kan ge en slant för sterilisering
Ja, det måste ju vara det allra bästa att börja med för att lösa situationen med alla hemlösa katter och hundar även om vi säkert är många som i ärlighetens namn tycker dessa är nog så charmiga och på sätt och vis tillhör gatubilden i sydligare länder. Vi klappar, matar och tar gärna en bild eller två på en söt liten katt eller vovve... men som sagt det vore mest vettigt att satsa på tycker jag! En djurskyddslag och kontroller hos dem som handhar djur och boskap borde också införas. / Simetra
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-12, 12:04
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Sterilisering ingick i planen med dom 12 miljonerna - så det hoppas vi på! Det är den absolut effektivaste metoden att minska antalet gatuhundar.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-08-12, 14:18
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Om man, som vi bor i en liten by (22 bofasta), är de hemlösa hundarna och de hemlösa katter inte det problem som vi fokuserar på. Vårt främsta problem är den ekonomiska krisen som slår hårt för våra tavernor, pensionat, hotell och butiker och arbetslösa bybor. Kompisen jobbar 9 timmar om dagen 6 dagar i veckan och tjänar på det €170. Nästa problem är vattentillgången på sommaren. Dom som inte har råd att investera i egen vattentank får spara vatten i petflaskor. Sedan saknar vi allmänna kommunikationer. Vi bor 18 km från öns (kommunens) huvudort och har tre förbindelser om dagen. Sen har vi.............Till slut de hemlösa djuren.
Det finns inte särskild många "hemmakatter" i varje fall inte här. De hemlösa blir matade och klarar sig bra eftersom vi gärna har dem omkring sig. Håller möss, råttor och ormar borta från tomten. Med grekiska ögon ska en katt vara fri och få röra sig som dom vill. Jag skulle gärna sterilisera några av dem med det kostar uppemot €100 och kan jag inte bevisa att det är min katt går kanske inte veterinären med på ingreppet.
Hemlösa hundar är ett mycket större problem. Detta är första året vi är hundfria här. Vi slipper bli trakasserade när vi kommer hem. Vi slipper bli väckta flera gånger per natt av deras skall och vi kan höja blicken upp från trottoaren när vi är ute och går och komma hem med rena skor. Byns hemlösa hundar, 5 stycken, gav sig på byns får i vintras och naturligtvis hundarnas dagar räknade.
€1,3 milj kan inte räcka långt. Om det finns 100 kommuner i Grekland kommer Lesvos att få €13 000 om pengarna fördelas rakt av. Sannolikt kommer Athen (kommunen) att lägga beslag på mest pengar för de har flest hemlösa hundar och katter. Dessutom har dom flest hemlösa människor, men dom får kanske hjälp en annan gång.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-08-12, 15:46
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Det var ett ledsamt inlägg Claes. Så tråkigt att inte er by kunde sterilisera dom 5 hundarna och börja mata dom. Då hade dom inte behövt jaga får till middag.

Djuren har ingen valmöjlighet. Vi måste vara deras röst. Dom kan inte flytta eller gnälla på dom styrande i EU. Det är inte deras fel att Greklands ekonomi är bankrutt. För mig handlar det inte om att om man värnar gatuhundar och katter mer än människor. Jag tror empati är smittsamt. Hunden är vår trognaste vän. Den överger aldrig sin ägare. Jag skulle aldrig slänga ut vår vovve på gatan oavsett hur knapert vi än har det. Konstigt nog ser man ofta bilder av väldigt fattiga människor som bor på gatan ha en hund som dom delar allt med. Och dom har inte ens en bostad.


En baktanke med detta förslag om att ge 12 miljoner till djuren är nog att många turister, mig inklusive, undviker öar och orter där djur far illa. Så i slutändan påverkar djurens situation även tavernor, pensionat, hotell och butiker på din hemort.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-08-12, 16:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
.

...många turister, mig inklusive, undviker öar och orter där djur far illa. Så i slutändan påverkar djurens situation även tavernor, pensionat, hotell och butiker på din hemort.
Där tror jag att du har en åsikt värd att dela med sig av till lokala politiker! Om man ideligen påpekar sånt som kräver förbättring leder det till diskussioner lokalt och ger stöd till personer som försöker ändra sånt som är dåligt.

Kolla upp vilka lokala politiker verkar bra att prata med! Det är enkelt, fråga bara, på mindre orter håller man reda på sina "gubbar" (och fåtaliga "gummor"), och vet vad de står för i realpolitiken. För fram dina åsikter! Skriv en inlaga till lokala TV-stationen! Prata med veterinärer!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-08-12, 17:01
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Där tror jag att du har en åsikt värd att dela med sig av till lokala politiker! Om man ideligen påpekar sånt som kräver förbättring leder det till diskussioner lokalt och ger stöd till personer som försöker ändra sånt som är dåligt.

Kolla upp vilka lokala politiker verkar bra att prata med! Det är enkelt, fråga bara, på mindre orter håller man reda på sina "gubbar" (och fåtaliga "gummor"), och vet vad de står för i realpolitiken. För fram dina åsikter! Skriv en inlaga till lokala TV-stationen! Prata med veterinärer!

Borgmästaren i Chania har fått ett antal mail ifrån mig redan. Tyvärr är språket en barriär.....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-08-12, 19:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Ge dem en chans att använda sina kunskaper i engelska, franska,tyska, italienska...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT