Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-01, 17:16
mijan mijan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 7
Standard Milos flyg mm

Planerar resa till Milos i Augusti, flyg till Athen och sedan vidare till Milos. Hur lång tid bör jag ha på mig från det att jag landar i Athen till det att nästa plan avgår, 3h bör väl räcka mer än väl?
Krångligt att byta plan i Arhen?

Hur är Papakinoustranden i Adamis?

Hur är det m uttagsautomater på Milos? Klarar man sig m VISA kort eller krävs kontanter?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-01, 20:48
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Milos flyg mm

Hej mijan,

Jag tar den enkla delen - i somras var det gott om automater i Adamas, men som alltid lämpligt att ha lite kontanter med sig om man rör sig på amdra delar av ön.

Stranden i stadens utkant passerades för betydligt mer lockande stränder på sydsidan av ön. Papikinou såg trevlig ut men väldigt välbesökt för vår smak.

Jag rekommenderar ett besök till Paleochori med en helt underbar strand och några tavernor. Även några trevliga rumsuthyrningar t.ex Marias rooms.

/Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-02, 10:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Milos flyg mm

Citat:
Ursprungligen postat av mijan Visa inlägg
Planerar resa till Milos i Augusti, flyg till Athen och sedan vidare till Milos. Hur lång tid bör jag ha på mig från det att jag landar i Athen till det att nästa plan avgår, 3h bör väl räcka mer än väl? Krångligt att byta plan i Arhen?
Inrikes och utrikes är samma flygplats. Det är inte krångligt att byta, tycker i alla fall jag. Tre timmar är gott om tid. Se till att bagaget checkas in hela vägen så behöver du inte hämta det och checka in igen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-02, 17:56
mijan mijan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: Milos flyg mm

Ok, men är det möjligt att bara checka in bagaget i Köpenhamn så flyttas bagaget sedan vidare till Olypique Airlines, åker m SAS till Athen??
Biljetterna är bokade via Trevellink, men det är ju två separat bokningar, först en till Athen och sedan ett annat bokn nr för resan till Milos?? Är som du hör novis på det här med flygbyten eftersom det tidigare handlat om charter, men nu var det dags för nå´t nytt..
Det är ju bra mycket enklare om man bara kan checka in bagaget i Köpenhamn..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-02, 20:32
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Milos flyg mm

3 timmar är väldigt gott om tid, så länge ditt ursprungsflyg är hyfsatt i tid. Kan aldrig tänka mig att du kan få ditt bagage hela vägen utan att hämta ut det i Aten. Inte samma bokning, och inte ens samma flygallians. MEN Atens flygplats är liten och väldigt enkel. Inga problem. Promise!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-02, 20:41
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Milos flyg mm

Milos har ett fiinfiint utbud av stränder. Men i Adamas stannar man bara på stranden för att man måste av det ena eller andra skälet. Pisstränder tycker jag iaf. Å andra sidan är bussnätet så väldans bra, så räkna med att uttflykta bara.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-03, 07:39
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Milos flyg mm

Håller med Para poli, Papakinoustranden är inget att hurra för, men å andra sidan finns det många andra fantastiska stränder på Milos! Och glöm för allt i världen inte att åka på båttur runt ön!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-03, 13:07
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Milos flyg mm

Nog funkade stranden i adamas för ett dopp eller två men som sagt
bussar går till alla fina stränder runtomkring och för guds skull missa
inte Sarakiniko.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-03, 20:21
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Milos flyg mm

Noen skryter av bussnettet... selv hadde jeg ikke helt den opplevelsen. I allefall syntes jeg det var sent at dførste buss til strender først gikk kl. 11.30 sist sommer. Strendene i Adamas prøvde jeg ikke da jeg syntes de var svært lite fristende. Løsningen ble å leie bil...

Dagstur med kajakk var en kjempeopplevelse, anbefales!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-13, 12:03
mijan mijan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: Milos flyg mm

Kan man boka hyrbil på Milos från Sverige? Företag?
Är det bäst pris att boka hemifrån eller på plats?
Vad kostar det ungefär för att hyra en mindre hyrbil, typ Astra eller Polo, 1v i Augusti?
Att tänka på när det gäller försäkring?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-13, 20:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Milos flyg mm

Det ville jeg ha bestilt på plass... da finner du et sted i nærheten av der du bor. Jeg betalte 25 euro for en dag i månedsskifte juni/juli i fjor.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-01, 14:46
mijan mijan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: Milos flyg mm

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
3 timmar är väldigt gott om tid, så länge ditt ursprungsflyg är hyfsatt i tid. Kan aldrig tänka mig att du kan få ditt bagage hela vägen utan att hämta ut det i Aten. Inte samma bokning, och inte ens samma flygallians. MEN Atens flygplats är liten och väldigt enkel. Inga problem. Promise!
Funkade utmärkt att checka in bagaget i CPH till Milos trots att det ör olika flygbolag. Kunde inte få säkert besked hemifrån men på flygplatsen löste de det snabbt
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-01, 20:15
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Milos flyg mm

Det är ju alltid det första bolaget som ansvarar för bagaget även om det är bolag nummer två som "slarvar" bort det. Tidigare har vi köpt genomgående biljetter av SAS till Lesvos där Olympic Air har ansvarat för sträckan från Athen och vi har också kunnat skicka bagaget hela vägen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT