Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-02-19, 13:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Våraktigt

...men än finns det vinter kvar, säger mor.

Vädret har skiftat väldigt men just idag är det perfekt: sol, lätt vind. Idag skulle många vilja ha kraftig vind, för traditionen bjuder att man flyger med drakar idag, det är "kathara deftera".

En annan tradition är att äta havsprodukter medan man avstår från kött i 40 dagar. Ett särskilt bröd hör dagen till, "lagana", som är lite söt, utplattad med massor av sesamfrön på. Jag gillar lagana och har bunkrat upp i frysen, för den säljs bara idag.

Igår blev det en långtur i bergssluttningen vid Kantouni mot den lilla kyrkan Agios Fotis. - Min kondition är långsamt bättre, men halvvägs lät jag promenadsällskapet dra iväg, och satte mig i lä med sol i ansiktet och tittade på havet. Inget dumt ställe att vila på.

Vi har haft karnevaler i Grekland de här dagarna, från blygsamma skolbarnståg till rena Riostilen. TV har flitigt visat stolligheterna.

Mindre kul är den här eviga kontroversen med Turkiet. Vi har ju det lilla skäret Imia strax öster om Kalymnos, och det har varit en rad provokationer från turkisk sida, som om det inte hade nog med alla sina andra gränstvister , Cypern, Kurdistan, Syrien...vi undrar lite till mans hur allvarligt det är. Det finns olja och gas runt om och Cypern har börjat borra, tätt uppvaktade av turkiska båtar som stör arbetet. Vid Imia körde turkisk stor milität båt på en mindre grekisk hamnpolisbåt och skadade den i aktern.

Men våren kommer ! Några varma dagar till och alla hus kommer att ha mattor, filtar och täcken på vädring, fönstren på glänt och sittmöbler på altanerna. Det är vad vi alla behöver och längtar efter.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-02-19, 13:50
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Våraktigt

Åh, så härligt det låter med vår, här i södra Sverige har det varit rätt grått. Jag längtar alltid till Grekland och särskilt i år.

Tack för att du delar med dig av vardagslivet på Kalymnos.

Marilene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-02-20, 10:36
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Våraktigt

Du har det skönare på "din" ö än i Jämtland, Monica! Denna vinter har vi haft riktig vinter, som när du var ung och bodde här! Idag är det -10 och snön räcker, säger de flesta ( c:a 1 m). Ingen vår i sikte!
Vi har nog upplevt de flesta slag av festligheter som finns på Kreta, men aldrig varit med om karnevalen. Bara på TV förstås. Det kanske kan bli ett annat år, men utan följd av 40 dagars fasta! Nu vet jag hur många dagar vi har kvar, tills vi åter är hemma på "vår" ö igen! Vi kommer till PÅSK!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-02-20, 14:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Våraktigt

Jag nöjer mig med de underbart vackra foton från snöiga Jämtland och andra ställen som överflödar Fb! Mina barn bor i mellansverige och har haft och inte haft snö, olika var gång man pratar med dem.

Fastar gör vi inte, men av andra skäl än religiösa har vi minskat på köttätandet så vi skulle lätt kunna ta till oss de grekiska rutinerna. Idag blir det fasolada, som min man gör i storkok och som vi äter med lök och oliver och rostat bröd.

Det är en fin tid framför oss nu, varje dag mer blommor och fyllig grönska.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-02-20, 15:04
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Våraktigt

Va skönt det låter med sol,värme och blommor.
Själv får jag göra som grannens pojke gräva en stor grop
elda å grilla korv.
Våra vänner på Samos är också oroliga över vad Han i turkiet
ska hitta på.
Vecka 10 ska vi fara till nordväst Jämtland å kolla läget.
Nyfikna jag undrar om du varit på skolresa till Hällingsåfallet?

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-02-20, 15:42
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Våraktigt

Här i Småland har vi idagarna fått 20 cm snö, så riktigt vinterväder o ingen sol. Men om 4 veckor så sitter även vi o tittar på havet i Loutraki.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-02-21, 07:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Våraktigt

Alla längtar till solen!

Piam, inte till Hällingsåfallet, vad jag minns, men Glösabäcken och hällristningarna, är det samma ställe?

Våra skolresor var ganska beskedliga:i trean till Strömsund med buss från Lit, min kompis spydde hela vägen...det fanns en bassäng där vi fick bada! och så en fabrik i Ulriksfors där man färgade tyg till blåbyxor, luktade förfärligt.

Mellan sexan och sjuan med tåg till Göteborg, spännande -vaknade mellan illgula rapsfält och åt våra mackor, sen traskade vi runt i Göteborg en vecka, sjöfartsmuseet, botaniska, Liseberg, Paddan...lärarna var nog helt utmattade när vi for norröver igen.

Vilka minnen...

Även här har det regnat i natt efter ett jättelikt oväder i går kväll, nu ser jag att molnen bryter opp.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-02-21, 09:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Våraktigt

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi har haft karnevaler i Grekland de här dagarna, från blygsamma skolbarnståg till rena Riostilen. TV har flitigt visat stolligheterna.
Jotack, jag såg det!

Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-02-21, 10:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Våraktigt

SÅ ska en gyros se ut! Gissa om folk hade roligt åt den här ! Lite tzatziki fattas tycker jag.

Men vart tog den klara himlen vägen? Här regnar det oupphörligt, stora mängder, och man kan bara undra hur det är nere i stan. Netwolf har kanske en bild på vår forsande storgata också?

Typiskt: efter några minuter kom solen fram.
Är det nån mer än jag som tycker att det avspeglar det grekiska temperamentet...?

Senast redigerad av Monica P den 2018-02-21 klockan 11:11.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-02-23, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Våraktigt

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jotack, jag såg det!

Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-02-23, 14:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Våraktigt

Monica, jag säger/sjunger likt Zackarias Topelius:

Sov du lilla videung,
än så är det vinter,
än så sova björk och ljung,
ros och hyacinter.

Än så är det långt till vår,
innan rönn i blomma står,
sov du lilla vide,
än så är det vinter.

Men så plötsligt händer det här uppe hos oss i norra Sverige. Havet bryter isen, älvarna översvämmas av vatten från tinande fjäll. Pärlhyacinten och scillan sticker upp i gräsmattan. Obbolafiskarna går ut med sina båtar i bukten. Det börjar höras liv från djuren och fåglarna.

Men än är det vinter kvar säger mor,,,,,

Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-02-24, 14:31
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Våraktigt

Ja nog är det vinter kvar,burr!

Monica
Hällristningarna är i Nämforsen(tror jag)

Birgitta
fin beskrivning av norrländsk vår.
Talgoxen har börjat kvirra lite när
solen är framme nån stund.

Pia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT