Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-01, 13:45
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Sfakia-Loutro-Paleochora

Jag har rest sträckan Sfakia-Loutro-Paleochora flera gånger under de senaste 25 åren, men nu var det ett tag sen och jag skulle behöva uppdateras.

Är det någon som vet hur mycket färjan från Sfakia till Loutro kostar nu, sommaren 2017?

Är det så att man måste byta i Agia Roumeli när man åker vidare mot Paleochora numera, det går alltså inga direktbåtar?
Jag har uppfattat att man måste vänta där i några timmar, vilket verkar lite opraktiskt. Om det är så, vet någon om man kan lämna sitt bagage någonstans och kanske ta en sväng upp i ravinen eller annat? Det var som sagt några år sen jag var där och jag tänker att det bästa är väl att utnyttja timmarna vi är där till något kul så att det inte bara blir en lång väntan, men det kan ju vara svårt om man ska hålla koll på sitt bagage under tiden.

Slutligen tar jag gärna emot tips på vad vi kan göra i Paleochora i augusti. Vi har tidigare varit där bara en natt eller två, men tänkte stanna lite längre i år. Barnen har blivit tonåringar och alla tips på aktiviteter, utflykter, restauranger mm emottages tacksamt!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-01, 14:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Vårt svar baserar sig på uppgifter från 2016, men kunna måhända ändock vara till viss vägledning.

Priset pp för hela sträckan hamnar runt 20 €.

Väntetiden i Ag Roumeli är dryga timmen, men det finnes en stor taverna med uteservering där turisterna kunna svalka sig. Där kunna även bagage härbärgeras vid vandringar i området.

Så Paleochora nu. En i sanning trivsam by som lever året runt. Det är relativt lätt att finna sig boende till bra pris. Räkna med 35-50 € per natt för bra boende. Vi kan rekommendera Karis Studios. Egen hemsida.

Från Paleochora kan turisten ta den fina turbåten för en dagsutflykt till Elafonissis.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-02, 10:38
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi kan rekommendera Karis Studios. Egen hemsida.

Arne
Hej Arne! Nog menade du väl Haris Studios?
Undrar Lena, som snart är på väg igen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-02, 12:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Yepp, Haris Studios ska det vara.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-03, 19:58
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Tack för svar!

När jag kollade härom dagen tycktes det vara över tre timmars väntetid i Agia Roumeli, det var därför jag funderade på ev aktiviteter och bagageinlämning där, men det ordnar sig.

Förresten, ni som varit i Paleochora de senaste åren, vet ni om det finns en utomhusbio som är öppen i augusti?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-03, 20:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Vi planerade resa rutten förra sommaren, men det blev inte av då. Iaf, det var då ca 3 h uppehåll o Ag Romeli, så det stämmer nog.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-04, 06:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Liten felskrivning av Arne. Det är drygt 3 timmars väntetid i Agia Roumeli.
Varje minut är väl värt! Vi bodde där i 2-3 nätter och trivdes så fantastiskt.
Det är bara när Samariavandrarna kommer och väntar på färjan som ska ta dom till Chora Sfakia som det rörelse i byn. För övrigt råder lugnet.

Vi är bara i Paleochora i låg-lågsäsong så vi har inte varit på bion, samt för oss startar den alldeles för sent. Jag tror vid 11-tiden på kvällen. Med all säkerhet är utomhusbion igång i augusti då det är hög-högsäsong.

Dessutom har man en konst-och kulturvecka i september varje är som är på två veckor! Men det är då det. Det är därför man ser så många konstverk hela året i Paleochora. Paleochoraborna gillar kultur.

Även en läsfestival anordnas vartannat år, då författare bjuds in. Detta arrangemang har Jörg och Su, från Radio Kreta startat.

Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-08-12, 18:20
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Ferge Sfakia - Loutro har kostet 6 euro pr. person de siste to årene... Antar det er det samme i år også....men det vet jeg ikke før i Oktober..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-08-12, 19:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

Färja Sfakia-Loutro kostar fortfarande 6 Euro och 3 Euro för barn.
Mellan Loutro-Paleochora kostar det 19,70 och 10 för barn.
Allt finns på ANENDYK.

Har ni ungdomar med tycker jag ni ska hyra cyklar -även elcyklar finns till uthyrning- för då når man till andra stränder än dom två som finns i byn.

I högsäsong går även båten Sofia på dagstur till Elafonissi.

Jag har aldrig hört en ungdom blivit besviken på Paleochora!

Birgitta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-08-13, 15:52
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Sfakia-Loutro-Paleochora

När du kommer till Agia Roumeli kan du gå till vilken taverna som helst och fråga om du kan lämna ditt bagage där, mot att du äter eller fikar nåt. Inga problem alls de gånger vi har gjort det.

Angående bion i Paleochora så var den inte igång när vi var där i början av juli. Informationen som vi fick var att mannen som drev det hade dött och att det var osäkert om hans barn (döttrar) ville ta över. Hoppas någon annan vill ta över bion.

Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT