Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-03-31, 10:29
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
...Jag vet inte om du läste i nyhetslänken i mitt näst senaste inlägg, men där står det att man kräver kvitton från försäljning, det stod inte ett ord om inköp...
Men Yanna, tänk på att du läste det i en svensk tidning och att rör sig om ett referat av lagen. Jag frågade min sambo, när denna diskution kom upp, och han säger att böter förekommer även för kunderna.

Tror du jag ber om kvitto? Blåögd svenska - skulle inte tro det om det inte är ett högre belopp. För övrigt, har någon ens sett en kiosk (periptero) med kassamaskin? Där säljs ju allt mellan himmel och jord, även cigaretter, men kvitto får man aldrig...

//Kikh, har smått mulet, varmt och en hittevalp att pyssla om
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-03-31, 10:52
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det är ju det alla har! Ingen som upplevt, bara hört om. Lite "Kejsarens nya kläder"...
Jeg skjønner at du nekter å tro på dette, Yanna, men det har skjedd med venner av meg som var på øyhopping i fjor, og i et annet gresk-skandinavisk forum har et av medlemmene opplevd det og beskrevet det på forumet. Jeg har ingen grunn til å tro at noen av dem lyver, hvorfor skulle de det?
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-03-31, 11:02
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag vet fortfarande inte vad som står i lagen och jag gissar ju lika mycket som alla andra, men det som tydligen förekommer betyder ju inte att det är enligt lagen och isåfall är det förskräckligt!
Jag kanske skulle försöka skaffa fram lagtexten och om den visar att jag har rätt så skulle jag kunna stoppa upp den i nyllet på de som bötfäller mig utan kvitto?

Yanna
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-03-31, 11:24
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

[quote=Kikh;200742
För övrigt, har någon ens sett en kiosk (periptero) med kassamaskin? Där säljs ju allt mellan himmel och jord, även cigaretter, men kvitto får man aldrig...[/quote]

Men det kommer vel? Vil tro at innehaverne tvinges til å skaffe kasseapparat pga loven. I et annet middelhavsland, for lenge siden, skjedde det. Da kunne man risikere å få en skikkelig overhøvling om man ikke ville ha kvitteringen. Selv grønnsakshandleren løp etter en ut på gaten for å sikre seg at kvitteringen var overlevert.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-03-31, 11:46
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Då var det precis som jag trodde! Vid försäljning och inte vid inköp. Ja jag säger då det. Så, då kommer jag att göra som jag alltid har gjort. Det pratas om "djungeltelegrafen". Tydligen finns det "djungellagar" i Grekland också!
Jenny
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-03-31, 12:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Då var det precis som jag trodde! Vid försäljning och inte vid inköp.
Jenny
Parga, det där vet vi faktiskt inte, inte vad som står i lagen alltså.

Yanna
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-03-31, 12:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jeg kan ikke nok gresk til å lese en lovtekst , men vi får vel stole på det britiske Utenriksdepartmentet som skriver at:
In order to comply with Greek law, you should ensure that you obtain a receipt for goods purchased.
(For å overholde gresk lov, bør du sørge for at du får en kvittering for kjøpte varer.)
(http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-.../europe/greece)
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-03-31, 12:37
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Okej, det är sant. Jag tror jag ger mig nu, jag inväntar direkt översättning av den Grekiska lagen innan jag tror eller icke tror. Sen verkar det ju som att det skapas "egna lagar" i Grekland, av både myndigheter och privatpersoner. Så vem/vad ska man egentligen tro på!?!

Jenny
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-03-31, 12:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Ja vi blir uppmanade att se till att ha kvitto på det vi köper, men det som är oklart (för mig iaf) är ju om man som kund enligt lagen ska böta om man inte har kvitto eller om kontrollen används av kontrollanterna för att få bevis mot den som säljer varan utan kvitto. Att några råkat ut för kontroller och/eller böter KAN ju faktiskt också bero på att kontrollanten inte varit insatt i vad lagen säger och gör fel som bötfäller kunden, men jag påstår inte att det ÄR så.

Lagtexten är inte lätt att komma åt, eller tyda!

Yanna
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-03-31, 13:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Dere gir dere ikke
Ikke jeg heller. Fordi:
Vi har slått fast (via Utenriksdepartementet) at det finnes en lov i Hellas som krever at kunden må ha kvittering. Ansvaret legges altså også på kunden, ikke bare selgeren. Når det finnes en lov, finnes det også en straff om man bryter loven. Det ligger i alle lovers natur.
Hva skulle man straffe manglende kvittering med, om ikke bot? En skjennepreken? Fengsel? (Utenriksdepartmentet fortsetter med å si at om man kjøper pirat-cd eller -dvd kan man komme i fengsel pga manglende kvittering, så da er jo bot en mild straff om man dilter ut fra tavernaen uten kvittering.)

I noen land får man bot om man spytter tyggisen på gaten, i andre blir man steinet dersom man går uten skaut. At grekerne bøtlegger en kunde for manglende kvittering, er det så underlig da?
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-03-31, 13:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Nej jag ger mig inte utan bevis!
Men jag påstår inte att jag har rätt heller!
Att köpa piratkopierade CD eller DVD är olagligt och blir inte riktigt samma sak. Det står föresten inte att du SKA ha kvitto, utan det är en uppmaning att ha ett kvitto. (För att följa grekiska lagen, bör du se till att du får ett kvitto på köpta varor)

Hur ska man praktiskt kunna genomföra att plocka böter från t.ex. en turist föresten? Går alla omkring med 135 euro i fickan utifall man skulle råka springa på en kontrollant o inte har ett kvitto eller får man ett inbetalningskort?

Yanna
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-03-31, 14:04
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag mailade följande fråga till Grekiska ambassaden:
"Jag undrar om lagen i Grekland är att kunderna måste ha ett kvitto på den köpta varan eller tjänsten och att kunden måste betala böter om den inte har ett kvitto?"

Jag fick följande svar:
"Dear Yvonne,

According to recent legal regulations it is obligatory for the seller to issue a receipt.

Best Regards"
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-03-31, 14:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jeg gir herved opp. For hva slags bevis er godt nok, da? Jeg kjenner en gresk advokat, hvis jeg spør ham neste gang vi treffes, vil du stole på svaret hans?

Setningen In order to comply with Greek law, you should ensure that you obtain a receipt for goods purchased, uttrykker uansett at det finnes en lov angående dette med kjøper og kvittering. Siden lover ikke kommer med oppfordringer ala Du bør ikke drepe, er det helt klart hva setningen innebærer.
Det engelske ordet should kan forøvrig også uttrykke en forpliktelse: Merriam-Webster om should: - used in auxiliary function to express obligation, propriety, or expediency. At min oversettelse ikke fanger opp det, er en annen sak.
"In order to comply with Norwegian law, you should ensure that you drive within the speed limits" har en ganske klar mening, eller hva?

Bøter i Hellas gis via en bøtelapp, som man betaler innen en gitt frist.

For øvrig svarer ikke ambassaden på spørsmålet ditt. At det er obligatorisk for en selger å utstede kvittering, er jo selvsagt.

Som sagt, nok fra meg om dette, jeg har (selv om det kanskje ikke virker sånn viktigere ting å bruke tiden på

Senast redigerad av Admirala den 2010-03-31 klockan 14:14.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-03-31, 14:13
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jaha, så säger de på Grekiska ambassaden. Ska man tolka det som att det är så, ska man tolka denna "lag" som man vill eller vad ska man göra!? Enligt Grek. amb. så är ju det samma regler som de Svenska handlarna har, ellerhur? Det är säljaren som har ansvaret!

Sen, tycker jag ju inte att ambassaden svarade riktigt på din fråga, Yanna, ellerhur?
Det kanske är lika där, man tolkar som man vill helt enkelt!
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-03-31, 14:28
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag håller med om att jag bara fick ett halvt svar, men OM det hade varit lag på att kunden får böta utan kvitto så tror jag att jag hade fått det svaret också, det är min tolkning iaf.

Admirala, jag kan inte se att vare sig du eller jag sitter med facit i handen, men din ton tyder på att du anser att du har facit!

Att delta i diskussionen är frivilligt! Jag säger bara vad jag tror och hur jag tolkar informationen jag fått, vilket jag har all rätt i världen till, men jag är mottaglig för andras åsikter också och jag kommer att ge mig direkt för fakta om det visar sig att jag har fel!

Yanna
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-03-31, 14:41
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag kan bara hålla med Yanna. Jag tycker det är otroligt intressant och givande att ha dessa disskusioner. Man lär sig alltid och förhoppningsvis så leder det till något gott. För nu blir jag så nyfiken på vad som VERKLIGEN gäller att jag själv måste kontakta någon som kanske sitter med facit eller med den stora tunga "Grekiska lagboken"!

Jenny - som tycker att KALIMERA är ett kanonställe!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-03-31, 14:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag funderar på att nu i kommande vecka stega in i prefekturans lokaler i Chania för att med turistpolisen dryfta frågan om kvitton. Vi landar på Kreta nu på lördag för månadslång vistelse på ön.

Erhålles adekvat svar ska jag återkomma i snabbdagboken.

Arne
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-03-31, 14:48
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Åh, kanon, Arne! Jag väntar med glädje på de svar du får!

Jenny
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-03-31, 14:50
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Ja jag tycker också diskusionen är intressant, Parga...och viktig också!
Jag vill iaf gärna ha det rätta svaret när jag står där inför en kontrollant i Grekland!

MITT sunda förnuft säger att det känns inte helt rätt att en kund får betala 1350 kr i böter om hon inte fått kvitto från butiken. Tänk om butiken vägrar ge mig kvitto då?

Jag har skickat en ny fråga till ambassaden så jag återkommer med svaret på den senare, ska hämta min nya mobiltelefon nu!

Yanna
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-03-31, 14:53
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag funderar på att nu i kommande vecka stega in i prefekturans lokaler i Chania för att med turistpolisen dryfta frågan om kvitton. Vi landar på Kreta nu på lördag för månadslång vistelse på ön.

Erhålles adekvat svar ska jag återkomma i snabbdagboken.

Arne
Bra Arne! Hoppas dom vet på riktigt, att dom kan lagen!

Yanna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT