Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-26, 19:31
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Hur var det nu i Almyridia

Malin (Nilam), har du varit i Alimiridia ännu?
du måste skriva och berätta?

för en nyfiken
//Gunilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-25, 19:22
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Hur var det nu i Almyridia

Jag är ju inte Malin, men väl hemkommen från Almyrida.


Vi har haft två underbart lata och sköna semesterveckor där. Bodde på ett enkelt hotell (Elena) som hade trevlig personal men dålig städning! Dock kompenserades detta av att vi omedelbart fick extrasäng åt vår inte än fyllda tvååring samt att dom höll oss med myggmaskiner - utan kostnad.

Stranden var perfekt för en småbarnsförälder. Vi som har en vattentokig och tillika vattenvan grabb kunde verkligen slappna av på den extremt långgrunda stranden. Vi sökte oss dessutom till en vik där det inte förekom vågor en vanlig dag. Vara de dagar det var röd flagg kunde det svalla lite där! Perfekt för en som höll på att lära sig simma med simring.

Tavernorna höll väldig god standard. En av de bästa hette Dimitris (tror jag det var). Dom serverade bland annat kött från sin egen farm vilket innebar att vi åt kalkonfile´och kalkonfärsbiffar som var sagolikt goda.

En ny supermarket öppnade längst bort efter vägen mot Vamos när vi var där. Detta innebar att den supermarket som låg nästan vägg i vägg med denna sänkte sina priser, eftersom den nya var både större, fräschare och billigare. Trevligt med konkurrens.

Bussförbindelserna mot Chania var helt OK. En av gångerna vi åkte fick vi dessutom en rundtur bland alla småbyar ovanför Almyrida. De andra gångerna åkte bussen direkt via Kalives.

Det enda negativa vi upptäckte var att växlingskontoret i Almyrida slutat växla pengar. Åtminstonen när vi kom dit. Nyss hemkomna från Chania kände vi oss aningen snopna eftersom vi bara hade Euro så det räckte till en persons middag...Men detta löstes genom att jag tog en snabb taxiresa till Kalives och tillbaka medans maken satt på balkongen och vaktade en sovande liten.

Nu gjorde vi inga direkta utflykter annat än prommenerade runt i omgivningarna och dessa BRANTA backar. En och annan tittade lite konstigt på oss när vi svettande kom och kämpade med barnvagn i uppförsbackarna. Men det var det värt för det var fina prommenader och härlig utsikt.

Om man är sugen på enkel mat någon kväll kan jag rekommenera Mixed Grill for 2 på Makis grill. Då fick man ett ENORMT fat med grillad korv, lammkorv, hamburgare, lammskav (från gyrosrullarna), strips, pitabröd, tzatsiki, taramosalata, legym (tror jag det var) samt färska grönsaker. Räckte gott och väl till två pers (vi lät liten käka upp korven och hamburgaren). Allt detta för endast 9€. Gott huset rödvin hade dom åxå. En liter för 4€.

Vi är väldigt nöjda med vår semester!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-01, 11:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hur var det nu i Almyridia

Oj då, det var visst ett tag sen man var inne här....

Jo vi är hemkomna och väldigt nöjda med vår resa. Almyrida var verkligen en plats att besöka för att varva ner och ha semester. Är man ute efter liv och rörelse har man defenitivt hamnat fel.

Vi bodde på Almyrida Beach hotell och det var helt ok. Frukosten som andra lovordat här var inget vidare tyckte jag. Är kanske rätt kräsen då jag är van frukostätare på hotell i sverige, men har fått bättre frukost på tidigare resor också. För övrigt var hotellet frächt och trevlig personal. Alla tavernor hade bra mat och billiga priser. Det skillde jättemycket på restaurangpriserna i Almyrida mot Platanias/kato stalos (vi var där vår andra vecka). Maten höll också överlag högre kvalite i Almyrida anser jag. Jag blev sugen på pizza på resan (har endast tidigare inträffat i Italien) tycker annars att det kan man äta i Sverige...men ni som kommer till Almyrida måste prova deras stenugnsbakade pizza för det var den godaste jag ätit någonsin!

Stränderna var fina och lugna...inte tätt med solstolar överallt. Långgrunt och barnvänligt. Mycket fina omgivningar att promenera i...(när man inte har 38 grader som vi hade några dagar)

Jag kan rekomendera detta lilla ställe för er som vill ha total avkoppling. Jag kommer nog att resa dit någon mer gång....

Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-01, 13:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Hur var det nu i Almyridia

Citat:
Ursprungligen postat av nilam

Mycket fina omgivningar att promenera i...(när man inte har 38 grader som vi hade några dagar)

Malin

Malin, kan det ha varit kring dagarna 19-21/7 eller så för då hade vi c:a 37 grader i Chania-området ?



Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-01, 13:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hur var det nu i Almyridia

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Malin, kan det ha varit kring dagarna 19-21/7 eller så för då hade vi c:a 37 grader i Chania-området ?



Hasse

Nej, det var precis i månadsskifet juni/juli...som tur var höll det endast i sig några dagar och sen sjönk temperaturen till behagliga 30 grader igen...

Malin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT