Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-20, 17:22
P-Gs avatar
P-G P-G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Kokkari ,lgh-hotell Maria

Då var det bokat och klart!
Åter en greklandsresa, denna gång till Kokkari och hotell Maria.
Besökte ön för 12 år sedan då var vi i Karlovasi.
Undrar om någon har något att dela med sig av när det gäller hotellet, stränder och Kokkari mm inför resan?
Med vänlig hälsning/P-G
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-23, 16:58
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Vi har aldrig själva bott i Kokkari. Men har varit där många ggr. Det är en mysig liten by. Många fina tavernor och caféer. Och badmöjligheterna är bra. Det är två stränder en på var sida om byn. Tror säkert att ni får en fin resa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-23, 17:23
sommarsol sommarsol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Har bott i Kokkari (Kalidon Hotel) för 2 år sedan och längtade tillbaka och ska dit igen i augusti . Det blåste mycket när vi var där vilket gjorde att det fläktade skönt. Finns flera stränder att välja på. Finns många trevliga restauranger men mitt tips är att pröva de restauranger som dukar fram på stranden på kvällen.
Hoppas ni kommer att trivas!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-23, 20:08
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Hej P-G!

Det var flera år sedan som jag vistades i byn Kokkari men i säkert 2 månaders tid som längst.

Reste tillbaka dit i flera omgångar under 80 -talet och ett senare besök i slutet av - 95. Jag trivdes fint där och på den tiden det fanns en skön gästvänlig stämning.

Fiskade bläckfisk med fyrakrokar var kväll vid hamnen och fick fångst var 3:e kväll. Bad en taverna gubbe att grilla dessa till middagen vid Kokkari.

Jag hade fått ett hemligt fiskesätt av några äldre gubbar i Samos stad som gjorde fångsten extra bra. Nu vet jag inte om du är intresserad av fiske? Men jag är från Västkusten.

Vill du veta hur man fångar bläckfisk med hemligt recept sen över 30 år sedan på Samos, Kokkari? Jag har svaret! Det funkar ganska bra här på Öarna också i Sverige!

Hoppas att ni får en härlig tid i Kokkari!

Marja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-25, 15:22
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Jag har varit i Kokkari varje september sedan 2005. Bodde på Maria 2012. Helt OK lägenhet. Rent och juste men ingen lyx. Ingen TV eller så. Läget är jättebra på strandgatan nära både stränder och bycentrum.
Gillar du ett lugnt vuxenställe utan en massa röj men med allt av det nödvändigaste är KOkkari rätt plats.

Manna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-25, 16:04
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg

Vill du veta hur man fångar bläckfisk med hemligt recept sen över 30 år sedan på Samos, Kokkari?
Ja tack!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-25, 20:01
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Så här fångade jag bläckfiskar i Kokkari med gott resultat för 32 år sedan.
Obs!Tipset får endast användas av medlemmar på Kalimera! Ha ha!

Gå till en Pizzeria och be att få köpa en färsk men uppjäst pitzzadeg bulle. (Ej gräddad alltså)
Smula sen fint grekisk fårost i en skål eller ta en gaffel till hjälp. Använd gärna den krämiga sorten. Hacka fint två till tre sardeller eller ansjovis. För att vara helt säker på fångst ta några svarta oliver och finhacka även dessa.
Blanda nu allt i den kylda pitzzadegen. Behövs det lite mer oliv olja så ta bara några få droppar så går det lättare att få ihop.
Väl blandat lägger du ditt nya bete i en plastpåse och in i kylskåpet över natten. Gärna längre tid. När du skall ut och fiska med en medelstor fyrkrok knuten på kraftig fiskelina behöver du inte ha med dig hela degen ut i solen. Ta det du behöver och degen räcker och blir över efter semestern är slut.

Vid Kokkaris platia fanns det ett ställe med stenkant. Smyg ut dit på morgonen innan alla har vaknat. Ta gärna med en sten om du inte hittar ett sätt att fästa linan med. Ditt uppdrag är klart. Nu kan du unna att äta frukost, gå och bada eller ta en promenad.
Sen efter ett par timmar kan du kolla diskret om det hänt något. Ha tålamod! Det kommer att fungera!

Lycka till alla som vill prova detta! Berätta gärna sen hur det gått!

Marja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-02-26, 08:47
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Ska kroken helt döljas av degen? Hur stor krok är "medelstor"? Hur kraftig rev? Behöver man nån tyngd för att kunna kasta ut kroken? Spelar typ av botten och djupet nån roll? Är det tidigt på morgonen som är bäst? Och, vad gör man bäst av fångsten?

"Nyfiken"

Senast redigerad av ErOg den 2014-02-26 klockan 09:06.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-26, 21:15
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Svar-Ja kroken skall döljas av deg. Även om du kommer att märka att de vanliga fiskarna kan ha ätit av betet. Kolla läget då och då!

Medelstor krok är som jag minns ca 1/0 till 2/0 av vår motsvarande ryckpilk.(med andra ord ca 3 cm krokgap)

Revet eller som vi säger lina (västkusten) kan ha varit tippar jag på minst 0,60 rev/lina eller 0,70 till starkare sort.

Minns inte om vi förankrade 2 hullingar. Kanske hade vi lite pilk men tror inte det behövdes. Kastade inte ut speciellt långt utan halade ned bara. Djupet var möjligen ett par meter. ( 3 - 5 meter endast tror jag.)

Jag är ju ingen fiskare utan detta var ju mest för nöje för mig som jag gärna delar med mig av så gott jag kan.

Prova dig fram och fråga Grekerna på plats det ger bäst resultat! Även sen hur du gör med fångsten! Lite extra detaljer så klart!

Lycka till! Marja

Vill inte ta tråden från PG.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-28, 06:52
P-Gs avatar
P-G P-G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Så här fångade jag bläckfiskar i Kokkari med gott resultat för 32 år sedan.
Obs!Tipset får endast användas av medlemmar på Kalimera! Ha ha!

Gå till en Pizzeria och be att få köpa en färsk men uppjäst pitzzadeg bulle. (Ej gräddad alltså)
Smula sen fint grekisk fårost i en skål eller ta en gaffel till hjälp. Använd gärna den krämiga sorten. Hacka fint två till tre sardeller eller ansjovis. För att vara helt säker på fångst ta några svarta oliver och finhacka även dessa.
Blanda nu allt i den kylda pitzzadegen. Behövs det lite mer oliv olja så ta bara några få droppar så går det lättare att få ihop.
Väl blandat lägger du ditt nya bete i en plastpåse och in i kylskåpet över natten. Gärna längre tid. När du skall ut och fiska med en medelstor fyrkrok knuten på kraftig fiskelina behöver du inte ha med dig hela degen ut i solen. Ta det du behöver och degen räcker och blir över efter semestern är slut.

Vid Kokkaris platia fanns det ett ställe med stenkant. Smyg ut dit på morgonen innan alla har vaknat. Ta gärna med en sten om du inte hittar ett sätt att fästa linan med. Ditt uppdrag är klart. Nu kan du unna att äta frukost, gå och bada eller ta en promenad.
Sen efter ett par timmar kan du kolla diskret om det hänt något. Ha tålamod! Det kommer att fungera!

Lycka till alla som vill prova detta! Berätta gärna sen hur det gått!

Marja

Tack för tipsen!
Kommer antagligen att smyga runt vid stranden och försöka upptäcka ev Kalimeramedlemar som fiskar bläckfisk.
P-G
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-28, 08:24
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Medelstor krok är som jag minns ca 1/0 till 2/0 av vår motsvarande ryckpilk.(med andra ord ca 3 cm krokgap)

Revet eller som vi säger lina (västkusten) kan ha varit tippar jag på minst 0,60 rev/lina eller 0,70 till starkare sort.

Minns inte om vi förankrade 2 hullingar. Kanske hade vi lite pilk men tror inte det behövdes. Kastade inte ut speciellt långt utan halade ned bara. Djupet var möjligen ett par meter. ( 3 - 5 meter endast tror jag.)

Jag är ju ingen fiskare
...... nästan lite svårt att tro!

Citat:
Ursprungligen postat av P-G Visa inlägg
Tack för tipsen!
Kommer antagligen att smyga runt vid stranden och försöka upptäcka ev Kalimeramedlemar som fiskar bläckfisk.
P-G
Riktigt roligt! Kan nästan se detta scenario framför mig...


Simetra
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-02-28, 10:03
P-Gs avatar
P-G P-G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Citat:
Ursprungligen postat av Manna Visa inlägg
Jag har varit i Kokkari varje september sedan 2005. Bodde på Maria 2012. Helt OK lägenhet. Rent och juste men ingen lyx. Ingen TV eller så. Läget är jättebra på strandgatan nära både stränder och bycentrum.
Gillar du ett lugnt vuxenställe utan en massa röj men med allt av det nödvändigaste är KOkkari rätt plats.

Manna
Kommer att passa oss perfekt! Tack för informationen
/P-G
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-02-28, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kokkari ,lgh-hotell Maria

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Lycka till alla som vill prova detta! Berätta gärna sen hur det gått!
Tack för tips! Om jag testar återkommer jag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT