Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-27, 09:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Ella, Ella, Ella

Jag läste på SCB att Ella var det fjärde populäraste flicknamnet 2012, efter Alice, Elsa och Julia. Min mamma heter Ella. För inte så många år sedan var hon säker på att hennes namn skulle dö ut med hennes generation. Men så blev det alltså inte. Ella betyder som ni säkert vet ”kom” på grekiska.

På tal om min mamma så fick hon en öluff i födelsedagspresent när hon fyllde 60 år. Det är snart 25 år sedan. Vi började i Aten. Första dagen gick vi till den kaotiska saluhallen. Min syster, som aldrig varit utomlands, fick för första gången se bläckfiskar. Hon ville bli fotograferad framför bläckfiskarna. Greken som sålde bläckfiskarna skulle också vara med på bilden. Jag, min bror och mamma stod en bit ifrån. Fiskegubben tittade på mamma och skrek högt: Ella, ella, ella. Han ville att hon också skulle vara med på bilden. Mamma tittade med förvånade ögon på oss och sa: han kan mitt namn!

I två veckor gick hon sedan och lystrade på sitt namn. Överallt hörde hon Ella, ella, ella.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-27, 09:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ella, Ella, Ella

Haha, som det kan bli.

Kommer ihåg en gång för många år sen, när jag hörde en taxichaffis prata i telefon. Han sa "En taxi" flera gånger.

Naturligvis, var det ju endaxi, som han sa...

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-27, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ella, Ella, Ella

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kommer ihåg en gång för många år sen, när jag hörde en taxichaffis prata i telefon. Han sa "En taxi" flera gånger. Naturligvis, var det ju endaxi, som han sa...
När jag var på Ios i min ungdom satt vi ett gäng på en taverna och drack ouzo. Vi var ett tiotal killar och en tjej. Hon satt sist i raden och fick därmed sin ouzo sist av alla. Varje gång hon fick sin ouzo sa den gamla servitrisen: "En taxi". Vi visste nada om grekiska språket och tolkade det som att hon sa: "dricker du en ouzo till för du ta åka taxi hem". Vi hade jättekul åt det. Inte minst med tanke på att det inte fanns några taxibilar på Ios vid den tiden.

För er som inte vet så betyder "endaxi" okej på svenska.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-27, 15:15
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ella, Ella, Ella

......då måste jag få fortsätta med grekiska ords missförstånd, vi var 4 tjejer som flög till Santorini, skulle med taxi ner till hamnen, för vidare färd till Ios. Då står taxibilarna vid flygplatsen, en chaufför står vid sin bil och ropar "Thira?". Ja! ja! säger min kompis, vi är fyra!!

(Han undrade ju naturligtvis om vi skulle åka till Thira).
Kompisen är ju inte så haj på Santorinis byar...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-27, 16:55
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Ella, Ella, Ella

Eller som i den underbara sketchen med Kalle Sändare då han ska boka datum och tid för kinesiskt julbord........

Han fick till slut prata med källarmästare Mr Chang som glatt och frejdigt frågade: "kan jag anteckna på namn"?

"Fabrikör Stava"......svarar Kalle S.

"Ja jag kan stava......." - "Mr Chang" skrattande.

Så ogrekiskt detta blev


/ Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-27, 17:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ella, Ella, Ella

I två veckor gick hon sedan och lystrade på sitt namn. Överallt hörde hon Ella, ella, ella. [/quote]

..Rolig historia, din mamma måste ha känst sig väldigt populär!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-03, 16:42
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Ella, Ella, Ella

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fiskegubben tittade på mamma och skrek högt: Ella, ella, ella. Han ville att hon också skulle vara med på bilden. Mamma tittade med förvånade ögon på oss och sa: han kan mitt namn!

I två veckor gick hon sedan och lystrade på sitt namn. Överallt hörde hon Ella, ella, ella.
En sån fantastisk anekdot...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT