Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2010-01-10, 10:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Økonomisk oppvarming med radiator - hjelp!?

(Kanskje ikke helt Hemelektronik, men det næmeste jeg kunne komme.)

Leiligheten i Nafplio varmes opp av vannfylte radiatorer, og siden jeg ikke har eid det før i mitt liv, har jeg et spørsmål om den mest økonomiske bruken av dem.

Fyringstanken er felles for alle de åtte leilighetene i blokken, med egne forbruksmålere til hver leilighet. I min leilighet er det et lite panel, hvor jeg kan skru radiatorene av og på, i tillegg til et "hjul" hvor jeg angir ønsket temperatur. Dette panelet virker bare vinterstid, dvs den røde lampen som lyser når jeg skrur på, lyser bare i vintermånedene. Altså settes systemet på en eller annen måte i gang på senhøsten, og slås av på våren.

Selv på det kaldeste har jeg aldri behov for å fyre hele dagen. For det første varmes leiligheten raskt opp, og varmen holder seg lenge. I tillegg er det ofte såpass varmt midt på dagen at fyring er unødvendig, og om natten trenger jeg iallfall ikke ekstra varme.

Grekere jeg har spurt, kommer med to helt ulike råd når det gjelder økonomisk bruk av radiatorene:

1: Det koster forholdsvis mye å skru på radiatorene. Når du først har skrudd dem på, la dem stå på døgnet rundt, og reguler temperatur (og forbruk) ved å skru temperaturhjulet ned til f.eks. 10 grader når du ikke trenger varme.

2: Det koster ikke noe å skru på radiatorene, og det er bare tull å stille temperaturhjulet på 10 grader når du ikke har behov for varme. Skru av og på som det passer seg.

Hvem har rett? Eller spiller det ingen rolle?
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT