Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-14, 18:26
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Kefalonia eller Kreta?


I-landsproblem...
Jag och min man skall åka till Grekland en vecka i början på juli och vi kan inte bestämma oss...antingen Kreta (Agia marina) eller Kefalonia (Lassi)?
Vi har hittat resor på likvärdiga hotell till ungefär samma pris. Vi var tvärsäkra på Kreta först, men funderar nu mer och mer på Kefalonia...har läst så mycket positivt om ön.
Hur ligger prisnivån på de olika öarna? Vi har aldrig varit i Grekland förut, och vi är inte ute efter party o hålligång, utan vill ha vacker natur, fina stränder och god mat på mysiga resturanger. Vi har tänkt att hyra bil för att se oss omkring.
Vad skulle passa oss bäst?????
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-14, 21:19
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Tveklöst Kefalonia säger jag.
Stränderna är i en klass för sig. Det är även en av de bästa öarna som finns att åka runt på. Lassi är OK, det är över lag bra klass på restaurangerna. Det är endast 5 minuter in till staden Argostoli med större utbud av restauranger och butiker.
Agia Marina tillhör ju inte heller de mest genuina delarna på Kreta. Stränderna är inte heller de bästa, om du inte gillar långa playor !
Dock är Kreta en av de bästa resa-runt-öarna med bil, men i.o.m. att ön är så stor så krävs det flera bildagar. Ska ni bara vara borta en vecka skulle jag då föredra Kefalonia på samtliga punkter.
Kan för övrigt varmt rekommendera Hotel Sissy i Lassi. Finns i Airtours program. En maffigare utsikt över hav och solnedgång är svårt att finna !

/Homeros
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-16, 06:58
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Tack!
Det lutar åt att det blir Kefalonia. Har redan en preliminärbokning på hotell Lassi med Airtours, men skall absolut titta närmare på Hotell Sissy, utsikten och läget verkar jättefint och priset var ungefär samma. Var det långt att gå till stränderna och till resturanger från Sissy och har du någon erfarenhet av enrumslägenheterna? De har markterass, är det fin utsikt även från markplanet?

Mvh Nattfari
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-16, 08:24
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Ville også ha valgt Kefalonia..., har ikke vært der ennå men har vært ved Agia Marina på Kreta... Ikke førstevalget mitt når jeg vil tilbake til Hellas. Kefalonia har fristet lenge, men det blir nye øyer i kyladene iår siden datteren også skal dit, men til neste år tenker jeg det blir Kefalonia.

Ia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-16, 09:03
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Har själv bara bott i etagelägenhet på Sissy, men enrummarna ligger ju i markplan. Tror att utsikten är nästan lika magnifik även från dom.
Det är endast 300-400 meter ner till huvudgatan och alla restauranger, dock är det en jobbig backe hem. Den bästa stranden med gångavstånd heter Kalamina beach. Gå åt höger från hotellet. Avstånd ca. 800 meter. Annars ligger de två bästa stränderna 2-3 km söderut (Makrys Gialos och Platy Gialos). Kostar för övrigt bara 4-5 Euro med taxi dit !
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-16, 19:50
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Vi bodde i enrummare på Sissy förra året. Helt magnifik utsikt från dessa lägenheter också! Det finns några riktigt fina stränder till vänster när man kommer ner till stora vägen också. Kommer inte ihåg vad den första hette, men en stig leder ner till den förbi en Italiensk restaurang som bara hade öppet på kvällarna (kan för övrigt rekomenderas å det varmaste). Stranden har ganska mörk finkornig sand och de billigaste solstolarna och strandseveringen i Lassi. Sen finns en fin strand med ljus sand nedanför hotell Medetarienen, där häftiga fiskstim uppvaktar de badande!
Prisnivån kan jag tänka mig är ungefär de samma på Kafalonia och Kreta.
Jag rekomenderar också Kefalonia!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-17, 11:51
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Känns onekligen som om det blir Kefalonia och att vi kanske borde boka om till Sissy istället...på Lassi hotel ingick visserligen frukost, men jag tror att utsikten och läget väger upp det lilla besväret att fixa frukosten själva. Det är ju bara jag och maken, de fyra barnen är hos mormor och morfar denna gång...

Några frågor till om hotellet...fanns där safety box eller annan möjlighet till deponering? På Airtours sida står lite motstridiga uppgifter om detta.
Undrar också om det finns parkering där?

Senast redigerad av Nattfari den 2008-05-17 klockan 12:05.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-17, 15:42
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Svar ja på båda frågorna, det finns både safetybox i rummen och en liten parkering på vändplanen framför hotellet. Det kan suga lite att gå upp till hotellet från stränderna likaså från supermarketen med frukostbrödet, fast lite motion har ju ingen dött av.
Hotell Lassi ligger närmare havet och några av stränderna, men jag vet inget om utsikten därifån.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-18, 12:24
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Nu har vi avbokat Lassi Hotel och istället bokat in oss på Sissy samma datum. På Lassi var det balkong eller markterass och markterasserna där såg inget kul ut...
Som du säjer, man dör inte av att få lite motion, så backen blir nog inget större problem. Tror att det blir kanonbra, ser verkligen fram emot resan!
Tack för alla svar!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-18, 13:13
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Kefalonia eller Kreta?

Ni gör helt rätt val. Som Kretaälskare hade jag också valt Kefalonia, även om jag aldrig har varit där. För Agia Marina är inget som jag förknippar med det sköna, underbara och storslagna Kreta som har charmat mig. Ha en skön resa!

/Marco
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT