Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-23, 21:14
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Vart ska vi åka?

Nyss hemkommen från 2 veckor i Thailand (inte så imponerad) börjar vi direkt planera för nästa resa (brukar vara bokad innan vi ger oss iväg). Precis som de senaste två åren kommer vi att ha semester v 38 dvs mitten av september. Nu är frågan bara, var ska vi åka i år? Förra året blev det Samos, året innan Karpathos. Tidigare har vi varit på Lefkas, Kos, Kreta, Korfu och Rhodos. Eftersom vi åker 1 vecka vill vi gärna ha direktflyg dvs ingen båtresa som fördröjer (där föll Naxos?). Vi söker avkoppling, sol o bad, god mat, gärna nåt intressant att titta på om vi hyr bil en dag. Däremot behöver vi inte ha några disco eller nattklubbar, en god matbit osv på en taverna eller restaurang räcker som kvällsnöje för oss. Vi vill kunna flyga från Kastrup (eller Sturup, men där är inte så många avgångar). Tacksam för tips från er som varit där vi inte har varit än!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-23, 22:04
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Vill ni ha direktflyg (där ni inte var) och ingen båt då återstår att välja mellan Lesbos, Kefalonia, Zakynthos, Parga, Santorini och Skiathos.

Enigma
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-24, 08:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Vad tråkigt att ni inte gillade Thailand. Alltid trist när det inte blir som man tänkt sig.

Folegandros är en underbar grekisk ö som ni kanske ska läsa lite mer om. Min favorit men jag gillar Thailand så vi kanske inte har samma smak.

Eva

Ser nu att ni åker en vecka så då är det inget bra alternativ
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-24, 10:16
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Eftersom vi åker 1 vecka vill vi gärna ha direktflyg dvs ingen båtresa som fördröjer (där föll Naxos?).
Hej Karin !
Tänk över det en gång till . Så många fina öar faller bort med det synsättet. Visst, 1 vecka är för kort tid för några längre resor men jag tycker det finns varianter som faktiskt funkar bra. Ex.vis flyg till Samos (åk vidare till Fourni , Patmos m fl öar), flyg till Rhodos (Tilos, Symi, Nissyros), flyg till Santorini (många kyklader, inkl Naxos, nås snabbt med snabbåt)

Det här förutsätter kanske att man tänker om lite och ser resandet och förflyttningar som en positiv del av upplevelsen.

Vi kunde bara vara borta en vecka sommaren 2008 och gjorde följande (det blev en kanonvecka):
Flygstol till Samos - satte oss på taverna i Pythagorion med en Mythos och funderade på fortsättningen - valet föll på Fourni pga av bäst båtförbindelser den dagen. Förflyttning till Vathy med taxi - köpte båtbiljett och placerade bagaget på biljettkontoret. Strosade runt i Vathys fina stad samt lunchade. Fin båtresa till Fourni som tog knappt 2 timmar - följde med rumstant på Fourni och fick trevlig lägenhet mitt i byn, sedan bad under sen eftermiddag. Därefter följde 5 fantastiska heldagar på Fourni innan vi åkte tillbaks till Samos med kvällsbåt 2 dagar före hemfärd. Det gav oss en heldag och kväll på Samos-Pythagorion innan flyget hem.

Lars
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-24, 13:57
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Ta flygstolar till Santorini med Apollo. Brukar ofta gå tidigt på morgonen så man är framme på Santorini vid lunchtid. Uner september månad går Blue Star kl 16 mot Naxos och den
resan tar bara 2 timmar. Skippa inte Naxos för att det inte går direktflyg dit. Det går inte bort så mycket tid med båtresor.

Margaretha
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-27, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Förra året blev det Samos, året innan Karpathos. Tidigare har vi varit på Lefkas, Kos, Kreta, Korfu och Rhodos.
Jag skulle valt Parga, Lesbos eller Kefalonia (i den ordningen) om jag vore ni.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-27, 16:23
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle valt Parga, Lesbos eller Kefalonia (i den ordningen) om jag vore ni.
Parga har vi tittat på både i fjor och i år men eftersom vi måste ha både ut- och hemresa lör-mån pga jobbet (från Parga kommer man hem sent/tidigt natten till tisdag och jag måste vara tillbaks på jobb 08.00 tisdag) faller det nog tyvärr även denna gång. Vilken ort är trevligast att bo i på de andra öarna?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-27, 16:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Vilken ort är trevligast att bo i på de andra öarna?
Det beror lite på vad ni önskar. På Kefalonia tror jag Lassi skulle passa (nära till den puserande huvudstaden), på Lesbos är det svårare att råda, men jag skulle valt Molyvos (om det går charter dit är jag inte hundra på).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-27, 17:01
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det beror lite på vad ni önskar. På Kefalonia tror jag Lassi skulle passa (nära till den puserande huvudstaden), på Lesbos är det svårare att råda, men jag skulle valt Molyvos (om det går charter dit är jag inte hundra på).
Till Molyvos, alltså till Lesvos går charter med Ving från Köpenhamn varje söndag och från Stockholm åker man dit varje torsdag med både Apollo och med Ving.

Till Kefalonia går charter varje lördag med både Airtours och med Apollo.

/Enigma
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-27, 17:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Till Molyvos


Vi bodde här när vi var i Molyvos på Lesbos. Kan tänka mig att åka tillbaka.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT