Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-12-13, 03:27
Generera Generera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Inlägg: 1
Standard Ost!!

Har en vän i grekland som skickar mig trevliga recept och vill att jag ska prova lite olika grekiska grejjor - problemet är dock att det verkar helt omöjligt att hitta grekisk ost som inte är Feta här Feta går att hitta i åttioelva varianter överallt men med andra är det värre *suck*

Har sett lite andra här som bor i Västerås - kanske nån som har några tips om var jag kan få tag på detta?

Favoriter ska vara kasseri och graviera - nån som har någon liten ledtråd?

Är himla nyfiken på att prova, bara jag kan hitta dem
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-12-13, 10:43
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Ost!!

Finns det ingen "invandraraffär" i Västerås? Har du tur, så kan i så fall de ha grekisk ost. Jag handlar ofta hos "Munir" i Skärholmen här i Stockholm, och de har grekisk ost, bl.a. Graviera.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-12-13, 19:35
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ost!!

Det finns en affär bortom gamla Stopet, numera heter den Lingon och blåbär, på Stora gatan. Sen finns det en mittemot Punkt du vet, i samma hus som Tusen och en natt restaurangen. Även den på Stora gatan .På Källgatan finns det en strax nedanför Taj Mahal. Har du testat "Ny matsedel" på Kopparbergsvägen, de har även chark. Prova där. Men jag förstår var du menar med många olika sorters feta ostar. Men bland den bästa mataffärs feta osten är nog ICA s egna feta samt Coop Signum fetaost.
Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-12-13, 20:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ost!!

Coops feta ost är är gjord på komjölk. Någon annan har jag inte hittat i deras sortiment under det varumärket. Välsorterade ICAaffärer i Sverige har feta från Fage och Fontana gjord på får och getmjölk.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-12-13, 21:19
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Ost!!

Om jag fattade rätt, så är det inte fetaost, som Generera vill ha tag i, utan annan grekisk ost. Feta är väl inte så svårt att hitta nuförtiden.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-12-13, 21:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ost!!

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
Om jag fattade rätt, så är det inte fetaost, som Generera vill ha tag i, utan annan grekisk ost. Feta är väl inte så svårt att hitta nuförtiden.
Exakt så fattar jag också

Måste ändå få påpeka när det gäller Coop att deras fd varumärke Signum inte längre finns kvar. De har tre varumärken för livsmedel; Coop, X-tra och Änglamark. Så vitt jag kan se på deras hemsida finns fetaost överhuvudtaget inte i sortimentet numer

För att återgå till ostarna kasseri och graviera borde det väl finnas liknande ostar att få tag i, om inte just de finns. Någon av alla er som ofta lagar grekisk mat har kanske något tips på vilken ost man kan ta i stället?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-12-13, 22:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ost!!

Mmm, greske oster!
Istedet for graviera kan du bruke sveitsisk gruyere, om du får tak i det. Hvis ikke kan du bruke sveitserost.
Istedet for kasseri kan du bruke italiensk provolone eller evt. mild cheddar
Istedet for myzithra (lagret) kan du bruke parmesan e.l.,
fersk myzithra kan du erstatte med cottage cheese.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-12-14, 21:33
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ost!!

Ja jag vet att det inte var fetaost som Generera var ute efter. Men Admirala har kanske kommit med bästa svaret. Apropå (nu är jag där igen!) så har Coop Extra i Västerås i alla fall Signum Feta ost, himla god! Den är gjord på pastöriserad komjölk....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT