Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-03, 12:39
Egoina Egoina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 5
Standard Vädret i oktober

Vi hade tänkt åka ett gäng nästa år just i början av oktober till chaniakusten. Hur är vädret där då? Är det sommar väder så man kan slappa på beachen och bada i havet? Någon som vet?


Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-03, 12:46
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Vädret i oktober

Du kan titta på webkameran på www.mitsosrestaurant.gr så ser du hur vädret är just nu. Temperaturen står på första sidan.
Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-03, 12:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vädret i oktober

Finns ju även vädersait här på Kalimera´s startsida,klicka bara på den ort Du är intresserad av så ser du...men vädret kan ju variera år från år.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-03, 13:22
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Vädret i oktober

Sänder här ett utdrag från hemsidan: www.weatheronline.co.uk om Chania.
Denna sajt är mycket bra och du kan även se historik samt vattentemperaturer !


Travel Planner: Chania SoudaTime Period : 01.10 - 08.10Statistical Weather Conditions The average weather conditions for Chania Souda:
The average daily maximum temperature was between 24°C and 28°C. At night it cooled down to temperatures between 17°C and 19°C.
On average there were 1 day with precipitation. The daily sunshine duration was about 8 hours. On average there was a gentle breeze of 3 Bft (Beaufort Force). This analysis is based on data from the past 11 years.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-03, 14:52
ebba-lotta ebba-lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 41
Standard Sv: Vädret i oktober

Hej
Jag har varit på Kreta i oktober många gånger. Inte längs Chania kusten utan i Rethymnon. De allra flesta gångerna har det varit perfekt väder. Sol och ljummet vatten. Det har dock hänt att det regnat rejält och blåst. Lite gambling är det i oktober. Om du då bor längs Chania kusten och det är dåligt väder är det nog lite segt. Varit där flera gånger men bara mitt på sommaren. Vi har bott i Kato Stalos som är ljuvligt vid badväder. Kan dock tänka med att det är lite segt om man inte kan vara på standen. Finns just inte så mycket att göra. Men man kan ju ta sig därifrån.
Lycka till med bestämmandet

ebba-lotta
ps åker själv till Kreta i morgon bitti
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-03, 15:00
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vädret i oktober

Ha en trevlig Kreta-resa Ebba-lotta!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-04, 18:58
Egoina Egoina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Vädret i oktober

Hej allihop som gett mig svar
Det blir nog kreta nästa år. Vi får väl åka och shoppa i chania om vädret är dåligt någon dag

Hoppas Ebba-Lotta får en fantastisk resa med mycket värme och bad!!

(Skriv gärna sen hur vädret var där nere)

Ska planera vidare...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-11, 22:20
HelenaP HelenaP är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Vädret i oktober

Kom just hem från en vecka i Chania. Vi hade 25-26 grader varje dag. Det var molnigt ½ dag, i övrigt helklart. På kvällarna var det lite kyligt, runt 20 grader kanske. Det var helt enkelt perfekt väder, speciellt för min man som inte är så förtjust i värme! Ni kan lugnt boka en resa nästa oktober, tycker jag!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-12, 11:14
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Vädret i oktober

Hej!
Har kommit hem från Kreta nu på morgonen. Vi åkte ospecifiserat och hamnade nästan ute i Kolimbari, mycket lugnt och skönt, på ett bra hotel, Kastalia village. Enda problemet var att de la ner rör i vägen och bussarna försökte undvika hålen, ibland genom att ta en annan väg, och där stod folk och väntade..... Vädret har varit perfekt, ca 25 grader överallt, luften, havet o poolen, ev lite varmare i luften o lite kallare i poolen. Sol- o. badväder varje dag, och bara att välja strand.

Abi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-12, 14:04
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Vädret i oktober

Hej,

jag åker ner till Kreta på måndag (stannar bara 3 nätter) så jag vill varna all andra som skall ner, det brukar bli dåligt väder när jag kommer.

ABI... detta problem med rör i vägen hade vi hela våren i Stalos, Platanias & Maleme.

/Nico
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-13, 17:09
ebba-lotta ebba-lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 41
Standard Sv: Vädret i oktober

Hemma igen
En toppen vecka i oktober blev det. 25-27 grader varje dag. ca 22 i vattnet. Klar blå himmel. Vad mer kan man begära?
Det är helt klart något visst med Kreta.
Nu gäller det vad det blir nästa år.
Tveka inte om en Kreta resa ÅK
ebba-lotta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-15, 13:20
Egoina Egoina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Vädret i oktober

Det låter ju underbart!!! Nu är det bara att försöka stå ut med att vänta ett helt år!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-17, 19:56
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Vädret i oktober

Hej

Överraskade min sambo med en resa till Kreta på hans 40 års dag, det är nu fem år sedan (jösses vad gammal han helt plötsligt blev ) så vi åkte hela familjen till Agia Pelagia under första veckan i oktober. Nu är det ju inte Chaniakusten men kan inte tänka mej att vädret skiljer så extremt mycket.

Kommer ihåg att det var mulet när vi landade och flygplatsarbetarna sprang omkring i TÄCKJACKOR! Snacka om att jag satt där i panik och tänkte vad jag hade gett mej in på...försiktigt gömde jag påsen med solcreme , den lär väl inte behövas under denna vecka tänkte jag men vilken tur att jag fick fel. Vi hade strålande varmt väder hela veckan och skönt att bada....men öborna ja de gick omkring i sina täckjackor hela tiden..he he...

Åk ni i oktober - det blir skönt avbräck från det svenska höstrusket

Maggan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT