Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-21, 12:59
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Rumspriser och tips Antiparos?

Hej

För några år sedan var vi på Antiparos, och nu funderar vi på att åka tillbaka igen i sommar (slutet av juni). Då vill jag minnas att vi betalade 50 E per natt för en ganska stor lägenhet (2 vuxna, 2 barn). Vi hade bokat lägenheten redan hemma, via nån förmedling så vi hade ingen riktig koll på priserna. En del som vi träffade på plats tyckte att lägenheten var dyr jämfört med deras. Men det var ju några år sen, och nu när jag kollar nätet ser alla motsvarande lägenheter ut att ligga på ännu mera, typ 65-75 E/natt. Vet någon om det har blivit så mycket dyrare? Eller går det att hitta en enkel och billig lägenhet med 4-5 bäddar i Antiparos stad? Törs man boka på plats, i slutet av juni eller är det risk att man inte får något rum då?
Jag tar gärna emot tips på billigt bra boende, som kan funka för två vuxna och tre barn, nära centrum. Helst bilfritt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-21, 13:35
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Boenden som annonseras här på kalimera har jag hört ska vara bra...
T.ex. Antiparos hotell...de har tre olika anläggningar på Antiparos!!

Annars kan ni ju göra som jag blivit tipsad om (och ska göra i sommar):
Att ringa från båten och boka rummet, ta med en hög telefonnummer bara så fixar det sig nog....

När vi mejlade och frågade på Naxos, ville de ha 35 euro vid förbokning i början på juni för 2 pers. Så, ett pris på 65-75 euro per natt om ni förbokar för 5 pers, tycker jag verkar vara ett OK pris...

Lycka till!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-21, 14:04
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Förra året förbokade vi ett rum på Antiparos i mitten på Juni. Det var på Roccos studios - hittas på nätet. Det var deras största tvårumsstudio (ingen dörr) med en dubbelsäng och två väggfasta Säng/soffor. Stor Balkong i hamnen (inte bilfritt) Deras andra rum har balkong åt baksidan och de hyr ut mopeder och cyklar på bottenvåningen (vi blev inte störda).

40 Euro per natt betalade vi, nu var vi 4, men en extrasäng borde väl gå att fixa. Vi var jättenöjda. Perfekt städning. detaljer som underlättar vardagen - typ durchdraperi, men inen lyx. Vi bokade ungefär den här tiden förra året.

Lycka till!

/Marianne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-21, 19:23
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Det är inga problem att hitta boende på Antiparos i slutet av juni. Problemet är att om man kommer fel tid på dygnet så får man aldrig tag på husägarna och det kan dra ut på tiden.
Bäst tid att leta rum är 10-12 eller 18-20. Resebyråerna i hamnen har möjlighet att hjälpa till också.
Så ta det bara lugnt. Slå er ner i hamnen, drick en öl, glass till barnen, en greksallad och koppla av. Lämna bagaget och ta en "volta". Ni har ju varit där förut och vet säkert vart ni ska ta vägen. Rumsfrågan på Antiparos i slutet av juni löser sig alltid.
Ändå tveksam...? Då är det bara att boka! Använd gärna länkarna via Kalimera. Hos Lill-Georgos och Anna bor man alltid bra.

Senast redigerad av SteffTee den 2007-03-21 klockan 19:27.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-21, 22:29
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Tack för bra tips, men jag tror nog vi bokar innan eftersom det kan vara ganska jobbigt att sitta ensam med små barn i hamnen medan en springer runt och letar rum. Resan är ju som bekant ganska lång från Sverige och de lär vara rejält trötta.
En till fråga förresten: Någon som kan svara på om det är smartast att åka via Aten eller om det är bättre t ex via Santorini? Sist åkte vi till Aten och jag har för mig att det gick bra men tog väldigt lång tid! (förseningar ledde till att vi missade båten och fick vänta många timmar i Pireus osv) Om man åker till Santorini, är det jobbig och lång transfer från flygplats till hamnen där båten går? Mina barn blir alltid åksjuka i bil och buss...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-21, 22:35
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Från Santorinis flygplats ner till hamnen, är det inte så långt. En slingrig serpentinväg nerför är det, men är det ca 15-20 min bilväg? Hjälp mig någon med det svaret!!
Annars, flyger du till Santorini, hamnar du mitt i övärlden! Men betalar mer för flygbiljetten. Vet att det tar minst 5-6 timmar från Piraeus till Paros.. så det beror på vilket du prioriterar, betala mer eller åker färja längre tid?? Lycka till med valet!...och resan såklart!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-21, 22:58
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Et litet sidospår, men det här är ett så bra tips jag vill förmedla vidare...

Citat:
Ursprungligen postat av Peep Visa inlägg
Mina barn blir alltid åksjuka i bil och buss...
Det blev mina också, tills jag för ett år sedan fick tips här på sajten om åksjukearmband. Det är en slags resårband men en hård "knopp" som trycker på en akupressurpunkt på handleden. Köpes på apoteket eller hälsokost.

Det fungerar! I sommras var det bara spegelblanka hav när vi åkte, men nu på sportlovet åkte vi bil Upppsala - bydalsfjällen tor (80 - 90 mil). Barnen brukar börja klaga på illamående (om det nu räcker) i Gävle. Enda gången någon mådde illa var när dottern i övermod tog av armbanden - när hon satte på dem igen försvann illamåendet efter ett tag igen! Helt underbart

/Marianne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-21, 23:43
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Kanske är det enklare att åka till Santorini trots allt. Vet någon hur lång båtresan är därifrån till Antiparos? Stor eller liten båt? (tänkte på åksjukan igen...)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-22, 08:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Citat:
Ursprungligen postat av Peep Visa inlägg
Vet någon hur lång båtresan är därifrån till Antiparos? Stor eller liten båt?
Åker ni med Blue Star Ferries tar det cirka tre timmar till Paros, därifrån tar det cirka 45 minuter till Antiparos om ni åker från Parikia (där färjan lägger till), eller 5 minuter om ni åker från Pounta. Till Pounta går det buss från Parikia. Blue Star Ferries båtar gungar ytterst sällan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-22, 08:29
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Japp det har jag provat också, funkar jätte bra, men de är lite dyra, men är man åksjuk gör man allt för att bli av med illamåendet...

Senast redigerad av Kalimera den 2007-03-22 klockan 08:42. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-22, 13:42
brunzell brunzell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Vi har bokat på Kouros Village en studio 56 euro/natt. De har även en pool vilket barnen ofta efterfrågar. Kouros ligger precis i hamnen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-22, 14:02
Peep Peep är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 40
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Det låter ju inte så dumt förstås. Hur stor studio är det, dvs hur många rum/sängar? Vilken period?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-22, 14:23
brunzell brunzell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Vi är två vuxna och ett barn (8 år). På bilden som jag såg verkade den stor, dock ett rum med kök. Det är 56 e per rum. Men de har all möjliga rum..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-22, 14:25
brunzell brunzell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Sorry glömde datumet fr 22 juni och vi skall stanna i fem nätter.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-22, 15:18
HediR HediR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: KLØFTA
Inlägg: 8
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Det er vanskelig å få rom på Anti-paros i slutte av juni, når skolene slutter. Vi satt i fjor å så på mange mange som måtte snu på hotellet vårt , Kouros village. Vi har vært der 2 ganger før og drar tilbake 20.juni, men booket rom i fjor. Studio på kouros er små. Tror man bør gå for leilihet om man er fler enn 2 vokne og ett barn. Vi kunne ikke tenke oss ett bedre sted å bo med små barn, basseng og strand like ved Alle storskoser seg når vi kommer til kouros
Citat:
Ursprungligen postat av brunzell Visa inlägg
Sorry glömde datumet fr 22 juni och vi skall stanna i fem nätter.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-22, 22:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Vi har aldrig förbokat vårt boende på Antiparos, har varit där både i slutet av juni, början, mitten och slutet av juli, fast å andra sidan har vi inte bott på Kouros, ett av få ställen med pool på Antiparos, men att ni skulle bli utan boende på Antiparos den tiden har jag mycket svårt att tänka mig.
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-25, 21:11
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vi har aldrig förbokat vårt boende på Antiparos, har varit där både i slutet av juni, början, mitten och slutet av juli ... men att ni skulle bli utan boende på Antiparos den tiden har jag mycket svårt att tänka mig.
// Helén
Gäller det även när man är 5 pers?

Jag håller på att kolla priser på Antiparos. Antingen får jag uppgifter om att de inte har något ledigt för perioden (4 - 10 juli). Eller så får jag prisuppgifter fram till den 9 juli för sen är de fullbokade. Priserna är på 75 -90 € för 5-pers lägenhet.

Den enda som hittills kunnat erbjuda rum hela perioden tog 55 € för ett dubbelrum och 75 € för ett trippelrum (ett "riktigt hotell" med palm utanför och allt - insåg inte det när jag mailade...)

Är det någon som har något tips? Vi vill bo inne i stan, gärna vid hamnen. Pool behövs inte. Hellst två rum/studios, även om det blir lite dyrare, så vi inte klättrar allt för mycket på varandra. Jag inbillar mig att de som inte syns så mycket på internet inte är lika bokade

/Marianne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-25, 22:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Gäller det även när man är 5 pers?
/Marianne
Ja, fast vi delade upp oss, ungdomarna för sig och vi andra valde annat boende, men det var inte för att vi inte fick plats på samma ställe, vi ville helt enkelt ha det så.

// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-13, 22:40
HediR HediR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: KLØFTA
Inlägg: 8
Standard Sv: Rumspriser och tips Antiparos?

Vi betalte 100euro i fjor, da var vi 3 voksne og 3 barn(4mnd,4år, og 15år) Det var en stor lelighet på kouros. Om man ikke er så opptatt av beliggenhet tror jeg det går greit å finne rom, særlig om man kan ta 2 rom.
Vi fikk tilbud om rom i havnen for ca 25euro for 2 voksne og 2 barn. Det var uten kokeplater og veldig lite.
Vi gleder oss til å komme tilbake for 3. gang i år

Senast redigerad av inkfish den 2007-05-13 klockan 23:33. Anledning: långt citat
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT