Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2006-07-06, 12:04
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Fjesing heter den på norsk og finnes på strender her i Norge også.
Så motoet må være: kom deg til lege med en gang for å få pencelin... man blir da også fortere bra slik at ikke hele ferien blir ødelagt.
Men dette er jo ikke så vanlig selv om det skjer fra tid til annen så man må jo ikke bli redd for å bade...

ia
Ikke penicilin, men kortison.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2006-07-06, 12:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Kortison ger man vanligen vid allergisk reaktion. Penecellin ges om det blivit en infektion. Om inget av detta inträffar, vilket förmodligen är det vanligaste, behövs ingen annan behandling än att se till att man får ut taggen eller rester av den.

Giftet kan man också dämpa genom att hålla den stuckna kroppsdelen i så varmt vatten som möjligt i minst en halvtimme. Ibland rekommenderas istället att kyla sticket med is för att dämpa giftet, eftersom det egentligen krävs 100-gradigt vatten för att giftet verkligen ska "dö" - och det kan man ju inte stoppa foten i...

Läs giftinformationscentralens hemsida om ni inte gjort det, där är informationen korrekt och faran varken under- eller överdriven.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2006-07-07, 09:09
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fisk som bits!

Jeg lover deg allergisk reaksjon hvis du stikker deg på en dracena. Og anbefaler alle, hvis så skjer, å oppsøke lege umiddelbart. Å vente er bare tull fordi at det tar litt tid før giften merkes for fullt. Andre typer stikk kan man behandle selv, men ikke dette.

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-07 klockan 10:23. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #44  
Gammal 2006-07-07, 20:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Jeg lover deg allergisk reaksjon hvis du stikker deg på en dracena. Og anbefaler alle, hvis så skjer, å oppsøke lege umiddelbart. Å vente er bare tull fordi at det tar litt tid før giften merkes for fullt. Andre typer stikk kan man behandle selv, men ikke dette.
Man ska absolut inte behandla några stick själv om man får en allergisk reaktion eller infektion!

Vad gäller risken att få en allergisk reaktion av ett fjärsingstick så är det naturligtvis upp till var och en att tro vad man vill. Oavsett enskilda människors eventuellt annorlunda erfarenhet så bedömer jag giftinformationscentralens uppgifter som de mest trovärdiga.

En allergiskt reaktion uppstår för övrigt inte första gången man utsätts för en viss allergen. Först när kroppen har bildat en viss mängd antikroppar mot den allergenen, kan en eventuell allergisk reaktionen uppstå. Dvs om man får en allergisk reaktion av ett stick från en fjärsing så har man minst en gång tidigare i livet utsatts för det protein i giftet som man reagerar allergiskt mot.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-07-07 klockan 20:47.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2006-07-09, 15:14
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
En allergiskt reaktion uppstår för övrigt inte första gången man utsätts för en viss allergen. Först när kroppen har bildat en viss mängd antikroppar mot den allergenen, kan en eventuell allergisk reaktionen uppstå. Dvs om man får en allergisk reaktion av ett stick från en fjärsing så har man minst en gång tidigare i livet utsatts för det protein i giftet som man reagerar allergiskt mot.
Det här vill jag nog sätta ett stort frågetecken för! Visst kan man vara allergisk mot något man inte utsatts för tidigare.

Peter
Svara med citat
  #46  
Gammal 2006-07-09, 18:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Det här vill jag nog sätta ett stort frågetecken för! Visst kan man vara allergisk mot något man inte utsatts för tidigare.
Ujuj Peter, ska du säga så om en fråga som du vet att jag inte kan låta bli att inveckla mig i

Det finns tre typer av allergier:
- atopisk allergi, dvs sådan allergi som man får genom ämnen i luften (framförallt pollen, djursekret, mögel och kvalster) och från livsmedel. Hit hör också allergi som man får genom bett eller stick.
- kontaktallergi
- ”övrig allergi”, till exempel komjölksallergi

Man kan säga att allergi är en immunförsvarssjukdom. Allergin uppstår för att immunförsvaret aktiveras "i onödan" när man utsätts för ett ämne som egentligen är ofarligt.

När det gäller atopisk allergi, är det alltid ett protein man reagerar allergiskt mot. Detta protein är som sagt egentligen ofarligt och det "normala" är att man tål det. Det som händer i kroppen när en allergi utvecklas är att immunförsvaret "får för sig" att det ofarliga proteinet är ett hot och sätter igång att bilda antikroppar (motgift) mot allergenet (proteinet). Antikropparna "sätter sig" på allergicellerna för att "lära känna dem" och kunna reagera snabbt nästa gång man kommer i kontakt med allergenet.

När det händer, alltså nästa gång man utsätt för allergenet, startar en reaktion i kroppen där bland annat histamin frisätts och orsakar de allergiska besvären.

Så nej, första gången man utsätts för något som man blir allergisk mot, uppstår ingen allergisk reaktion. Det vanligaste är att man inte får (eller märker) reaktionen förrän man utsatts för allergenet flera gånger och en ganska stor mängd antikroppar har bildats. När man gör allergitest med blodprov mäter man mängden antikroppar. Ju mer antikroppar mot ett visst ämne, ju mer allergisk är man mot det.

Kontaktallergi och "övrig allergi" uppstår inte riktigt på samma sätt, men det handlar även då om "fel" i immunförsvaret.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2006-07-09, 21:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Glömde skriva om histamin att det är ett ämne som finns i kroppens vävnader som en del i immunförsvaret. Det frigörs vid olika tillfällen, till exempel när man får ett myggbett så frigörs histamin och gör så att det kliar.

Vad histaminerna faktiskt gör att de skickar mer blod till den utsatta kroppsdelen, så att det kliar, man får röda utslag eller röda ögon, mer slem produceras i näsan och bronkerna, slemhinnor svullnar osv.

Histaminer kan dock inte frigöras innan det finns en viss mängd antikroppar som så att säga sätter igång deras frigivning. Därför får man ingen allergisk reaktion första gången man utsätts för en viss allergen.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2006-07-09, 22:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Ujuj Peter, ska du säga så om en fråga som du vet att jag inte kan låta bli att inveckla mig i
Jag visste väl att det var som att peta på en inflamerad böld Och det som gör så skönt ont... Hi hi hi...

Men du vet ju att jag inte bara är allmänt djävlig, jag är även då och då även överdjävlig. Så jag ringde till MAS (Malmö Allmänna Sjukhus) i kväll och fick prata med en (i o f s AT) läkare där. Men han menade att man inte alls behöver varit utsatt för det "elaka" proteinet tidigare för att få en allergisk reaktion. Och jag hoppas verkligen att han vet vad han pratar om! Han menade att man kan reagera direkt när ett okänt protein kommer in i kroppen.

Jag har faktiskt varit med om detta i ett synnerligen obehagligt sammanhang. Ett tidigare ex fick ett stick av en bålgeting. Hennes son, sex år gammal, fick tre stick (!) men reagerade inte alls. Jag klarade mig ostungen dock. Getingarna förstod väl att jag var elakast på plan...

Detta hände ute i St Anna skärgård, långt från all ära och redlighet... Och ex:et gick in i en anafylaktisk chock. Hon hade dock aldrig tidigare blivit stungen av någon bålgeting. Som tur var så hände detta när jag precis fått "mobiltelefon". Dvs en apparat som var fastlåst i bilen och tog upp halva bagageutrymmet.... Så det var bara att ringa 90 000, låsa sommarstugan och lasta in hustru och barn i Audin och vrålköra mot civilisationen. Ambulans och akutbilen mötte vi ung. halvvägs, så då släppte mitt ansvar. Som väl var var hon "syrra" på IVA och förstod vad det var som höll på att hända och vidtog åtgärder därefter. Efteråt på sjukhuset så sade läkaren till mig att hon hade haft ca 10 - 15 minuter kvar om vi inte mött akutbilen! Och från den punkten där vi möttes så hade vi fortfarande ca 30 min kvar till stan´..... Så där försvann alla mina ev. betänkligheter mot mobiltelefoni....

Men killarna i akutbilen hälsade glatt: Nämen är det du Eva, och tryckte i henne adrenalin, cortison och kalk... Men jag fick se hennes EKG-remsa på sjukhuset, och den såg inte kul ut...

Och Christopher, grabben, frågade senare: Kan du inte köra som du gjorde när mamma var dålig? "Det var roligt..." Ha ha ha.... Och får jag tag på den faan som vägrade flytta på sig trots att jag kom i hög hastighet bakifrån med både varningsblinkers och helljus på, så ska han få stifta bekantskap med min ilska... Jag lyckades efter några minuter ta mig förbi honom och han kom senare ifatt när vi stannat hos ambulansen och akutbilen med "blandarna" på, så jag hoppas jag han förstod att det var allvar och skämdes som en hund resen av vägen...

Akutbilskillarna sade till mig att köra lugnt och stilla in till stan´, vilket jag gjorde med "Stoffe" i baksätet... Bröt nog inte ens mot hastighetsbestämmelserna som jag annars brukar göra... Det var ju liksom inte mycket jag kunde göra...!

Men parkerade naturligtvis totalt regelvidrigt utanför akutintaget och letade upp dåvarande medresenärens rum... Och hittar då ett ex som ser ut som hon drabbats av galopperande vattenkoppor... Urtokaria (utslag) över hela kroppen och hon var inte på gott humör... Det kanske inte underlättade när jag glatt kom in och sade till henne att sluta ligga där och simulera... OUPS... Läkaren tittade först på mig, sedan på exet, och sedan på mig igen, och började sedan asgarva... Det berodde kanske på att vi faktiskt kände hälften av personalen, och umgicks med en del.... Men exet var INTE glad...

15 min senare var vi dock på väg hem och allt gick bra. Den gången.

Men för att nu runda av det hela så måste jag, och läkaren på MAS, reservera oss mot att man måste ha träffat på det allergiframkallande proteinet tidigare...

Peter
Svara med citat
  #49  
Gammal 2006-07-09, 22:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fisk som bits!

Du kan nog lugnt lita på doktorn eftersom kroppen är mer komplex än vi anar.
Kan inte vid en så sen timme och efter en spännande finalmatch ge en enkel förklaring som alla kan förstå men en annan dag kanske.

Eva
Svara med citat
  #50  
Gammal 2006-07-09, 23:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Histaminer kan dock inte frigöras innan det finns en viss mängd antikroppar som så att säga sätter igång deras frigivning. Därför får man ingen allergisk reaktion första gången man utsätts för en viss allergen.
Hrrrrm, mutter, suck.. Nä. Jag köper fortfarande inte det du säger! Jag menar, antihistaminer har funnits i rätt många år nu. Men de är för folk som redan har konstaterade allergier. Min fars gamle gode vän som var produktchef på Sandoz propagerade starkt för dessa. För att motverka allergiska reaktioner. Men jag har aldrig hört att man måste ha varit i kontakt med ämnet man är allergisk mot en gång, för att sedan få en allergisk reaktion vid en andra kontakt! Ett gift för kroppen är ett gift! Oavsett om jag träffat på det tidigare...

Men skit samma om man blir allergisk första eller andra gången man kommer i kontakt med ett ämne. Det spelar ingen större roll och för knappast Forumet framåt heller. Det är dock ett elände för de som råkar ut för det! Själv nyser jag hejdlöst 5 - 6 gånger varje morgon när jag läser tidingen. Trycksvärta tillsammans med 5 Miljarder katthår i luften lockar fram denna aerodynamiska explosion... Faan att Ove har gått i pension... Hade behövt lite av hans antihistamin...

Peter
Svara med citat
  #51  
Gammal 2006-07-09, 23:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Det var sannerligen för väl att det gick bra den gången! Allergichocker är inget att leka med.

Det jag kan om allergier finns att läsa såväl i böcker som på internet. Det är ju som väl är ett område som det forskas ganska mycket i, och kanske har den läkare du pratade med kunskap om nya rön, eller så svarade han väldigt allmänt. Det är ju inte möjligt att veta vilka antikroppar man har bildat om man inte kollat det speciellt och vissa proteiner/allergener finns säkert i olika "saker", andra är närbesläktade, så det kan säkert förekomma att man reagerar allergiskt på något som man inte varit med om tidigare. Antikropparna kan finnas där och vänta i alla fall. Förmodligen är det dock inte något som händer ofta - allergichocker är ju också som tur är ganska sparsamt förekommande.

När det gäller getingstick så lär risken att man blir allergisk mot det vara många gånger större om man blir stucken första gången under de första levnadsåren, än om man blir det när man blivit lite äldre. Min dotter blev stucken av en geting när hon var 15 månader. Då fick hon bara en röd prick som sved och kliade lite. Nästa gång hon blev stucken var hon 16 år och då fick hon en jättereaktion som behövde kortisonbehandlas. Hon trodde förståss inte själv att hon någonsin hade blivit stucken av en geting förut och blev förvånad över reaktionen.

Allergiska reaktioner är komplexa och låter sig långt ifrån alltid förklaras. Korsreaktioner är inte ovanliga och allergins styrka varierar med årstider, ålder och allmäntillstånd, och mycket annat.

Men nu har vi kommit en bra bit ifrån fisken som stack...


Tillägg: Ditt sista inlägg hade jag inte läst när jag skrev detta. Antihistaminernas uppgift är att sätta histaminerna ur funktion, så att de inte kan orsaka den allergiska reaktionen.

Och så det där med gift då: Det ämne man reagerar allergiskt mot är inte ett gift för kroppen. Det är immunförsvaret som tar miste, och TROR det och därför sätter igång en reaktion som ger symptom. Jag kan till exempel inte äta nötter utan att slemhinnorna i svalget sväller. Men inte är nötter giftiga för det. Det är bara mitt immunförsvar som någon gång har fått för sig det.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-07-10 klockan 00:02. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #52  
Gammal 2006-07-10, 09:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fisk som bits!

Är det inte korsreaktioner som doktorn tänker på när han svarar att en allergi kan uppstå även första gången. Inte kan väl getingen vara så unik att inte bett från andra insekter kan leda till reaktion första gången vid getingstick? Vid mitt första getingstick(som jag känner till) svällde handen upp till nästan dubbel storlek och andra gången blev jag rejält allmänpåverkad och fick vård akut. När jag reste till Amazonas i vintras såg jag till att ha både Betapred och Anapen i medicinlådan samt naturligtvis en del annat som cortisonkrämer och Clarityn.

Lite kuriosa bland greklandsfrälsta så såg jag att många svenskar i test reagerar mot ämnet från kackerlacka trots att kackisar är ovanliga i Sverige och enligt författaren förekommer i mindre än 2% av de svenska hemmen.

Eva
Svara med citat
  #53  
Gammal 2006-07-10, 10:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Är det inte korsreaktioner som doktorn tänker på när han svarar att en allergi kan uppstå även första gången.
Ja så kan det vara. När min yngste son var som sämst i sina allergier och testades första gången hade han klass 5 på hästallergi. Det är den högsta klassen och ger testet sådant utslag är man väldigt allergisk. Han hade nästan aldrig träffat en häst då! Däremot hade han någon månad innan åkt med i en grannes bil när deras dotter skulle hämtas från stallet. Den troliga förklaringen är att hans motståndskraft var så nedsatt så han bildade antikroppar mot i stort sett allt han utsattes för. Korsreaktion med andra ord.

Testet visade också på mjölallergi (inte glutenintolerans som är någon annat) - och mjölmat var det enda som jag med säkerhet visste att han inte blev dålig av just då! Korsreaktion även det.

Citat:
Inte kan väl getingen vara så unik att inte bett från andra insekter kan leda till reaktion första gången vid getingstick?
Det är ju proteinet i sticket man reagerar allergiskt mot och jag tvivlar på att det finns kunskaper om var och hur alla proteiner finns och ser ut och vilka som förekommer på olika ställen.

Det viktiga är ju trots allt att behandla en allergi oavsett hur svår eller lindrig den är. Då kan man förhindra att symptomen förvärras nästa gång och numer har det ju även visat sig att man kan bli helt symtomfri, något som man inte trodde för bara några år sedan.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2006-08-04, 17:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fisk som bits!

För att brutalt återgå till ursprungsfrågan så hade Expressen idag en artikel om just Fjärsing: http://www.expressen.se/index.jsp?a=649169

Den bits ju inte, men sticks... Och den finns i Medelhavet också.

Peter
Svara med citat
  #55  
Gammal 2006-08-04, 18:00
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Jo tack jag läste den artikeln nyss. Har spart den, för de på vårdcentralen hade aldrig hört talas om fjärsing förr! Men på västkusten och södra skåne borde kunna sånt antar jag. Någon som vet om de svarta gifttaggarna kan ramla bort av sig själv eller? Jag kan inte se att jag har kvar dem, men vet med mig att jag inte plockat bort dem heller?
Svara med citat
  #56  
Gammal 2006-08-04, 18:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fisk som bits!

Oj!

Jag upplevde precis det samma 2 gånger nu på semestern, både vid Nafplio och på Evia, men har trott att det var sjöborrar jag klivit på fast jag inte sett några!!! Andra gången blev maken helt förgrymmad och undrade hur jag badade egentligen för han badade ju på samma ställen och såg inga sjöborrar heller. Men är det rackars fiskar som gräver ner sifg i sanden har man ju ingen chans, men JÄVLIGT ont gjorde det i alla fall...Svarta prickar 2 st såg jag båda gångerna på tån... Stortån ena gången och "pektån " på andra foten den andra gången... Nu har det onda nästan lagt sig...

Lissi
Svara med citat
  #57  
Gammal 2006-08-04, 19:52
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Fisk som bits!

Jag upplevde precis det samma 2 gånger nu på semestern, både vid Nafplio och på Evia, men har trott att det var sjöborrar jag klivit på fast jag inte sett några!!! [QUOTE

Hej !
Dylika problem avhjäpes lätt med denna fotbeklädnad !
Mvh/Tom (som numera kallas för "Iprenmannen")

Senast redigerad av Tom den 2006-08-04 klockan 19:55.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2006-08-04, 21:09
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Har ni Lissi och Tom några bestående men?? Jag har fortfarande en "knöl" i "ringtån" vecket...............
Svara med citat
  #59  
Gammal 2006-08-04, 21:20
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Fisk som bits!

Tom!

Dina Ipren-skor verkar fantastiskt praktiska! Såna skulle jag vilja skaffa mig också. Var kommer man över sådana? I Sverige? I Grekland?

Allvarligt talat, jag har faktiskt blivit lite uppskrämd av den där kvastfeningen, så jag tänker absolut skaffa mig ett par badskor tills jag åker om 1½ månad. Köptips?

Titti
Svara med citat
  #60  
Gammal 2006-08-04, 21:25
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Fisk som bits!

Köpte dom på Hydra i våras 15 euro !
Rätt saftigt pris , men dom är värda varje euro.
Fanns något liknande i Egali på Amorgos till 11 euro.
Frun investerade i ett par.

Mvh "Iprenmannen"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT