Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-14, 10:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

WWF vädjar om ekonomiskt bistånd för att bl a skydda havssköldpaddorna från oss turister ()

Såhär skriver de på facebook:

Citat:
Greklands kris drabbar havssköldpaddorna!
wwf.se/akut
På den grekiska stranden Sekania, på ön Zakynthos, kläcks varje år tusentals havssköldpaddor, Caretta caretta. Stranden är med sina 1000 äggkläckningsplatser en av Greklands allra viktigaste för havssköldpaddorna.
WWF köpte stranden för cirka 20 år sedan och 1999 bildades en nationalpark för att skydda Sekania och andra stränder i närheten. Det intensiva arbetet med att skydda stranden fortgår och vi har hjälpt till att ta fram rutiner för hur den ska fortsätta bevaras på bästa sätt när det gäller havssköldpaddornas kläckningsplatser.
National Marine Park of Zakynthos som ansvarar för stranden har dock på grund av ekonomiska svårigheter i år inte lyckats ge stranden tillräckligt skydd. Det behövs fler parkvakter som patrullerar stränderna för att skydda dem från turister, mer arbete för att förhindra bränder, samt för att minska erosionen och skydda sanddynerna.
Äggkläckningssäsongen har startat och sköldpaddorna saknar skydd. Därför vädjar vi till allmänheten om att hjälpa oss, så att vi kan se till att de får det skydd de behöver även i år!
SMSa WWF AKUT till 72900 så skänker du 100 kronor eller gå in på wwf.se/akut Varje bidrag är betydelsefullt!
‪#‎WWF‬ ‪#‎WWFakut‬ ‪#‎StoltFadder‬ ‪#‎Marinfadder‬
(Greklands folk, inte bara djur, behöver stöd, jag vet. Men jag skriver det ändå så att var en kan göra sitt val).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-16, 16:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Jag hjälper en landsköldpadda i stället...vi har en bjässe på flera kilo och säkert 30 cm lång, som traskar runt här. Då och då kommer den inte längre,på grund av staket eller trappor eller ojämnheter, så man får lyfta upp den och bära iväg den till ett lämpligare ställe. Nyss fick jag rycka in och bära den till granntomten, och gav den ett stort salladshuvud att mumsa på , vem vet hur länge den satt illa till på ödetomten. Jag tyckte precis att den sa tack...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-16, 16:26
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag hjälper en landsköldpadda i stället...vi har en bjässe på flera kilo och säkert 30 cm lång, som traskar runt här. Då och då kommer den inte längre,på grund av staket eller trappor eller ojämnheter, så man får lyfta upp den och bära iväg den till ett lämpligare ställe. Nyss fick jag rycka in och bära den till granntomten, och gav den ett stort salladshuvud att mumsa på , vem vet hur länge den satt illa till på ödetomten. Jag tyckte precis att den sa tack...

Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-16, 18:23
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Oj, hur kändes den, torr eller slemmig? Hur reagerade den när du lyfte upp den? Jag ser ju att den tackade sen, men fattade den direkt att du var en snäll varelse?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-16, 20:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

LaRose, den ser ut som en mörkbrun soldathjälm ungefär, ganska hög och lite plattare på bakre delen. Varm att hålla i, men det är ju sommarvärme nu. Den tog det med ro, drog in huvudet lite och sprattlade lite med benen, och när jag la grönsalladen framför den började den genast äta.

Vem vet vad en sköldpadda tänker...även om den är rädd kan den inte skynda sig iväg, men lär kunna bitas kraftigt om den får chansen.

Jag såg samma eller en annan i fjol. Då åt den nerfallna hibiscusblommor.

På Peloponnesos, Lagouvardos, kom det flera gånger havssköldpaddor som la ägg på stranden nedom vårt läger. Problemet var att det kom rävar och grävde upp äggen, andra skadades av parasollkäppar och bilkörning på stranden. Nog behövs skyddande åtgärder!

Senast redigerad av Monica P den 2015-05-16 klockan 20:10.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-16, 23:39
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Tack för utförligt svar, Monica! Kan riktigt se "soldathjälmen" framför mig. Ett så främmande djur för mig, så speciellt. Ett riktigt urdjur. Undrade just om den "hugger". Som du säger, så kan den ju inte fly snabbt, om den skulle behöva. Det var intressant att läsa om din goda gärning.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-17, 10:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Så roligt att ni har en sköldpadda hos er, Monica! De är så fina. Möter man blicken hos en sådan är det som att möta hundra år av visdom.

Jag har bara sett dem på en ö och det var också i Dodekaneserna, på Symi. På en av vandringarna där, den till Nanou bay, avslutade man ner genom en brant ravin. Man gick/gled ner på en massa lös sten, det var förmodligen livsfarligt, men där mötte man också ibland sköldpaddor. Det var jättehäftigt. Det här var på 90-talet och jag hoppas att turismen inte trängt bort dem idag.

LaRose: jag gissar att det är en sådan här sköldpadda som Monica menar, fast en riktig bjässe. De är allt annat än slemmiga, tvärtom torra. Och jättefina. http://reptiler.ifokus.se/discussion...adda-insjunken
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-17, 10:27
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag hjälper en landsköldpadda i stället...vi har en bjässe på flera kilo och säkert 30 cm lång, som traskar runt här. Då och då kommer den inte längre,på grund av staket eller trappor eller ojämnheter, så man får lyfta upp den och bära iväg den till ett lämpligare ställe. Nyss fick jag rycka in och bära den till granntomten, och gav den ett stort salladshuvud att mumsa på , vem vet hur länge den satt illa till på ödetomten. Jag tyckte precis att den sa tack...

Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-17, 10:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Vår vän är rejält mycket större. I morse hade den gett sig av, men hade ätit upp vinbladen, hibiscuskvistarna och lite sallad.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-17, 10:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Den är nog inte långt borta, de gör ju inte så många knop

Fantastiskt att den är så stor! Då är den nog bra gammal. Som av en slump såg jag just en på facebook, den var 140 år!

Hoppas din kommer tillbaka. Fast det är ju inte kul om den äter upp trädgården för er.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-17, 17:29
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Havssköldpaddorna på Zakynthos behöver hjälp

Tack för länken, Inkfish!
Herregud, 140 år! Så många tider och händelser den har genomlevt. Undrar om den berörts av välstånd, fattigdom, krig och konflikter som människorna hållit på med.
Blir lite full i skratt åt att den åt upp hibiskusen och drog. Fast tråkigt för er, Monica. Finns det några växter den prefererar eller äter den rubb och stubb?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT