Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Mat & Dryck (ej grekisk)

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2006-04-07, 21:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Bearnaisesås

För ett tag sedan flyttade jag till en liten ort utanför Malmö. Där bor sedan länge en gammal kollega och god vän. Vi har många gemensamma intressen. Sådana som kvantmekanik och strängteorier… Parallella Universum å sånt mög… Ytterst intressant för de flesta… Eller hur?

Vi ungkarlar brukar umgås på helgerna när han är barnfri , ca var tredje vecka. Äta lite gott, en flaska vin till maten, och kanske lite glass, kaffe och en virre efter… (Det händer faktiskt att vi även ses mitt i veckorna, utan att det är fest…)

Vi kom dock snabbt fram till att jag skulle stå för matlagningen och han för vinet… Där han dock har en mycket god smak.

Men han hotade med att han någon gång skulle göra sin Bearnaisesås… Visst, sade jag medgörligt, och hoppades att det skulle falla i glömska. Det är ju liksom inte den enklaste av såser att göra…

Och sedan Findus (faan ta dem… ) slutade med sin frysta pås-sås, så har jag inte hittat något riktigt bra alternativ. Dessutom gör jag en grym pepparsås själv…

Men så kom då denna fruktade dag då han tyckte att det var hans tur att göra såsen. Jag hade lovat en god köttbit och då ville han göra såsen. Och då var det lite svårt att säga nej…

Och så presenterade han en av de enklaste och godaste Bearnaisesåser jag ätit! Inte på Top 10, inte ens på Top 5, utan verkligen på Top 3! Och jag har ätit mycket B-sås!

Och så till vad tråden egentligen ska handla om då.

Så här gör han den:
(Använd ett riktigt mått för säkerhets skull..)

Häll 4 matskedar vatten + 2 matskedar vitvinsvinäger i en kastrull och låt koka upp med en ½ finhackad lök. (I alla originalrecept ska det egentligen vara scharlottenlök, men jag har ta mig tusan aldrig märkt någon skillnad mellan den och vanlig lök… Möjligtvis på priset då… ) Pudra på rätt mycket vitpeppar och låt det koka ihop till ca 1/3:e del.

Under tiden separera 5 ägg, och lägg gulorna i en kopp tex. (Den som vill göra maränger kan ju behålla vitan…) Smält samtidigt 250 – 300 gr smör! Jag sade aldrig att det var smalsås…! Bäst är att smälta det i micron, det får inte brynas.

Sila av ihopkoket och häll tillbaka vätskan i kastrullen. Sätt tillbaka kastrullen på plattan igen, häll i äggulorna och vispa hårt. På någon minut ska det nu bli till en smet… Säg lite som mannagrynsgrötkoncistens…Ta av kastrullen från värmen. Här ska man nu även vispa i Dragonen.

(Den här ”gröten” kan nu faktiskt stå och vänta en stund om inte allt annat är klart. )

Häll sedan sakta, lite i taget, det smälta smöret i smeten under kraftig omröring. OBS! Smöret får inte vara för varmt! Då koagulerar äggulan. Ca 50 – 60 grader är lagom så vitt jag förstår. När allt smör är invispat är såsen klar!

Och jag lovar att den är mycket god. Han har, nådigast, fått göra den flera gånger sedan…

Låter det krångligt? Det är det inte! Jämför med alla originalrecept med vattenbad osv….

Detta recept räcker gott och väl, och blir över, till oss två som gärna vältrar oss i gottesaker. Men det bör räcka till ca 4 portioner för folk med normala krav på tillvaron…

Detta har ju inget med Grekland, eller Grekisk matlagning att göra, men det krävs ju inte här. Så fyll gärna på med fler goda recept som förenklar tillvaron.

Och gör ni det så ska jag senare bidra med det enklaste och godaste receptet på lax i ugn som finns. Och så har jag ju ett enkelt, och mycket gott recept på kycklingfiléer på grönsaksbädd i ugn…

Och är ni riktigt snälla och ger många bra bidrag, så ska jag förklara vad en ”baddis” är, och varför man i vild förtvivlan ska jaga en sådan i Grekland. Jag höll på i flera år, men fick inte tag på någon. Men för några år sedan fick jag en av mina Grekiska vänner… Det var bara en liten en, men den räcker… Den gör dock under med kycklingfiléer och fläskfiléskivor. (Där jag också har ett gott kryddtips…) Och jag kan säga att jag använt min ”baddis” i stort sett varje vecka sedan jag fick den…

För några år sedan satt jag på balkongen i Rafina sista kvällen och såg en stor ”baddis” genom fönstret i butiken på andra sidan gatan… Det var innan jag fått min lille, och jag övervägde noggrant riskerna med ett inbrott… Och avstod som väl var… Tanken på ett Grekiskt fängelse var inte så tilltalande… Den var så nära, men ändå så långt borta…

Jag ser nu fram mot mängder med förslag vad en ”baddis” är! Alla Grekboende eller med Greker gifta är automatisk diskvalificerade! He, he, he….

Jag ser dessutom fram mot många goda enkla recept som säkert många här kan bidraga med…

För KALIMERA-KÖKET (Det enda seriösa alternativet till Mat-Tina…)

Peter

Senast redigerad av Peter den 2006-04-07 klockan 21:41. Anledning: Stavar fortfarande som en kråka...
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT