Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-28, 19:25
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Glöm inte skaka ur ryggsäcken/resväskan innan ni packar för hemfärd! Det är min fasa; att få hem dem i lägenheten...! Blää!
Anki
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-07-29, 13:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
Glöm inte skaka ur ryggsäcken/resväskan innan ni packar för hemfärd!
Samma gör vi! Vore ju fruktansvärt om några sådana här rackare följde med hem. (OBS! Bilden - som jag tog i Parga - är läbbig om du inte gillar dylika djur.)
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-07-29, 20:41
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Att syna sin väska innan man packar den för hemresan är ett gott råd! Den kackisen som Janne fotograferat är en orientalisk en. Denna ser ut att vara vuxen, tänk att den några veckor tidigare bara varit några millimeter lång! Då hade den lätt kunnat gömma sig i ett resebagage!
Yeasou
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-31, 09:48
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna / Stockholm
Inlägg: 116
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Här berättas det mer om dessa gynnare http://www.nrm.se/utstallningarcosmo...180002413.html
bland annat att äggkapslarna skyddar dom små mot bekämpningsmedel, att dom har en viss förmåga att bli imuna mot sagda medel samt att vissa av dom är goda flygare.

/ CB
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-31, 19:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kackerlackor :-(

En underbart uttömmande artikel. Vi får väl helt enkelt lära oss att tåla de små liven...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-08-06, 01:06
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Fy...nu kryper det överallt på mej ....kom hem från skiathos i går kväll...kom på att jag inte hade synat väskan innan jag packade den......men jag såg alldrig röken av några kackerlackor där vi bodde,men man kan ju alldrig vara säker..även om jag inte såg eller hörde någon på hela veckan någonstans så kanske dom fanns där ändå...känns inget trevligt att gå och lägga sej nu skulle inte ha läst det här att dom kunde flyga hade jag ingen aning om ....får hoppas att dom flyr mitt kalla sovrum ifall jag fick med någon
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-08-06, 06:26
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Skrev om detta för ett år sen ungefär.
Bekämpningsmedlen är mycket effektiva!
Det slutade med att jag fick flytta ut (den bekämpade?) under ett dygn ungefär. Reaktionen på medlet hette duga.
Allt beror på hur man ser på saken. Jag eller kackerlackan. Det synbara resultatet efter hemkomsten var att de blev slöare, men inte försvann. Det är bara att se till att ha tättslutande lock på allt som är ätbart och en toffla till hands. De stör mig inte direkt men jag tycker de är äckliga. Flygfärdigheten har jag också skrivit om tidigare. Stor fördel är att ha myggnät i lägenheten och montera släplister på alla ytterdörrar. Lika för..at kommer de in i badrummet.
Tilläggas ska att de finns här i Sverige också, men inte lika stora vad jag sett.
Snygg bild Janne. Tagen före eller efter toffel?

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-08-06 klockan 06:28. Anledning: Slask i fingrarna igen
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-08-06, 07:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kackerlackor :-(

I våra välstädade hem har kackerlackorna inte så mycket att hämta. Största risken att få med de objudna gästerna hem är för de som flyttar med stora bohag. Själv tvättar jag alltid upp alla mina kläder och vädrar och dammsuger mina väskor eller ryggsäck efter en resa så den risken betraktar jag inte som så stor. Mina dotter som arbetat på flera tavernor och även på hotell i Grekland berättar att på de ställen som städades väldigt noggrant dagligen var det inga problem med kackisarna sen sprutas det säkert en del också.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-06, 08:14
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Kackerlackor :-(

De måste ha fått bukt med de flesta kackerlackorna.
Har själv inte sett några sedan Cypern i början på 90-talet !
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-08-09, 09:57
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Har inte sett så många kackelackor genom åren i Grekland. Däremot många i Spanien och för att inte tala om när vi var i Montenegro!
Den värsta händelsen var nog på Fuerteventura på en restaurang där en annan gäst fick en kackelacka inkokt i pastasåsen! Hon fick den i munnen och bara skrek och fick kväljningar. Gissa om vi åt upp vår mat sen?!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-08-09, 13:51
frubrink frubrink är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 81
Standard Sv: Kackerlackor :-(

Fy, tvi vale jag får kväljningar bara jag läser. Brrrrrrrrrrrrr. Vi var på Kanarieöarna för nåt år sen och där var massor av odjuren. Isch
Fru Brink
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT