Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-23, 11:59
GabriellaN GabriellaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 15
Standard Boende och transport till Rafina 12-14 september

Halloj alla kunniga Greklandsresenärer!
Själv ska jag tillsammans med mina tonåringar och god vän åka till Grekland för första gången en vecka (7-14/9). Eftersom resan endast är en vecka har vi bestämt oss för att åka till Naxos vid ankomst till Grekland (via Atens flygplats) och stanna där större delen av vistelsen. Jag har däremot hört att det inte alltid är att lita på båttidtabeller och avgångar och vi har därför bestämt oss för att åka till fastlandet redan på fredagen och stanna där innan flyget lämnar Aten på söndag förmiddag. Nu till mina frågor; istället för storstan Aten vill vi hellre bo i Rafina dessa sista dagar, men jag hittar varken båttur Naxos-Rafina eller något ok boende där. Jag antar att det funkar att åka buss mellan Pireus-Rafina (via Aten??), men det hade ju varit enklare att åka båt direkt dit. Snälla, finns det någon som har tips hur jag söker båttur och hittar boende i Rafina. Vore dessutom kanon om boendet inte är alltför dyrt...

Hälsar,
Gabriella
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-23, 16:19
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Kolla båtturer Paros- Rafina,från Naxos till Paros går flera turer dagligen.Vi skall göra denna trip i slutet sept.Har bokat rum på hotel Corali.Det går bussar Rafina-Athens flygplats flera ggr dagligen.bjorn
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-23, 16:56
GabriellaN GabriellaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Hej, och tack för tips!

Det enda nu är att fundera vad som är mest omständigt (och kostsamt ), ta en extra båttur till Paros och sedan vidare till Rafina, eller åka direkt till Pireus för att sedan ta buss till Rafina.

Har du sett några bilder från hotell Corali, deras hemsida var ju inte den bästa? Priset var helt ok (110/natt för 4 pers), men svårt att boka i förväg när man inte en sett det, eller kanske är det jag som är för finkänslig .

Får fundera lite till och kolla med mina medresenärer.

//Gabriella


Ooupppss! Hittade bilderna på hotellet.... ... men får se om det blir det hotellet.

Senast redigerad av GabriellaN den 2008-08-23 klockan 17:07.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-23, 17:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Vi bodde på Coralli natten innan vi skulle hem i somras. Absolut acceptabelt hotell! Vi fick ett rum med privat bad och toa och med utsikt över en plats med en massa aktiviteter (barn som leker, cyklar, folk som bara njuter en kvällspromenad innan de sätter sig på en av många tavernor/cafeer runt platsen). Rummet var inte så stort men rent och fräscht, nyrenoverat.
När ni kommer med färja till Rafina är det bara att gå upp för en liten, liten backe, så är ni där. 200 m skulle jag tro det är. Coralli ligger på platsens vänstra sida när ni kommer från färjan.
Sedan är det mycket lätt att åka med bussen från Rafina när ni ska till flygplatsen också.

Jag skulle definitivt välja färjeförbindelsen Naxos-Paros-Rafina fram för Naxos-Pireus och "tillbaks" med lång busstransport - det känns besvärligt. Men man måste hålla koll på vinden, blåser det väldigt hård vind kan kanske en katamaran bli inställd. Är det däremot lugnt och fint väder är det en snabb och bekväm förbindelse.

Senast redigerad av Marianne den 2008-08-23 klockan 17:37.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-24, 09:48
GabriellaN GabriellaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Ok, låter alltså som om det får bli Naxos-Paros-Rafina då. Hotellet låter enkelt, men vad gör väl det, så länge det är rent!

Nu är bara frågan om man kan ha is i magen och inte boka rum innan ankomst till Rafina. Vi har redan bokat rum på Naxos (vet att det blir dyrare så, men kändes tryggare när man nu reser 4 st, dessutom ville barnen ha pool ), men tänkte att jag kanske kunde spara in några euro på att inte boka i Rafina.

Ser att du Björn bokat rum, men frågan är ju hur stort tryck det är på rummen nu i september, har förstått det så att det är lågsäsong och därmed större utbud på rummen. Eller, har jag fel...?

//Gabriella
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-24, 14:43
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av GabriellaN Visa inlägg
Hotellet låter enkelt...
Enkelt och enkelt, vi hade både TV och helt ny och fin A/C plus en stor altan på vårt rum, men frukostrum finns inte på hotellet utan får köpas nere på ett av de många café strax utanför hotellet. Vi var absolut helnöjda med valet av Coralli till sista natten och tvekar inte att bo där igen.

Senast redigerad av Marianne den 2008-08-24 klockan 14:45.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-24, 15:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Jag skulle inte heller klassa Corali som ett hotell med låg standard...Vi hade ett kanonfint rum när vi bodde där för 2 år sen.

Jag ska också bo där sista natten innan hemfärd 31 okt. om det går färja från Tinos till Rafina. Höstturlistan är väl inte ute än..Har inte kollat

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-24, 16:08
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Rätt eller fel,det vet jag inte men vårt rum för två pers kostar 70 euro för en natt.Det går bussar till flygplatsen varje halvtimme enl svar från hotellet.Avståndet till bussarna ska vara ca 100m.Priset för rummet ligger i underkant vad man får betala i Athen tror jag.Bussen kostar ca 3 euro.Tips:Maila förfrågan till hotellet.bjorn
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-24, 20:07
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av GabriellaN Visa inlägg
Ok, Nu är bara frågan om man kan ha is i magen och inte boka rum innan ankomst till Rafina. Vi har redan bokat rum på Naxos men tänkte att jag kanske kunde spara in några euro på att inte boka i Rafina.

förstått det så att det är lågsäsong och därmed större utbud på rummen. Eller, har jag fel...?

//Gabriella
Det kan gälla öarna där det finns lite mer att välja på. Rafina har inte så många hotel...och hela september och in i oktober, gör Athenarna mini helger och tillbringar då en helg i Rafina, Nea Makri mm. Jag skulle inte inte riskera att bli utan rum, för några extra euro lär du inte tjäna in då man har inte samma förhandlings läge som ute på nångon ö!

Trevlig resa Camilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-24, 20:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Nej, att pruta på Rafinahotellen tror jag inte går!

Frappe: Går bussen till flygplatsen förbi Nea Makri??
När vi åkte hem i juli så åkte bussen igenom ett samhälle mellan Rafina o flygplatsen där det fanns fin strand och strandtavernor och flera ställen att bo, rätt stort samhälle men jag missade namnskylten på orten....Vet Du vilken jag menar? Där var många turister verkade det som...ca 15 min från Rafina på väg mot flygplatsen...

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-24, 20:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av GabriellaN Visa inlägg
vi har därför bestämt oss för att åka till fastlandet redan på fredagen och stanna där innan flyget lämnar Aten på söndag förmiddag.
Hej!

Jag tycker ni har valt lite opraktiska lösningar. Om det endast är för att vara säkra på att hinna till flyget som ni åker till fastlandet redan på fredagen, så är det onödigt tidigt. Särskilt när ni har så få dagar till förfogande. Det blir ju bara fyra hela dagar på Naxos på det sättet. Om ni åker på lördagen i stället så går det kanske någon båt till Rafina och ni slipper omvägen och tidsåtgången att åka dit från Pireus.

Och om ni åker båt till Pireus så finns det ju ställen som ligger närmare där ni kan bo, till exempel någonstans vid kusten på busslinjen mellan Pireus och flygplatsen.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-08-24 klockan 20:48.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-24, 20:58
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
inte går!

Frappe: Går bussen till flygplatsen förbi Nea Makri??
När vi åkte hem i juli så åkte bussen igenom ett samhälle mellan Rafina o flygplatsen där det fanns fin strand och strandtavernor och flera ställen att bo, rätt stort samhälle men jag missade namnskylten på orten....Vet Du vilken jag menar? Där var många turister verkade det som...ca 15 min från Rafina på väg mot flygplatsen...

Lissi
Nea Makri ligger efter Rafina, kustvägen är det Rafina, Mati, Souberi sen Nea Makri och slut Marathon. Kust remsan du åkte med bussen är Loutsa! EN lång strand och mycket tavernor samt ställen att fika på! Klart värt ett besök om man kan!
Camilla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-24, 20:58
GabriellaN GabriellaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Jag var inte främst ute efter att pruta på rummet, 110 euro/natt för 4 pers (två vuxna och 15 +18 år) tycker jag inte är dyrt, utan jag tänkte att det kanske gick att chansa... Men, jag ska ta till mig ert råd och boka i förväg då, vore ju trist att bli utan boende.

Och, till Marianne och Lissi; inte meningen att låta nedlåtande om hotellet, kanske var det den relativ enkla hemsidan som fick mig att "dra öronen åt mig" och tänka att hotellet var enkelt... Snabbtittade dessutom bara på bilderna, vi kommer säkert trivas bra! Har ju som jag skrev inledningsvis aldrig varit i Grekland, utan jämförde med de hotell jag tidigare bott på (i norra Europa och USA). Viktigast för mig är att det är rent och fräscht, är det dessutom mysigt är det bara plus!

Måste också erkänna att den lilla staden som du omtalade Lissi lät riktigt mysig, kanske ett alternativ istället för Rafina, följer med spänning svar i tråden...

//Gabriella
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-24, 21:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Kust remsan du åkte med bussen är Loutsa! EN lång strand och mycket tavernor samt ställen att fika på! Klart värt ett besök om man kan!
Camilla
Jag tänkte kanske att man kunde hitta ett boende där sista natten innan hemfärd
TACK för hjälpen!

Lissi - som inte hittade kartan men som misstänkte att Nea Makri nog låg åt andra hållet...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-24, 21:09
GabriellaN GabriellaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Hej!

Jag tycker ni har valt lite opraktiska lösningar. Om det endast är för att vara säkra på att hinna till flyget som ni åker till fastlandet redan på fredagen, så är det onödigt tidigt. Särskilt när ni har så få dagar till förfogande. Det blir ju bara fyra hela dagar på Naxos på det sättet. Om ni åker på lördagen i stället så går det kanske någon båt till Rafina och ni slipper omvägen och tidsåtgången att åka dit från Pireus.

Och om ni åker båt till Pireus så finns det ju ställen som ligger närmare där ni kan bo, till exempel någonstans vid kusten på busslinjen mellan Pireus och flygplatsen.

Jag är främst orolig för att inte hinna med flyget på söndag förmiddag,har hört att det är många som blivit "inblåsta" eller så har ingen båt dykt upp. Vet inte hur vädret brukar vara den tiden på året, men ville ta det säkra före det osäkra s a s. Kändes dessutom som om det inte gick lika många båtar på lördagen som på fredagen, vilket ger färre alternativ. Detta var tanken bakom att åka in till fastlandet redan på fredagen, och det var också därför jag ville till Rafina (eller någon annan mysig kuststad för den delen) för att förlänga semestern .

Men, nu ska jag tänka om igen då, men det är väl det som är charmen med denna typer av resor, antar jag .

//Gabriella
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-24, 21:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Ja det händer att resenärer missar flyget pga hård vind och inställda båtar, fast att det skulle vara "många" som gjort det är nog en överdrift. Däremot är det en risk man inte ska räkna bort. Men att åka till fastlandet två dagar i förväg tycker jag är onödigt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-25, 09:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..ett samhälle mellan Rafina o flygplatsen där det fanns fin strand och strandtavernor och flera ställen att bo, rätt stort samhälle men jag missade namnskylten på orten....
Detta noterade jag med från bussen. Jag såg ett mysigt hotell och antecknade namnet på en lapp. Jag får leta och se om jag har det kvar. Det var i alla fall en fin strand och en hel del tavernor. Nära bussen med är inte fel.

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-25, 10:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Det jag jag är osäker på är om bussen alltid går via Loutsa? jag har åkt bussen ett par gånger för att sen ta en taxi från Rafina till Nea Makri. Då har vi ej åkt denna väg, kan det vara att man haft vägbyggen? annars om man ska till Loutsa bör man kolla så att bussen verkligen går via där!

Camilla
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-25, 10:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Jo det kan vara klokt! Jag har inte åkt den vägen förut till Rafina, detta var bussen tidigt en söndagsmorgon...och det var mer "högsäsong"..

Men byn såg trevlig ut

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-25, 11:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Boende och transport till Rafina 12-14 september

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Det jag jag är osäker på är om bussen alltid går via Loutsa? jag har åkt bussen ett par gånger för att sen ta en taxi från Rafina till Nea Makri. Då har vi ej åkt denna väg, kan det vara att man haft vägbyggen? annars om man ska till Loutsa bör man kolla så att bussen verkligen går via där!

Camilla
Jaha, jag visste väl att det var nån hake

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT