Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-29, 13:38
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Jag åker till Kato Stalos 7 oktober för en vecka med bad och god mat! Men jag vill gärna få uppleva något mer på Kreta och ta en dagstur med buss någonstans. För två år sedan gjorde jag en liknande resa och besökte då Chania och Nea Chora (underbar ouzeria på piren!) två dagar, så nu vore det trevligt att se något nytt. Förslag?


Jag tar gärna också emot tips på bra restauranger runt Kato Stalos.


Tack på förhand!


/Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-29, 13:43
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Mitt tips på en dagstur med buss är ner till Paleochora på sydkusten. Det var så vi gjorde för många år sedan när vi bodde i Kato Stalos. Det gav mersmak, må jag säga, har blivit många resor dit efter det. Men oavsett, det är en fin tur över bergen, ni får en fin dag och får se en annan del av Kreta. Ha det så bra på resan.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-29, 14:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Jag vill också slå ett slag för en dagstur till Paleochora. Det finnes bussförbindelser från terminalen i Chania.Pris 7,5 € pp enkel resa.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-29, 15:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag vill också slå ett slag för en dagstur till Paleochora. Det finnes bussförbindelser från terminalen i Chania.Pris 7,5 € pp enkel resa.

Arne

Numera 8.30
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-29, 15:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av HellasAnna Visa inlägg
Jag åker till Kato Stalos 7 oktober för en vecka med bad och god mat! Men jag vill gärna få uppleva något mer på Kreta och ta en dagstur med buss någonstans. För två år sedan gjorde jag en liknande resa och besökte då Chania och Nea Chora (underbar ouzeria på piren!) två dagar, så nu vore det trevligt att se något nytt. Förslag?


Jag tar gärna också emot tips på bra restauranger runt Kato Stalos.


Tack på förhand!


/Anna

I Kato Stalos gillar jag Markos taverna som ligger precis före "dödskurvan" på väg in mot Chania. Uppe i Pano Stalos hittar ni Leventis med underbar mat och vacker utsikt.
Borta i Platanias (3 km) är mina favoriter Barba Thomas, Platanos och Drosia. På Drosia ska ni frossa i smårätter och på Barba Thomas har de underbar vedugnsbakad pizza men också fina sallader och grekiska rätter.
Om ni vill äta färsk fisk i fin miljö så rekommenderar jag er att ta bussen bort till Kolymbari (20 min med buss västerut) och äta på taverna Argentina som ligger i den lilla fiskehamnen.
Åk in till Chania och ät på Salis i bortre hamnen eller på Koutourouki i en liten gränd (Potie 8) strax bakom hamnen.


// Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-09-29, 17:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av HellasAnna Visa inlägg
För två år sedan gjorde jag en liknande resa och besökte då Chania och Nea Chora (underbar ouzeria på piren!) två dagar, så nu vore det trevligt att se något nytt.
En tur till Rethymnon vore kanske något?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-29, 20:58
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Jag rekommenderar Daisy hotel i Rethymno...en liten bit utanför staden.Gångavstånd ..eller taxi 5 euro...Finns på booking
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-10-03, 02:08
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Mitt tips på en dagstur med buss är ner till Paleochora på sydkusten. Det var så vi gjorde för många år sedan när vi bodde i Kato Stalos. Det gav mersmak, må jag säga, har blivit många resor dit efter det. Men oavsett, det är en fin tur över bergen, ni får en fin dag och får se en annan del av Kreta. Ha det så bra på resan.
Tack alla för svar med tips!
Det lutar absolut åt Paleochora!

Går bussarna från tidig morgon till sen kväll så här års? Hur ofta? Kan jag hitta dessa uppgifter på nätet?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-10-03, 02:19
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
I Kato Stalos gillar jag Markos taverna som ligger precis före "dödskurvan" på väg in mot Chania. Uppe i Pano Stalos hittar ni Leventis med underbar mat och vacker utsikt.
Borta i Platanias (3 km) är mina favoriter Barba Thomas, Platanos och Drosia. På Drosia ska ni frossa i smårätter och på Barba Thomas har de underbar vedugnsbakad pizza men också fina sallader och grekiska rätter.
Om ni vill äta färsk fisk i fin miljö så rekommenderar jag er att ta bussen bort till Kolymbari (20 min med buss västerut) och äta på taverna Argentina som ligger i den lilla fiskehamnen.
Åk in till Chania och ät på Salis i bortre hamnen eller på Koutourouki i en liten gränd (Potie 8) strax bakom hamnen.


// Malin
Åh, så många smarriga tips Malin! Tack för dem!
Nu har jag massa ställen att välja på, både i närområdet och för utflykter.
Platanias har vi bott i tidigare och då upptäckt Sonio Beach Restaurant - de serverar fantastiskt god mat, inte minst deras korvar. Men nu har jag fler ställen att prova.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-10-03, 05:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Bussarna går 4 gånger per dag. Från Chania till Paleochora klockan 05.15,, klockan 08.45 samt 13.00 och 16.00.
Du hittar busstidtabellen på ktel crete.

Birgitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-10-03, 22:47
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Bussarna går 4 gånger per dag. Från Chania till Paleochora klockan 05.15,, klockan 08.45 samt 13.00 och 16.00.
Du hittar busstidtabellen på ktel crete.

Birgitta

Tack Birgitta!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-10-03, 23:04
HellasAnna HellasAnna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 28
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Kan jag se busstidtabeller för bussarna mellan Kato Stalos och Chania någonstans? Jag har för mig att man kan köpa bussbiljett i de små mataffärerna, gäller det överallt? Eller är det bättre att köpa på bussen?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-10-04, 08:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av HellasAnna Visa inlägg
Kan jag se busstidtabeller för bussarna mellan Kato Stalos och Chania någonstans? Jag har för mig att man kan köpa bussbiljett i de små mataffärerna, gäller det överallt? Eller är det bättre att köpa på bussen?

Alla bussar från Kolymbari går förbi Kato stalos så ca tid kan du kolla på den tidtabellen. Tyvärr stämmer inte tiderna så bra sådet bästa är att gå ut och ställa sig och hoppa på när bussen kommer Biljetter köper du på bussen.


// Malin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT