Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-02-07, 19:35
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Södra Kreta i juni.

Hej,
vi ska till Kreta i början på juni och tänker nog vara på den södra sidan och undrar om någon har tips på lite mindre ställen som ligger vid havet där det finns lite restauranger, caféer, bageri m.m.


Vi är väldigt sugna på Plakias men har förstått att det kan vara väldigt blåsigt där men är det ett "blåshål" dvs blåser generellt mer än övriga södra Kreta?
Har varit mycket i Grekland och ibland har det varit blåsigt och ibland inte men det som är annorlunda nu är att vi har två små barn med oss och vill ju ändå kunna vara på stranden och inte åka till en plats som är känd för att vara mer blåsig än andra platser.



Tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-02-08, 08:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Södra Kreta i juni.

Paleochora, som ligger på sydvästra Kreta, rakt söder om Chania har ett par fördelar när det gäller blåsten. Samhället ligger på en udde/halvö och på västra sidan finns en underbar sandstrand och på östra sidan en klippstrand, samt taverna Methexis lilla sand/stenstrand. Om det blåser på ena sidan går man bara till andra sidan. Dessutom finns det många andra stränder i omgivningen. Samhället är levande året om och här finns allt bageri, slakteri, fiskaffär, ett antal supermarkets och massor med tavernor och cafeèr.

Du kan läsa alla våra reseberättelser här på Kalimera, för att få en uppfattning om samhället.

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-02-08, 12:02
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Södra Kreta i juni.

Håller med, Birgitta!
Paleochora, tror jag, kan passa de flesta. En mycket trevlig by med allt man behöver och lite till 😀
Catlady
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-02-09, 05:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Södra Kreta i juni.

Jag håller också med om Paleochora, men jag har inte varit på andra ställen på södra Kreta så kan inte jämföra. Eftersom ni reser med barn skulle det säkert vara lämpligt för er att bo på den västra sidan där sandstranden finns. Det är en fin strand, ganska långgrund och med fin sandbotten. Där är det också nära till bageri och två matbutiker. Men allt finns nära i Pale ändå och många matställen finns det. Däremot finns det inte många hotell som har pool om det skulle råka vara viktigt.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-02-09, 13:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Södra Kreta i juni.

Palechora är ju ett mkt bra val, som andra redan påpekat. Närhet till Elafonissis fantastiska stränder är ju inte heller fel.

Tittar man österut, så finns en fin strand i Frangokastello. Men, det är mer ett utflyktsmål än ett ställe att bo på.

Plakias kan, som ni säger, vara blåsigt. Men, inte alltid. Vi har bott flera ggr i området då det inte har blåst. I Plakias finns allt ni behöver. Bortanför finns flera fantastiskt fina stränder, med strandnära tavernor som serverar fantastisk kretensisk mat.

Ännu längre österut finns Triopetra, Matala och Myrtos som är mysiga och fina på sitt sätt. Lerpetra är nästa större ort, med helt ok beach och där kan man åka ut till sagoön Chrissi Island, som alla barn älskar.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-02-09, 19:58
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Södra Kreta i juni.

Hej och tack för er svar
Paleochora låter väldigt passande för oss men det som är "problemet" är att det blir långt att ta sig från Triopetra (där vi ska bi i början av resan) om jag inte läser kartan fel.
Så med det sagt kanske Myrtos eller Matala är ett bättre alternativ om vi nu inte väljer Plakais. Vilket av dessa ställe skulle ni rekommendera om man bortser från eventuell blåst?


//Cajsa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-02-10, 14:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Södra Kreta i juni.

I Myrtho och Matala har jag inte varit, så det kan kanske någon annan upplysa dig om.
Men om ni inte till Paleochora, som jag naturligtvis älskar, så kan jag rekommendera Plakias. Vi har varit där vid två tillfällen, år 2010 och 2011.
Ett mycket fint samhälle och härliga människor!
I mellan och högsäsong lär det gå en båt västerut och besöka Chora Sfakion, vilket jag rekommenderar. Man kan också köra bil dit och då kan man med fördel köra ned till Frangokastello.

Vi bodde på Horizon vid första tillfället, ligger cirka 400 meter från centrum. 2011 bodde vi ännu närmare centrum, på Creta Mare.

Väldigt bra tavernor är Apanemo, Muses, Medousa, som också har boende men framför allt Sifis taverna, som ligger intill busstationen.

Good Luck önskar Birgitta.




Taverna Apanemo




Sifis taverna.




En av stränderna i Plakias. Detta var i april.




Hotel Creta Mare.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-02-16, 11:10
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Södra Kreta i juni.

Tack snälla för era svar, får se var vi landar till slut :-)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT