Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-31, 15:32
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Kakor

I dag köpte jag kretensiska kakor, Kourabides, på ett kondis i Helsingborg. Dom skall njutas med en kopp grekiskt kaffe i kväll som vi kokar på vårt lilla gasolkök.
//June
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-31, 15:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kakor

Nej men June, har ni jul igen?



//Kikh
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-31, 17:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kakor

Kakor och Kakor!! Jag är helt förtjust i de grekiska "Bake Rolls"som finnes att inhandla i varje välsorterad viktualieaffär >(Market)

De äro så vansinnigt goda. Mina favoriter är de med smak av Onion, Garlic and bacon...

En stor påse betinga pris av cirka 1€ per förpackning.

Mycket prisvärt!!

Arne

Som nu hakat ner ränslarna inför vårens första resa till Cykladerna den 10 April!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-04-01, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kakor

Jag gillar halva och loukomades med glass till. På många mindre ställen har jag hittat gott hembakt som apelsinkakan på Sikinos, valnötspajen på Amorgos och persikopajen på Folegandros.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-04-01, 20:31
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Kakor

Arnes Bake Rolls låter helknasigt... det måste jag kolla efter - vad är det? Men Loukomades, det är jag bekant med. Sonen åt 8 st med glass efter en rejäl middag i somras på Kefalonia... och var sockersalig...! Flera gånger!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-04-01, 22:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Kakor och Kakor!! Jag är helt förtjust i de grekiska "Bake Rolls"som finnes att inhandla i varje välsorterad viktualieaffär >(Market)

De äro så vansinnigt goda. Mina favoriter är de med smak av Onion, Garlic and bacon...

En stor påse betinga pris av cirka 1€ per förpackning.

Mycket prisvärt!!

Arne

Som nu hakat ner ränslarna inför vårens första resa till Cykladerna den 10 April!!
Väldigt goda Passar dock bättre till öl än kaffe

Malin - med 21 dagar till avfärd
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-04-06, 16:09
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Nej men June, har ni jul igen?



//Kikh
Nej helst inte. Men våra såg inte riktigt ut som de på bilden. Men tar du en sådan och trampar till den lite så den blir lite platt och tar bort lite av det vita (florsocker?) så är det ungefär så de såg ut.... Nu är vi snart på väg ner med ett paket zoegas i bagaget.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-04-06, 17:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Som nu hakat ner ränslarna inför vårens första resa till Cykladerna den 10 April!!
...vi har också börjat titta på packning..kommer ju två dagar efter er till Tinos..Denna gång för första gången på jättelänge så checkar vi in bagage då vi ska ha sillburkar, kaviar, knäcke och snaps till Nikoleta m familj. Då måste man ju dessutom ha en annan väska med kläderna IFALL nåt går söner...

Den tomma väskan hem tänker jag packa med grekiska "godsaker"...

Kakor äter vi dock mycket sällan....hellre de stora goda grekiska bullarna! De är så stora så man lätt delar på dem.
Idag har jag dock lätt klarat mig utan..är magsjuk igen och hoppas det hinner via Claes också INNAN resan 13 april!

Lissi - som LÄNGTAR ner svårt!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-04-06, 19:41
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Nej helst inte. Men våra såg inte riktigt ut som de på bilden. Men tar du en sådan och trampar till den lite så den blir lite platt och tar bort lite av det vita (florsocker?) så är det ungefär så de såg ut.... Nu är vi snart på väg ner med ett paket zoegas i bagaget.
De finns i många olika former och tappar florsockret så snart man tar dem ur lådan. En "riktig" grekisk husmor pudrar över nytt innan servering, och efter första biten ser man ut som en sockertopp själv. Jag har faktiskt bara sett kourabiedes säljas runt jul, fast å andra sidan kikar jag hellre efter chokladkakor eller melomakarona...

Nu sinar det i min kaffeburk, så gissa om Zoegas-paketet är välkommet, precis som ni också är

//Kikh
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-04-07, 10:59
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
De finns i många olika former och tappar florsockret så snart man tar dem ur lådan. En "riktig" grekisk husmor pudrar över nytt innan servering, och efter första biten ser man ut som en sockertopp själv. Jag har faktiskt bara sett kourabiedes säljas runt jul, fast å andra sidan kikar jag hellre efter chokladkakor eller melomakarona...

Nu sinar det i min kaffeburk, så gissa om Zoegas-paketet är välkommet, precis som ni också är

//Kikh
Jaha, och här var man glad att man kunde köpa grekiska kakor på ett fik här och så visar det sig att det är julkakor. De var ganska så torra så de var kanske sen i julas.
See you
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-07, 12:35
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Jaha, och här var man glad att man kunde köpa grekiska kakor på ett fik här och så visar det sig att det är julkakor. De var ganska så torra så de var kanske sen i julas.
See you
Oroa dig inte, de ska vara torra. Jag tycker de är rätt smaklösa och ointressanta, men jag tycker inte om att bli smulig heller...

//Kikh
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-08, 15:41
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Oroa dig inte, de ska vara torra. Jag tycker de är rätt smaklösa och ointressanta, men jag tycker inte om att bli smulig heller...

//Kikh
Är de för smaklösa har husmor haft för lite Metaxa i smeten....

C
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-04-08, 23:17
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kakor

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Är de för smaklösa har husmor haft för lite Metaxa i smeten.... C

Troligen. Det brukar inte finnas så mycket kvar av den varan när jag varit på besök Fast ska jag vara ärlig så är det nog köpta kourabiedes jag ätit, damerna i släkten bakar mest kolouria och men de smakar inte heller något.

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT