Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-25, 19:42
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Taxi/buss/teleportering?

Hur tar man sig bäst och billigast från flygplatsen i Chania in till staden Chania? Samma för Heraklions flygplats och in till staden. Eller går det tex bussar från flygplatserna till platser som Paleochora? Har någon dessutom ett ungefärligt pris på vad det kostar att ta sig från flygplats in till närmsta stad?

Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-25, 19:57
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Från flygplatsen Chania in till Chania tar man sig enklast med taxi men det går bussar vissa tider. Tror mig minnas att någon på Kalimera nämnt ett pris på ca 20€ för taxi den biten. Lokalbussar utgår från Chanias busshållplats. När jag googlat på taxikostnad direkt till paleochora från flygplatsen får jag upp allt ifrån från 55€ till 90€. Kanske har att göra med tid på dygnet...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-25, 21:03
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Vet du om de tar extra för om man har med sig halva bohaget? (Eller egentligen inte så mycket men lite mer än vanligt då barnvagn och sånt tar lite skrymmande plats.)

Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-25, 21:12
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Dessutom. Brukar Apollo, Ving, Airtours etc. vara schyssta och sälja transfer från flygplats till tex Chania? Någon som vet?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-25, 21:21
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Citat:
Ursprungligen postat av Fly Visa inlägg
Dessutom. Brukar Apollo, Ving, Airtours etc. vara schyssta och sälja transfer från flygplats till tex Chania? Någon som vet?
Det händer ( i alla fall har jag gjort så och vänner till mig) om det finns platser i bussarna (rätt stor chans nu när säsongen rundas av) du får fråga på plats, elelr ring och kolla med bolagen. Jag tror nog att taxibilarna (brukar vara merzedes) är stora nog att rymma en barnvagn och några resväskor, det är inget dom tar xtra för så vitt jag vet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-25, 21:38
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Ok! Tack.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-26, 09:01
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Jag tror nog att taxibilarna (brukar vara merzedes) är stora nog att rymma en barnvagn och några resväskor, det är inget dom tar xtra för så vitt jag vet.
Jo, man får betala för stort o skrymmande bagage!

Yanna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-26, 09:35
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Även om det går in i bagageluckan? Oj Det hade jag ingen aning om...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-26, 09:46
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Hur mycket extra talar vi?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-26, 11:40
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Det billigaste sättet att ta sig från flygplatsen in till Chania är (förstås) med buss. Men bussarna går inte jätteofta. Googla på Ktel Chania så kommer du till deras hemsida där det finns tidtabell.
Jag flög dit med Fritidsresor i april och planet landade kring lunch men bussen till Chania gick inte förrän 16.20, om jag minns rätt. Tog därför en taxi och det kostade 24 Euro till Neo Chora (i utkanten av Chania).

Möjligheterna att beställa transfer verkar skifta lite från bolag till bolag och från ö till ö. Det gick absolut inte att beställa transfer till Neo Chora med Fritidsresor. Var i kontakt med dem både via telefon och via mejl direkt med reseledarna på Kreta, men trots att de körde genom Neo Chora på väg till Agia Marina, mm och jag var beredd att stiga av var som helst i Neo Chora så gick det inte. Detta kan jämföras med när jag i juli flög till Karpathos med danska Spies och då fick transfer ända fram till hotellet fast det låg utanför Pigadia och egentligen bara hade betalt för transfer till centrala Pigadia. Blev också hämtad vid mitt hotell på hemresan! Det kallar jag service!

När det gäller möjligheterna att beställa transfer är det alltså enklast att kontakta respektive bolag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-26, 11:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Taxi från Chania till t.ex Rethymno tar 5 euro för resväskor..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-26, 14:04
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Smultron. Tyvärr hittar jag ingen tidtabell från flygplatsen där. Vad heter flygplatsen?

Kollade upp detta med busstransfer nu och Airtours som vi nu köpt flygplansstolar av hade noll intresse av att tjäna en slant. Skumt med tanke på att det dessutom är lågsäsong och de ändå åker den vägen. Jaja.

Tack i övrigt för info. Då vet vi hur vi ska tänka. Någon som vet om man har en fördel prismässigt i Grekland om man (läs sambon) pratar grekiska (är från Grekland/Australien ursprungligen)? (Alltså det spelar inte så stor roll då vi är på semester och saker får kosta. Men det vore kul att veta hur det ev. är.)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-26, 16:09
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Du kanske kan få mer information om bussförbindelser från flygplatsen via Chanias turistinformation: Chania Information Office Kriari 40 - Megaro Pantheon - 73100 Chania Tel : 2821092943, 92624 Fax : 2821092624 Det stod på flygplatsens hemsida att taxi rekommenderas då bussar endast kör till Chania 2-3 ggr/ dyng.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-26, 16:31
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Citat:
Ursprungligen postat av Fly Visa inlägg
Smultron. Tyvärr hittar jag ingen tidtabell från flygplatsen där. Vad heter flygplatsen?

Kollade upp detta med busstransfer nu och Airtours som vi nu köpt flygplansstolar av hade noll intresse av att tjäna en slant. Skumt med tanke på att det dessutom är lågsäsong och de ändå åker den vägen. Jaja.

Tack i övrigt för info. Då vet vi hur vi ska tänka. Någon som vet om man har en fördel prismässigt i Grekland om man (läs sambon) pratar grekiska (är från Grekland/Australien ursprungligen)? (Alltså det spelar inte så stor roll då vi är på semester och saker får kosta. Men det vore kul att veta hur det ev. är.)
Om du går in på "Timetables" och sedan klickar på länken "Supraregional lines to the villages of South West Crete with departure from Hania" så finns där en tidtabell för bussar mellan Hania och "Airport"
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-26, 17:02
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

http://www.bus-service-crete-ktel.co...hp?line=3&lg=2
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-26, 17:54
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Aha. Tack. Ser ut som att vi skulle behöva vänta cirkus en timme på bussen. Om vi känner för att slå oss ner och äta något på flygplatsen; gör vi då ett rejält nerköp? Finns det något öht av tillräckligt värde?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-26, 17:55
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Kollade på flygplatsen egna hemsida men ordet bar för mig betyder mer dricka tut än äta gott (eller i alla fall ok). Men vad vet jag. Minns inte alls hur det var när jag var där sist.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-26, 18:30
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Det finns en typ kiosk i ankomsthallen som bl a säljer baguetter. Jag brukar köpa med fetaost och olivpasta, den räcker mer än väl som lunch till mig på fredag. Kostar ca 5€. Jag får vänta cirka 2 timmar på bussen så det blir en sån ute på en bänk utanför terminalen!
Gunilla
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-26, 19:42
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Gunilla. Åker du också med Airtours och landar efter elva?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-26, 19:48
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Taxi/buss/teleportering?

Nej jag kommer med Apollokärran 12.05, min buss går 14.15
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT