Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-06-13, 19:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Varning för ficktjuvar i Aten och Pireus

Flera av medlemmarna i vår Facebook-grupp skriver att de råkat ut för ficktjuvar i Pireus, och på bussar. Trots att de har varit väldigt uppmärksamma.

Var försiktiga när vi åker buss och tunnelbana, och när ni är i Pireus. Ha alltid värdesakerna nära kroppen, och ignorera personer som vill vara hjälpsamma, eller kommer för nära. De är snabba som tusan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-06-13, 21:42
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten och Pireus

Etter egen erfaring:
En metode kjeltringene (som regel rumenere eller bulgarer) bruker er å skape kaos når man skal på buss eller t-bane.
Da stopper en opp i døra for å skape trengsel, en i trengselen begynner å rope og styre for å få oppmerksomhet (gjerne en dame som hyler at hun er gravid) mens en tar det du har i lommene uten at man legger merke til det i trengselen.
Den som stoppet i døra går av bussen før den kjører avgårde, og vips, så mangler du noe fra lomme eller ryggsekk.

Pireus kryr av kjeltringer, så om det er mulig bruker jeg heller Rafina.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-06-14, 09:02
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten och Pireus

Ibland slutar det lyckligt. Detta hände mig i slutet av januari i Aten.
Jag har min plånbok i ena byxfickan och telefonen i den andra. Mycket folk på metron så båda nävarna i fickorna. Så ska jag av och det är trångt, mycket trångt. Dörrarna hänger upp sig och trängseln blir värre. Ute på plattformen märker jag att plånboken är borta. Samtidigt hör jag att dörrarna på metron öppnas och stängs igen omedelbart. Vänder mig om och ser min plånbok bli utkastad från metron och en med passagerare frågar med sina fingrar om den är min. Allt var kvar och naturligtvis har jag ingen aning om vad som hänt, men det tycktes finnas ärliga person bland de andra passagerarna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-06-14, 12:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten och Pireus

Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-06-16, 10:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten och Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Jag har min plånbok i ena byxfickan och telefonen i den andra. Mycket folk på metron så båda nävarna i fickorna. Så ska jag av och det är trångt, mycket trångt. Dörrarna hänger upp sig och trängseln blir värre. Ute på plattformen märker jag att plånboken är borta. Samtidigt hör jag att dörrarna på metron öppnas och stängs igen omedelbart. Vänder mig om och ser min plånbok bli utkastad från metron och en med passagerare frågar med sina fingrar om den är min. Allt var kvar och naturligtvis har jag ingen aning om vad som hänt, men det tycktes finnas ärliga person bland de andra passagerarna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-06-30, 15:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten och Pireus

Flera medlemmar i vår FB-grupp skriver idag (igen) att de blivit utsatta för ficktjuvar. Var försiktiga och var extremt vaksamma!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-06-30, 15:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten och Pireus

I höstas råkade jag ut för det precis klassiska sättet: trängsel på bussen i Vyronas, Aten. Att få ordning på ID-kort, bankkort o.s.v var en seg historia. Mina 40 euro kunde jag avvara...sen, faktiskt på julafton, ringde en polis från området och frågade om det var jag som rådde om en röd plånbok med foton på barn i och lite annat...javisst! En bekant fick hämta den, något solkig men annars oskadad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT