Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-03-10, 21:06
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Vi har bott på Harmony, det var många år sedan nu, men vi stortrivdes och läget var helt fantastiskt. Harmony ligger alldeles vid Maragas camping, där det finns en minimarket. En minut så är ni på den långa fina stranden, och där finns även en taverna, O Manolis, som har bord utefter stranden. Efter ytterligare några minuters promenad kommer ni till taverna Paradiso, den som bl.a. har bord under ett stort träd och som ni säkert sett bilder på. Till Ag. Anna är det ca. 10 minuters promenad, och där finns många tavernor att välja på. Vill ni åka in till stan så ligger busshållplatsen alldeles vid hotellet.
Jag skrev ett resebrev då vi bodde där, kanske ni kan hitta lite tips där, även om det var ett tag sedan:
http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/ann_kristin.html

Ha en fin resa!
Ann-Kristin
Vilket trevligt resebrev :-)
Den där gamla kyrkan St mamas var ju helt fantastisk! Men lät som att vägen dit inte var så rolig, vårgar nog inte på det med hyrbil...
Men just sådana platser älskar både jag och dottern att utforska! Ska kika på vad mer liknande platser det finns på Naxos
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-03-10, 21:08
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är inte mörkt på det sättet jag tror att du tänker på. Inga problem att gå mellan stränderna ens mitt i natten.
Toppen! Inte så kul att gå med ett barn i beckmörkret tänkte jag Men enligt karta är det inte så långa sträckor utan bebyggelse så det kommer väl ljus lite varstans ifrån Dottern bär nog annars väligt gärna på en ficklampa, spännande ju
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-03-10, 22:36
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Googlar gamla kyrkor och ruiner nu och bla hittat en kyrka vid namn Panagia Drosiani, som verkar ligga precis vid vägen, alltså lättillgängligt
Den tror jag jag vill kika på, men tar gärna emot fler sevärdheter "på vägen" dit, startpunkt Maragas/Plaka
Chalki/Halki verkar vara på vägen, värt ett besök har jag läst. Vill även till Apollonas, hinner man även dit på en dag? (kommer dock ha bil tre dagar, men brukar dela upp det ungefär: sevärdheter - bad - större by)
Svara med citat
  #24  
Gammal 2017-03-16, 18:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Vill även till Apollonas, hinner man även dit på en dag? (kommer dock ha bil tre dagar
Har ni bil hinner ni med hela ön på tre dagar. Apollonas ligger längst bort, men det är inte långt, cirka 36 km från Naxos stad.

Förut hyrde vi alltid moped och susade runt Naxos, men numer är det bil som gäller om vi ska se hela ön.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2017-03-18, 21:33
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Har nu bokat 2 veckor på Harmony hotel
Har 5 dagar öppet köp men jag gissar att vi gjort ett bra val hehe.

Så nu börjar planeringen, hur vi ska lägga upp detta två veckor`..jag gillar att vara ute i god tid

Ena veckan ska vi ha hyrbil tre dagar. Andra veckan tänkte vi ta en båutflykt och så hoppa på bussen till Naxos chora

Annars bara bada och äta gott!

Men tips mottages! Jag och dottern gillar ruiner och gamla kyrkor, fina stränder (men gärna med några parasoller för barnets skull hehe)....
Svara med citat
  #26  
Gammal 2017-03-19, 16:51
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Grattis till bokningen! Fina stränder kan jag garantera att ni kommer att hitta

Maria
Svara med citat
  #27  
Gammal 2017-03-20, 20:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Men tips mottages! Jag och dottern gillar ruiner och gamla kyrkor
Gå upp i Kastro i gamla stan, där finns gränder i mängder och gamla kyrkor och museum.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2017-03-20, 21:11
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Gå upp i Kastro i gamla stan, där finns gränder i mängder och gamla kyrkor och museum.
Och föreställningar av olika slag (teater, musikevenemang, film, etc)
Svara med citat
  #29  
Gammal 2017-06-14, 22:05
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Återupplivar min tråd, bara 20 dagar kvar till avdfärd nu

Googlat Kastro lite och det ser ut som en plats för mig, lätt att hitta dit?
Tänkte ta bussen till Naxos stad en dag och strosa, går man lätt till Kastro därifrån (hamnen).

Har bil tre dagar och de rutter jag tänkt mig är:

1 - Köra från Agia Anna till Apollonia (där jag tänkte mig bad och lunch och titta på Kourosstatyn).
Ta vägen via Chalki där jag vill se Kitrondestilleriet och någon gammal kyrka (rekommendationer på vilken? Fanns ett par i området). Glass/fikapaus där.
Ska vi stanna på ngn mer plats på vägen tycker ni?

2 - Köra till någon/några fina stränder (ge förslag!). Gärna iaf ngn med parasoll etc och barnvänligt. Köra till utomhusbion nära Naxos stad på kvällen (så måste kolla visningsdagar)

3 - Någon/några fler byar/ruiner/kyrkor? Ge förslag

Detta blir under första veckan. Andra veckan tar vi bussen till stan, strosar, äter och kikar på Kastro
Har en dag bokad för utflykt på havet. Annars bara sol och bad och mat på hemmaplan
Svara med citat
  #30  
Gammal 2017-06-14, 22:40
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Så härligt det låter!
Jag kan tipsa om Manolis Garden Taverna upp i gränderna i gamla stan.
Den ljuvligaste Giouvetsin jag någonsin ätit.
//
KR
Svara med citat
  #31  
Gammal 2017-06-14, 22:45
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Så härligt det låter!
Jag kan tipsa om Manolis Garden Taverna upp i gränderna i gamla stan.
Den ljuvligaste Giouvetsin jag någonsin ätit.
//
KR
Härligt med personliga tavernatips! Är uppskrivet på listan nu
Svara med citat
  #32  
Gammal 2017-06-15, 06:38
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Grattis till en trevlig resa och härligt val av ö. Naxos har länge varit en favorit sedan vi åkte dit första gången - 94.
Har hänt en hel del förstås, men fortfarande väldigt mysigt.
Tror ni har gjort ett perfekt val av ort/boende. Själva har vi alltid bott i stan och tagit bussen till Ag Prokopios eller min absoluta favorit, Plaka!
Vill i alla fall bara ge ett litet kort råd; vänta inte med att åka in till stan till slutet av er vistelse. Ni kommer gräma er över att inte hinna åka in fler kvällar ☺️
Att strosa i gränderna upp mot Kastro på kvällarna är såå mysigt!
Naxos stad är ju livligare än småbyarna söder om, men ändå fortfarande en väldigt gemytlig och lugn by.

Trevlig resa

/Z
Svara med citat
  #33  
Gammal 2017-06-15, 19:38
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Tack för tips
Kanske tar en tur till "stan" redan första veckan då hehe. Har bil ons-tors så måndag kanske vi kör stan då
Vill ha mkt slappapåstrandendagar med hehe.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2017-06-16, 10:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Apiranthos tycker jag är värt ett besök. Även Moutsonas som ligger vid kusten nedanför Apiranthos är värt ett besök. När det gäller stränder med parasoll och solstolar så finns det på i stort sett alla stränder sydväst om Naxos stad. Jag gillar stränderna i Aliki väldigt mycket. Där finns tre fina sandstränder (utan solstolar).

Kourosen i Apollonia är kul att se, precis som de andra kouroserna som finns nära byn Melanes. Tempel of Demeter är också sevärt. Det finns många försvarstorn på ön, många av dem är sevärda. Missa inte heller byn Koronos, som var Naxos finaste by en gång i tiden. Gillar du vackra stenar ska du ta dig till Lionas beach som ligger ganska nära Koronos.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT