Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-31, 23:29
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Egina början av oktober

Hej
Jag har besökt Egina några gånger men alltid i högsäsong. Jag undrar om Egina är ett bra resmål första veckan i Oktober eller är allt stängt och tillbommat.Tips på bra boende är också välkommet.
/Zeus
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-11, 13:41
Danlaes avatar
Danlae Danlae är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Boden
Inlägg: 31
Standard Sv: Egina början av oktober

Hej.
Vi var på Egina sista veckan sep 2013. Skönt väder och härlig puls i eginastad på veckosluten. Vissa hotell var stängda. Men vi hittade Klonos Anna. Jättefint hotell just utanför Eginastad. Kan varmt rekommendera.

Mvh Daniel
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-12, 10:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Egina början av oktober

Egina är lite av vår "hemma-ö" som vi har besökt många gånger. Jag tycker att Egina har två ansikten. Dels de små "semesterbyarna" som t ex Agia Marina där vi alltid har bott. I A M som har en av öns bästa stränder (dock ingen paradisstrand) pågår det mesta av verksamheten under juni-september. Efter månadsskiftet sep-okt är det ganska öde i byn. Förvisso går det nog att få boende där även övriga tider på året.

Men .... det andra ansiktet är att Egina i övrigt är en "åretrunt-ö" där det pågår vanlig grekisk vardag hela året. Särskilt då i Egina stad där livet bland den bofasta befolkningen går vidare hela tiden. Där är det således inte stängt och igenbommat i oktober. Men visst har även Egina stad också en betydande mängd turister under högsäsong, vilket då höjer pulsen.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-13, 18:09
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Egina början av oktober

Om ni vill bo ett par nätter i Agia Marina rekommenderar jag starkt Artemis Rooms. Evelyn och Vasilis bor själva högst upp på "hotellet" så det är i princip alltid öppet. De går gärna ut och äter med sina gäster och på så sätt lär man känna grekerna i byn. Jag har varit där varje år sedan 2006. Men som Masse nämner så stänger byn ner i oktober, men två restauranger är öppna året runt och en supermarket finns öppen. Men i Egina town så rullar vardagen på som vanligt. Som här på min hemö, Gotland, lugnet lägger sen när turisterna försvinner. Själv åker jag ner och firar grekisk påsk med Evelyn o Vasilis. Trevlig resa.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-08, 13:06
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: Egina början av oktober

Hej
Tack för tipsen.Vi kommer att bo i Egina stad.Det är så kul att ha denna resa att se framemot.
Med vänlig hälsning Zeus
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT