Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-27, 17:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Ios då och nu

På den gamla bilden från Rhodos såg man tydligt hur mycket som har förändrats på 114 år. Den gamla bilden från Katapola visade däremot att det inte har hänt så mycket på hundra år. Här kommer två bilder från Chora på Ios. Det skiljer bara 26 år mellan bilderna, och mycket har hänt på kort tid.



Ios 1986.




Ios 2012.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-27, 18:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ios då och nu

Det ser faktiskt mysigare ut nu tycker jag.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-27, 19:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Ios då och nu

Janne,
Om du jämför, vilken bild var vackrast och när var Ios bäst?
Jag minns, när jag återkom från en härlig resa till Estepona 1964 och någon mer erfaren sa: "Du åkte 3 år för sent. Området börjar bli ospanskt, för alla nya hotell". Jag trodde jag skulle återkomma några år senare, men jag kan nog vara glad att jag sluppit turistgettot och hittat till Grekland i stället!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-28, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Om du jämför, vilken bild var vackrast och när var Ios bäst?
Den gamla bilden är den tid då jag gillade Ios mest. Men det beror på nostalgi. Jag bodde på ön i sex månader det året. Kom dit tidigt i mars och fick då möjlighet att lära känna de flesta på ön. De där sex månaderna hör till de bästa i mitt liv. Men jag tycker förstås mycket om Ios även idag.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-27, 00:51
mgf6407 mgf6407 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ios då och nu

Tycker Ios är en ö som utvecklats i rätt riktning till skillnad mot tex. Koufonissi. Jag var på Ios 1983, 30 år senare var jag där med min fru, var lite orolig att utvecklingen hade gått åt fel håll, men blev positivt överraskad.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-27, 09:48
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ios då och nu

Vad spännande utveckling på Ios!

Jag undrar om någon har taverna bilder från hamnen från 80-talet?
Arbetade på en pizzeria/taverna från tidig säsong på försommaren och stannade ett antal tre - fyra månader. Detta var året 1982 och värsta partystället då.
Minns tyvärr inte namnet på stället men ägaren kan ha hetat Petros. När man satt där hade man direkt koll på de större båtarna/färjorna som la till.

Janne jag känner också lite nostalgi nu när jag minns landsbygden men tycker det ser harmoniskt ut på din senaste bild!

/Marja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-28, 06:32
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Minns tyvärr inte namnet på stället men ägaren kan ha hetat Petros. När man satt där hade man direkt koll på de större båtarna/färjorna som la till.
Vi var på Ios förra sommaren och bodde på Petros Place, ett hotell i hamnen. Det var Petros med fru och vuxna barn som arbetade där. Kanske samma Petros?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-29, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av mgf6407 Visa inlägg
var lite orolig att utvecklingen hade gått åt fel håll, men blev positivt överraskad.
Så tycker jag också.

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Jag undrar om någon har taverna bilder från hamnen från 80-talet?
Tyvärr inte, det blev inte så många bilder tagna på den tiden. Vi kanske träffades där då, jag kom till Ios första gången 1982.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-29, 15:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ios då och nu

Alltid trivelig og se "før og nå" bilder

I 2004 "våget" jeg meg til Ios for første gang, hadde skygget øya i alle år pga alt jeg hadde hørt om festing
Det var fhv tidlig i sept vi kom dit, vi hadde familie med, det ble virkelig en positiv opplevelse
- så vakkert, og de fine strendene
Vi har vært tilbake en gang siden, i 2008, og reiser gjerne til Ios igjen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-29, 20:08
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ios då och nu

Mysofix!... Tänk om det är samma Petros som ni bott hos på er semester "Petros Place" som jag har haft som chef ett kort tag den sommaren - 82 ? Han var gift och hade två barn då om jag minns rätt. Hans son var en busig liten kille som kan ha varit ca 4 år då. Minns ni vad sonen hette?
Jag och min grekiska partner vi fick "fri logi" av Petros som anställda nära hans eget boende som vi fick gå till från stadsstranden och sen upp i gränder och åkrar med stenrösen, en genväg till fots som tog ett par 10 - 15 minuter.

Skulle vara kul om det är samma person för det finns historier som jag aldrig glömmer från den tiden. Både på gott och ont!

/Marja
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-29, 20:30
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Mysofix!... Tänk om det är samma Petros som ni bott hos på er semester "Petros Place" som jag har haft som chef ett kort tag den sommaren - 82 ?
Skulle vara kul om det är samma person för det finns historier som jag aldrig glömmer från den tiden. Både på gott och ont!

/Marja
Marja!
Det finns en film på U-tube som heter Petros Place, Ios. Där syns både Petros och sonen (Dimitri?). Någon i familjen heter nog Fiona. Minns inte om det är frun eller dottern. Petros Place hotell finns också på facebook om du vill kolla. Även jag och maken var på Ios på 80-talet när det begav sig. Vi pratade minnen med Petros så jag vet att han var på Ios redan då men minns inte riktigt vad han sa att han gjorde. Om det är "din" Petros så hoppas jag att ni får kontakt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-29, 21:33
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ios då och nu

Tack för tipsen!
Jag har kollat filmen men är inte med i Facebook. Det kan mycket väl vara rätt person. Känns mycket likt med de glittrande ögonen och skrattet som Petros alltid hade nära till hands och sen hans skämtsamhet och kvickhet. Sonen var en aning bortskämd men busigt go tyckte jag när han var liten. Kan vara han för det påminner om hans uttryck i ögonen. Eller liknar han sin far lite?

Jag får forska vidare i detta. Kanhända jag ringer Petros till helgen och frågar helt enkelt.

/Marja som fick ett huvudbry
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-29, 22:26
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Jag undrar om någon har taverna bilder från hamnen från 80-talet?

Tyvärr inte, det blev inte så många bilder tagna på den tiden. Vi kanske träffades där då, jag kom till Ios första gången 1982. [/QUOTE]

Bästa Janne - Kalimera!
Mycket möjligt att vi setts på Ios år -82. Jag hade bott på Samos vid Kokkari i ett antal månader innan Ios vistelsen under samma vår. Vi ( alltså min grekiska partner ) och jag väntade bara in att turistsäsongen skulle starta igång på Ios. Vi var nog där redan i slutet av maj månad.

Jag arbetade i köket och min grekiska vän var servitör på hamn tavernan. De hade både grill och vanlig taverna meny och till vänster om den en pizzeria. Gemensamt kök för de båda verksamheterna och vi var flera turister som arbetade ihop med greker.

Ibland gjordes en razzia med "båtpolisen" men då for snabbt förklädena av för många och de serverade sig själva en måltid eller tog en öl. Själv hade jag uppehållstillstånd i Grekland och kände mig rätt lugn. Inget hände!

Spännande tillvaro var det iallafall.

/Marja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-30, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Jag arbetade i köket och min grekiska vän var servitör på hamn tavernan. De hade både grill och vanlig taverna meny och till vänster om den en pizzeria.
Jag var så sällan i hamnen så vi sågs nog inte där, men kanske i Chora eller vid Mylopotas, där jag häckade hela dagarna.

Citat:
Ibland gjordes en razzia med "båtpolisen" men då for snabbt förklädena av för många och de serverade sig själva en måltid eller tog en öl. Själv hade jag uppehållstillstånd i Grekland och kände mig rätt lugn. Inget hände! Spännande tillvaro var det iallafall.
När jag var på Ios sex månader 1986 (utan att jobba) var ett gäng galna poliser stationerade på Ios. De var stenhårda, till exempel stoppade de vissa personer när de gick av båten, så de fick inte kliva av, framförallt folk som var piercade. De kunde även förvisa folk från ön, folk som de inte gillade av någon anledning. Jag råkade ut för dem fler gånger, och var många gånger orolig för att bli förvisad från ön, men klarade mig sommaren ut, troligen för att jag kände så en del "viktiga" personer.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-30, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Alltid trivelig og se "før og nå" bilder
Här kommer två till:




Chora då.





Chora nu.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-30, 10:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ios då och nu

Fortsatt ( minst) like VAKKERT
- den synlige forandringen " er til å leve med" synes jeg

Det føles kanskje ikke slik for dere som var der på 80 tallet?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-08-02, 17:20
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ios då och nu

Mysofix! Jag ringde nyss till "Petros place! på Ios för att forska vidare om det var den chefen jag haft under sommaren - 82.

Talade först jag med en Petros som svarade men vi kom inte fram till rätt svar. Han bad mig tala med sin fru Fiona som förklarade att hon visste vilken Petro som jag varit anställd hos vid hamnen vid den tiden.
De var mycket trevliga och önskade mig välkommen till Ios!

Nu får jag söka vidare på en annan Petros som har en bar "Giallos"vid hamnen och en mini market. Han skall ha en son som är i 35 års åldern och hjälper honom med affärerna. Så långt känns det rätt men hittar inte baren på nätet av ren iver ....just nu...?
Jag var ju anställd innan turistsäsongen som tolk i en minimarket ett par veckor.

Om någon har info om rätt Petros/Ios kunde vara kul med ett svar så klart.

/Marja
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-08-02, 17:56
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ios då och nu

Vad spännande Marja! Jag minns ingen bar Giallos. Ska kolla mina foton. Vi besökte ett par gånger en helt nyöppnad bar där barnen på Petros Place hängde men jag har inget namn på den. Helt klart måste du tillbaka till Ios. Då får du bo hos min Petros. Jag är så sugen på att åka tillbaka. Kanske en ö-luff nästa sommar?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-08-02, 18:36
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ios då och nu

Mysofix!
Jag får nog satsa på en riktig "nostalgi"resa i den grekiska ö-värden!
Men då skulle jag behöva gott om tid. Blir också sugen att resa till Ios snart. Ha ha!

Gialos eller Yialos en bar i hamnen efterfrågas, ett ställe som jag inte hittar.? Har googlat Petros bar men fann inget. En super Market eller mini Market? ägt av samme Petros?

/Marja
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-08-02, 18:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ios då och nu

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Gialos eller Yialos en bar i hamnen efterfrågas, ett ställe som jag inte hittar.?
Vet du var i hamnen baren ligger, eller ligger den vid stranden? Hamnen heter Ormos, och stranden heter Gialos, fast oftast säger man Gialos om båda.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT