Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-14, 12:25
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Vart skall vi på denna ö?

Hej!

Det blir första gången för oss på Mytilini denna sommar.
Jag behöver nu tips av er på forumet som besökt ön.
Det som vi prioterar främst är mysig atmosfär och små fina badvikar.
Finns det gott om det på Mytilini? Det är ingenting jag hittar någon läsning om precis.
Vart skall vi satsa på att bo då på den här stora ön?

Ser fram emot många fina svar!

Hälsningar Tilde
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-14, 13:02
Rhodos-96s avatar
Rhodos-96 Rhodos-96 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Falun
Inlägg: 37
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Hej Tilde!Å det är en fin & vacker ö ni ska till! När vi var där så bodde vi i Agios isidoros som är en pytteliten by med en ganska bra strand, men bara ca 1-2km där ifrån så finns den otroligt Charmiga lilla idyllen Plomari där större delen av Mytilini/Lesbos lokal-befolkning bor. & det innebär oxå att det är mest ortsbefolkning på både restauranger & barer.
Sen beror det ju på vad man är ute efter?? Personligen så gillar jag när det inte blir allt för stort & massa turister, utan tycker det är riktigt charmigt med dessa små byar!
Vi hyrde vespa & hittade en "egen" liten badvik en bit bort med turkost vatten & bedårande utsikt!
Matpriserna är oxå helt ok, absolut inte dyrt.
har du en mail adress så kan jag maila lite bilder om du vill ??!!
Ska försöka lägga upp lite bilder här oxå om jag kommer unifull med hur man gör
Ha d gott / Bella
Citat:
Ursprungligen postat av tilde Visa inlägg
Hej!

Det blir första gången för oss på Mytilini denna sommar.
Jag behöver nu tips av er på forumet som besökt ön.
Det som vi prioterar främst är mysig atmosfär och små fina badvikar.
Finns det gott om det på Mytilini? Det är ingenting jag hittar någon läsning om precis.
Vart skall vi satsa på att bo då på den här stora ön?

Ser fram emot många fina svar!

Hälsningar Tilde
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-15, 12:50
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Jag föreslår Molivos, väldigt charmig by. Mycket trevlig att bo bland ortsbefolkningen.

Hälsningar

Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-15, 13:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Utan att ha varit på Lesvos, men väl läst boken " Et nytt liv vid vägens ände" om Lesvos och främst byn Sigri, så är jag väldigt nyfiken på just Sigri.
På Lesvos ska finnas en förstenad skog, efter ett vulkanutbrott och den är nu nationalpark. Den skulle jag också vilja se...
Vi vill GÄRNA ha bilder här i tråden från er som varit på Lesvos!!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-15, 14:54
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

När vi var på Lesvos åkte vi ospec. i 3 veckor. Hamnade på ett bra boende med swimmingpool strax i utkanten av Molivos, men eftersom vi endast hade betalt motsvarande en flygbiljett så var det ju lockande att åka ut och övernatta andra ställen också. Jag tror bara vi bodde på hotellet knappt halva semestern och förutom att vara i Molivos besökte vi förstås även Petra med omgivningar flera gånger.

Ett par gånger åkte vi båt österut till Skala Sikamias och gick upp till den lilla byn Sikamias. Vi hittade något enkelt boende i Skala Sikamias och trivdes riktigt bra där i det lilla fiskeläget.

Vi åkte också in till Mytilini stad med buss både tvärs över ön men också längs östra kusten mellan Skala Sikamias och Molivos, och vidare upp till Agiassos där vi bodde på ett gammalt kloster, en annorlunda upplevelse.

Sedan var vi i Sigri och Skala Eressou på västra sidan där vi bodde bägge ställena, längst då i Sigri (hela 6 nätter blev det där).

Jag rekommenderar verkligen att man ser sig omkring och gärna övernattar på andra platser eftersom kvällsstämning och morgonstämning på olika platser är det bästa!

Kommer vi till Lesvos igen så hyr vi bil och blir oberoende av buss, taxi och båt även om dessa också har sin charm, - speciellt små båtutflykter, tycker jag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-17, 13:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Citat:
Ursprungligen postat av tilde Visa inlägg
Det som vi prioterar främst är mysig atmosfär och små fina badvikar. Finns det gott om det på Mytilini?
Lesbos är en gigantisk ö så det finns hur många mysiga platser som helst, det svåra är bara att välja. Jag har bott i huvudstaden Mytilini, i Molyvos, i Skala Eresou och i Agios Isidoros. Nästa gång jag åker dit kommer jag att välja coola Skala Eresou eller den sanslöst vackra byn Molyvos. "Nackdelen" med Skala Eresou är att det är långt till resten av ön om ni ska göra utflykter, det är också en fördel, man slipper åka iväg.



Molyvos mysiga hamn. Vi bodde kungligt på hotellet rakt fram.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-17, 13:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
På Lesvos ska finnas en förstenad skog, efter ett vulkanutbrott och den är nu nationalpark. Den skulle jag också vilja se...
Man brukar skriva vad man absolut inte bör missa på ett resmål. När det gäller den förstenade skogen på Lesbos är det tvärtom, om det är något man ska missa på Lesbos så är det den förstenade skogen. Det är inte mycket att se, inte på något vis.



En av stubbarna som återstår av skogen.

Senast redigerad av Kalimera den 2009-02-17 klockan 13:20.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-17, 13:56
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En av stubbarna som återstår av skogen.
Är det inte mer än så?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-17, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Är det inte mer än så?
Det finns några stubbar till, alla "hela" är mindre än denna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-02-17, 14:25
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Håller helt med Janne, den förstenade skogen i sig är inte värd en resa. (Om man nu inte är väldigt specialintresserad, förstås.) Dessutom är ett besök mitt på dagen i värsta värmen inte att rekommendera; det finns små möjligheter till skugga och området att trava runt i är ganska stort. Däremot är utsikten från avtagsvägen till stenresterna fin, om jag nu måste vara liiiite positiv. Nä, besök hellre det närliggande lilla klostret Mon Ipsilou.
Åter till tråden; var ska man bo? Det finns allt ifrån relativt isolerade stränder med ett hotell och en taverna, till det större utbudet i Petra-Molyvos och Plomari-Agios Isidoros. Åsså förstås Skala Eressou.
Så Tilde, precisera dig gärna; ungefärlig ålder, med eller utan barn, när ni åker och hur länge ni stannar.

Senast redigerad av Pnyx den 2009-02-17 klockan 14:33. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-02-17, 14:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Och jag pushar som vanligt för Vatera (se tidigare trådar under Lesbos). Iåförsej knappast en liten fin badvik, eftersom stranden är 7-8 km lång. Men lugnt och skönt och fint och mysigt tycker åtminstone jag att det är där. Man kan bo på t.ex. Vrisies studios, billigt och fräscht. Och om ni inte är moppeentusiaster som jag, och har köpt enbart flygstol, kan en bra idé vara att hyra en bil direkt till ankomsten.

Den förstenade skogen är, som andra har påpekat, inte mycket att se.

/Thomas
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-02-17, 15:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi vill GÄRNA ha bilder här i tråden från er som varit på Lesvos!! Lissi
Vi bodde i Molyvos og Plomarion da vi besøkte Lesvos, faktisk er det nesten 10 år siden nå- ojjj hvor fort tiden går
og hvor mange øyer/steder vi gjerne vil tilbake til, blant dem e r Lesvos

Janne har jo lagt inn et v a k k e r t "ukens bilde" fra Molivos
- her er et utsiktsbilde jeg er glad i - det er tatt fra området rundt borgen i Molyvos.

Kari

Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-02-17, 21:50
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Och jag pushar som vanligt för Vatera (se tidigare trådar under Lesbos)
Och jag säger som vanligt: det finns andra stränder på ön.....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-02-20, 23:40
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Vart skall vi på denna ö?

För er som inte orkar gå omkring i hela den förstenade skogen, kan jag rekommendera museet i Sigri, där den 20 miljoner år gamla historien över skogens tillblivelse beskrivs. Den lilla fiskebyn vid foten av museet bjuder på fler genuina upplevelser, härliga sandstränder och god mat. "Wine of the month" på restaurangen Golden Key har de senaste tio åren varit "red": Mer komplicerad än så behöver inte en härlig semester i Grekland vara.

Mikael
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT